Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOORWOORD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOORWOORD

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

B.A. Belder

In navolging van de befaamde woorden van Paulus in 1 Kor. 2, 2, "'Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus en Dien gekruisigd", vormt het kruis van Jezus Christus een belangrijk christelijk theologoumenon. Het heeft echter niet eerder zo'n systematische relevantie gekregen dan in Luthers theologie. Volgens Luther gold: "O'M.v sola est nostra theologia", van waaruit Godsleer, antropologie en epistemologie betekenis werden gegeven. Welke invloed aan zijn polemische theologie ook kan worden toegeschreven, duidelijk is dat het een rol speelde in de vormgeving van het moderne Europa. En tot op deze dag laten toonaangevende theologen uit verschillende kerkelijke tradities zich door zijn denken inspireren en zijn kruistheologie mag zich zelfs verheugen in een positieve herwaardering van rooms-katholieke zijde. Dit vormde voor de Gereformeerde Theologen Studentenvereniging 'Voetius' reden om in het kader van haar honderdjarig bestaan in het academisch jaar 1999-2000 een studiedag aan Luthers 'Theologia crucis' te wijden. Doelstelling van deze dag, die op 27 januari 2000 in Utrecht werd gehouden, lag in een verkenning van de systematische en spirituele relevantie van Luthers 'Theologia crucis', met een toespitsing op de christologie. Daarnaast wilde 'Voetius' met deze dag een bijdrage leveren aan 'het' breed kerkelijk debat door theologie-studenten van verschillende kerken uit te nodigen.

In een drietal lezingen werd het thema uiteengezet. Na de openingslezing die een (dogmen)historische inleiding op het thema bood, bevatten de twee daarop volgende lezingen een peiling naar de systematische en spirituele relevantie. Het thema kreeg een verdere uitwerking in een aantal workshops en een forum waarin de lectoren zitting hadden. In een open en levendige discussie kwamen verschillende aspecten naar voren: de relatie tussen 'opus proprium' en 'opus alienum'. Godverlatenheid bij Luther en die binnen een geseculariseerde cultuur, de relatie daarvan met het (moderne) vraagstuk van het lijden, de plaats van de ontologie, en de vraag of de verhouding tussen Jezus' God-zijn en Zijn mens-zijn moet worden begrepen in een statisch begrip 'natuur' of eerder in de dynamischer term 'relatie'?

De dag die door ongeveer 90 studenten van uiteenlopende achtergronden werd bezocht, verliep in een open en gezellige sfeer en schiep zodoende de voorwaarden voor intensieve studie, een stimulerend gesprek en verrijkende ontmoetingen.

Het stemt dan ook tot vreugde dat de lectoren op uitnoding van de redactie van 'Theologia Reformata' ingestemd hebben met de publicatie van de door hen gehouden lezingen. Waarvan acte!

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Theologia Reformata | 283 Pagina's

VOORWOORD

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Theologia Reformata | 283 Pagina's