Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WONDEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WONDEREN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

CS. Lewis, WONDEREN, 232 blz., ƒ 24, 95, Uitgeverij Van Wijnen, Franeker 1994.

Dit is een heel scherpzinnig boek dat als grondgedachte heeft, dat het niet-rationeel is om (de mogelijkheid van) wonderen te loochenen. Het verscheen in 1947 onder de titel Miracles. Het boek is primair kentheoretisch, en richt zich dus niet op de betekenis van de

wonderen in de bijbel zelf, maar gaat uit van de grondgedachte dat het onderzoeli van de bijbel en van de bronnen zinloos is, zolang wij nog geen idee hebben of wonderen ja of nee mogelijk en waarschijnlijk zijn. Of men nu een naturalist is die meent dat het wereldgebeuren wel uit eigen beweging kan voortgaan, dan wel een supra-naturalist voor wie God een 'wezen' is, in beide gevallen spreekt men zichzelf tegen: zo kan men immers niets weten dat boven deze werkelijkheid uitgaat.

Voor zichzelf schuwt Lewis de term supra-naturalisme niet, mits voorzien van een te bewijzen godsbestaan en een - bijna - te bewijzen schepping. God is het die als bovennatuurlijke werkelijkheid het natuurlijke zodanig doortrekt dat het een aantasting van de voorzienigheid zou zijn, wanneer men wonderen een uitzondering zou noemen: in de wonderen laat God zien waar het hem om gaat in de geschiedenis der wereld. Men ziet opeens het patroon in het weefsel.

Sterke nadruk valt op de menswording Gods, die dezelfde stijl wordt geacht te hebben als de (voor ons gevoel vaak aanvechtbare) gestalte van vele wonderen. De letterlijkheid van alle wonderen staat niet bij voorbaat buiten twijfel, want de mogelijkheid van de mythe, vooral in het O.T., blijft open: God kan ook de menselijke fantasie inschakelen in zijn historisch handelen. Totaal anders ligt het echter met de heilsfeiten als wonderen.

Ik denk dat dit een knap boek is. Enerzijds valt alle nadruk op de eeuwigheid en voorzienigheid Gods als een heden dat onze tijdsorde doorbreekt, en daarmee de waan van ons gesloten wereldbeeld, op de éne voorzienigheid - nu, die alles inschakelt en ons tijdsbegrip en causale denken doorkruist. Anderzijds lijkt het boek niet geheel vrij van een stukje natuurlijke redelijkheid en van evolutionistisch (mensvormig!) denken over de godsopenbaring. Er zit in deze 'apologie' of 'epistemologie' ook iets dat haast triomfantelijk aandoet.

Z.

S.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Theologia Reformata | 340 Pagina's

WONDEREN

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Theologia Reformata | 340 Pagina's