Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

K. SCHILDER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

K. SCHILDER

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. Douma e.a., K. SCHILDER, aspecten van lijn werk, 268 biz., ƒ 29, 75, Uitgeverij De Vuurbaak, Bameveld 1990.

Temidden van veel andere literatuur die verscheen ter gelegenheid van het herdenkingsjaar van K. Schilder, is dit boek geschreven door docenten en oud-leerlingen van de Theologische Universiteit, uitgaande van de Ger. kerken (Vrijg.) te Kampen. Op een symposium zijn de artikelen als referaten uitgesproken.

Boeiend is deze bespreking van de voorman door de eigen kring. Het boek is bedoeld om het gesprek over hoofdthema's van Schilders werk voort te zetten. Er is uiteraard sprake van affiniteit met Schilders denken, hoewel niet kritiekloos.

In het boek komen de volgende onderwerpen aan de orde: Een vrije kerk in een vrij land (J. Kamphuis), Schilder als voorvechter van de gereformeerde confessie (W.G. de Vries), de ware kerk (H.J.D. Smit, enigszins kritisch), de geschiedenis (B. Kamphuis), de eschatologie (L. Doekes), de bevinding en mystiek (C. Trimp), de cultuur (J. Douma), het politieke en .sociale leven (J.P. de Vries), het (redelijk) denken (K. Veling).

Opnieuw blijkt in dit boek dat Schilder een scherpzinnig denker was. Hij heeft originele gedachten die tot gestalten in de cultuur komen. Hij volgt daarbij niet altijd slaafs de confessie. Zij denkkracht brengt hem soms aan de grens van speculatie (vgl. p. 141: geen kinderen in het eschaton). Schilder was strijdtheoloog. Hij bestreed de denkbeelden van Barth, Miskotte, Noordmans en ook van Ruler als het ging om de geschiedenis en de cultuur. Ook de gedachte van de gemene gratie van Kuyper wees hij af. Zijn opstelling betekent een 'tijdbetrokken isolement'. Ik denk dat je het met zijn visie op de schepping, de geschiedenis en de cultuur alleen zo kunt volhouden. Terecht wijst B. Kamphuis op het gebrek aan de pneumatologLsche 'lading'.

Het is een prachtig boek geworden, zowel wat uitvoering als wat inhoud betreft. Het is bovendien niet duur.

H./H.

W.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

Theologia Reformata | 357 Pagina's

K. SCHILDER

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

Theologia Reformata | 357 Pagina's