Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CHRISTIAN EDUCATION IN THE AFRICAN CONTEXT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CHRISTIAN EDUCATION IN THE AFRICAN CONTEXT

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

B.J. van der Walt e.a., CHRISTIAN EDUCATION IN THE AFRICAN CONTEXT, proceedings of the Afri­ can Regional Conference of the International association for the Promotion of Christian Higher Education, Harare, 4-9 March 1991, 200 p., ƒ 22, - , lAPCHE Grand Rapids, Ml, USA en PU for CHE Potchefstroom RSA 1992.

In 1991 hield de in de titel genoemde association (lAPCHE) een conferentie in Harare. Dit congres over opvoeding en wetenschap kende zes secties:1. The Relevance of a Christian Approach, 2. Reports on Christian Liberal Arts Institutions in Africa, 3. A Panorama of Christian Scientific Endeavor, 4. Bible studies delivered at the conference, 5. The task of lAPCHE in the African Context, 6. International Associations for the promotion of Christian Higher Education.

De lezingen die op deze conferentie werden gehouden zijn uitgegeven in het tijdschrift Orientation van het Institute for Reformational Studies.

Men hield zich bezig met de vragen omtrent de betekenis en de relevantie van het wetenschappelijk onderzoek als scheppingsopdracht. Er is een christelijke (= bijbelse) cultuuropdracht vanuit het gegeven van de algemene openbaring. God is als Schepper Koning op alle terreinen van het leven. Toch speelt in een bijbelse visie hierop ook de ernst van de zonde een grote rol. De verwoestende werking hiervan heeft de aarde met leed vervuld. Christelijke wetenschapsbeoefening kan hier niet omheen. Ze dient zich te laten leiden door de helende, vernieuwende werking van Christus' Geest. Behalve een theocentrische benadering van de werkelijkheid is daarom ook een christocentrische nodig (Bong Ho Son). Van belang is m.i. het artikel van Ponti Venter: 'From "machineworld" to "God-world" ', waarin hij een analyse geeft van de cultureel-historische ontwikkelingen in de westerse wereld. Elk artikel eindigt met een literatuuropgave. Een boeiend verslag.

H./H.

W.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Theologia Reformata | 410 Pagina's

CHRISTIAN EDUCATION IN THE AFRICAN CONTEXT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Theologia Reformata | 410 Pagina's