Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CREATIO EX AMORE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CREATIO EX AMORE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thomas Francke e.a., CREATIO EX AMORE. Beitrage zu einer Theologie der Liebe. Festschrift für Alexandre

Ganoczy zum 60. Geburtstag, 361 (eigenlijk 364) S., DM 50-, Echter 1989.

A. Ganoczy is ook bij protestanten bekend vanwege zijn studies over Calvijn. Eerst zijn dissertatie in Rome over Calvijn over Keric en ambt. Later, in 1966, over de jonge Calvijn, oorsprong en ontwikkeling van zijn reformatorisch denken. Hij is geboren in Hongarije, studeerde in Boedapest, doceerde in Parijs (publiceert veel in het Frans) en is nu professor in de dogmatiek in Wiirzburg.

Deze feestbundel komt uit de kring van zijn collega's, vooral in Wiirzburg. Yves Congar heeft er een Woord Vooraf in geschreven.

Het is een boeiende en voorname bundel. De opstellen van deel I handelen over God is agapè, van deel II over schepping uit liefde, en van deel III over de theologie van Calvijn. Het is ondoenlijk alle 23 opstellen te bespreken. Het slot bestaat uit de bibliografie van Ganoczy.

Het boeiende van deze bundel is dat men dogmatische en exegetische inzichten van hedendaagse rooms-katholieke theologen onder verschillende gezichtspunten voor ogen krijgt. Daarbij neemt de trits liefde - schepping en verlossing een belangrijke plaats in. Het artikel over de optie voor de armen (Markus Knapp) is wel erg radicaal, geheel in de lijn van de gebroeders Boff. Liefde tot God en de naaste (Walter Simonis) is even radicaal. De liefde tot God bestaat in de liefde tot de naaste. Er is geen tweeheid lijkt me, maar een identificatie. Men bedenke welke consequenties dit standpunt voor de leer over God heeft. Günter Koch kritiseert de correlatietheologie van Paul Tillich. Hij heeft veel op met Schillebeeckx. Hij verdiept diens these over de relatie van mens-God. In het menselijk verlangen en zoeken ligt al een stuk openbaring. Dit laatste zegt Schillebeeckx niet.

Over het algemeen kan gezegd worden: od is geen rationele noodzaak (meer), maar God is weelde voor de mens, ant­ woord op zijn verlangen. Een gedachte die men ook buiten deze bundel nogal eens tegenkomt. Het is in dit licht niet toevallig, dat Eberhard Jüngel een preek, uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van 'Ephorus am Evangelischen Stift zu Tubingen' heeft afgestaan. Tekst is Markus 10 : 17-22, met een volstrekt universalistisch slot. De hel kan het tegen de liefde van God niet uithouden. Het wil me voorkomen dat deze stelling van een protestant karakteristiek is voor het standpunt van de roomskatholieke schrijver.

Ik noem nog het opstel van Johannes Schmid over creatio ex amore. Een verhandeling die aansluit bij de trend van de voorgaande hoofdstukken. Fysica en scheppingsgeloof is de titel van de bijdrage van de fysicus Reiner Kümmel. Informerend vond ik de bijdrage van Klaus Wittstadt over de invloed die kardinaal Döpfner heeft gehad op de constitutie: De kerk in de wereld van heden (Gaudium et Spes). Hij heeft zich ingezet voor het eindresultaat zoals dat er nu uitziet. Interessant is ook de bespreking van Calvijns uitlegging van Maria's Magnificat (Heribert Schützeichel). Stefan Scheld bespreekt Paulus' missionaire prediking volgens het boek Handelingen. Hij stelt dat Calvijn Lucas in gebreke stelt en corrigeert. Tenslotte O. Fatio, Tijd en eeuwigheid bij Calvijn: op dit punt is Calvijn zijn leven lang zichzelf gelijk gebleven. Eerlijk gezegd heeft dit slothoofdstuk mij zeer toegesproken. Het slot ervan bestaat uit een stukje van de brief die Calvijn schreef aan vijf studenten uit Lyon; vijf maanden na het ontvangen van de brief werden zij verbrand. Calvijn ten voeten uit en het evangelie met alle ernst en vreugde in het aangezicht van de dood.

Een rijke bundel, ook al heeft men moeite met de tendens van een aantal opstellen. De winst van de bundel met zo rijke verscheidenheid is ook, dat men door een bos van literatuur wordt gegidst!

A.

W.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Theologia Reformata | 347 Pagina's

CREATIO EX AMORE

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Theologia Reformata | 347 Pagina's