Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GNOSIS EN GELOOF IN HET VROEGE CHRISTENDOM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GNOSIS EN GELOOF IN HET VROEGE CHRISTENDOM

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Riemer Roukema, GNOSIS EN GELOOF IN HET VROEGE CHRISTENDOM. Een inlei­ ding tot de gnostiek. 214 blz., ƒ 35, - . ISBN 90 211 3708 9, Uitg. Meinema, Zoetermeer 1998.

Nog altijd plaatst de gnostiek ons voor vele vragen. Al moet gezegd worden dat door de vondsten van Nag Hammadi onze kennis ten aanzien van deze beweging aanzienlijk is uitgebreid. Over de betekenis van de gnosis en de relatie tot het kerkelijke christendom bestaat evenmin communis opinio.

Dr. Roukema biedt in dit boek een goede inleiding in de bonte wereld van de gnostici en de ingewikkelde patronen van de gnostische mythe. Na een eerste oriëntatie volgt een uitvoerige schets van de achtergronden in de joodse en hellenistische wereld. Deel III is gewijd aan de vraag waar het de gnostiek nu in wezen om te doen is. Roukema is van mening dat Harnack met zijn typering van de gnosis als acute hellenisering van het christendom de kern heeft getroffen (blz. 139). In een vierde deel komt de relatie tot de kerkvaders en het christelijk geloof ter sprake. Naast afwijzing blijkt de kerk van de eerste eeuwen een eigen gnostische traditie te hebben gekend, die moest leiden tot de mystieke aanschouwing van God.

In een slothoofdstuk weegt Roukema de gegevens. Zijn gnostici ten onrechte als ketters bestempeld of heeft de kerk terecht nee gezegd tegen deze vorm van christendom? Roukema meent dat de kerkvaders terecht de scheiding tussen een hogere God, de Vader, en de Schepper heeft afgewezen. Ook is hij van mening dat Jezus Christus geen gnostische boodschap had. De heilswerkelijkheid van zijn dood en opstanding staat haaks op de gnostische mythe.

De auteur schreef een instructief boek, dat vooral opvalt door de zakelijke wijze waarop hij zijn stof behandelt. Het beeld van de gnostiek wordt zo fair mogelijk getekend.

Ten aanzien van de huidige interesse voor Jezus als een leraar van de gnosis had hij van mij wel wat kritischer mogen zijn. Ook de opmerking over het verschillend gewicht van de berichten in het Oude en Nieuwe Testament op blz. 183 bevredigt niet. Hier wordt in een alinea een probleem aangesneden dat te diep ingrijpt dan dat men het op deze wijze kan presenteren door Ptolemaeus als een verre voorloper van de moderne bijbeluitleg te beschouwen. Maar niettemin: een leerzaam boek.

E.

A.N.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Theologia Reformata | 307 Pagina's

GNOSIS EN GELOOF IN HET VROEGE CHRISTENDOM

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Theologia Reformata | 307 Pagina's