Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekaankondigingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekaankondigingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jan Martijn Abrahamse, Breekbaar halleluja. Onderweg met de pelgrimspsalmen (Utrecht: Kok/Boekencentrum, 2018), 214 p., € 16,99 (ISBN 9789043530316).


De auteur, theoloog en docent aan de Christelijke Hogeschool Ede en het Baptisten Seminarium in Amsterdam, brengt in dit boek op boeiende wijze de pelgrimspsalmen 120 tot en met 134 voor het voetlicht. ‘Over geweld, twijfel en kwetsbaarheid’ (120 t/m 122), ‘Omgaan met tekort, onveiligheid, werken en familie’ (123 t/m 128) en ‘Van protest naar rust en vriendschap’ (129 t/m 134). De korte hoofdstukken zijn gebaseerd op preken die Abrahamse hield in de CAMA-gemeente in Aalsmeer. De psalmen zijn liederen die hij heeft leren liefhebben en hem helpen om vandaag christen te zijn. Als geen ander bijbelboek wordt er een ‘gebroken halleluja’ in vertolkt. In een uitvoerige inleiding zegt hij dat leven met God geen zweverig, noch ‘in beton gegoten’ bestaan is. De psalmen landen ook in ‘de gewoonheid van het dagelijkse leven’, met alle ups en downs. De hoofdstukken zijn doorweven met eigentijdse teksten, filmfragmenten, gebeurtenissen en beelden en brengen in zeer leesbare stijl, buiten geijkte paden, de Psalmen tot leven. Het boek bevat niet minder dan 214 uitvoerige noten, refererend aan cultuurcritici, romanschrijvers van toen en nu en theologen uit een breed spectrum van de christelijke wereld. Een aanrader voor persoonlijk gebruik, voor samen lezen en voor predikers die deze psalmen (op)nieuw willen vertolken.

Huizen J. van der Graaf


Karl Barth, U weet wie wij zijn: 50 gebeden (Utrecht: Kok/Boekencentrum, 2018), 61 p., € 13,99 (ISBN 9789043530422).


De gebeden die Barth bij zijn latere preken – voornamelijk gehouden in de gevangenis van Bazel – heeft uitgesproken zijn in dit bundeltje verzameld. Barth ging ertoe over om bij de voorbereiding van de diensten eerst de gebeden te formuleren en pas daarna de preek. Zijn preken wilde hij niet uitgeven zonder de door hem uitgesproken gebeden. In zijn voorbede gedenkt hij de zieken, de overheid, de scholen, de armen en natuurlijk de gevangene voor wie hij preekt. Barth spreekt opvallend vaak zijn verwondering uit over de genade van God die zo laag afdaalt dat Hij bij ons op aarde wil wonen. ‘In uw lieve Zoon, onze Heiland Jezus Christus heeft U ons niet minder dan Uzelf geschonken, opdat wij geheel en al U zullen behoren’ (24). ‘Wij weten dat slechts één ding U verheugen kan en uw eer bewijzen kan: een serieuze vraag om uw Geest, een serieuze zoektocht naar de waarheid, een serieus verlangen naar uw bijstand en uw leiding. Wij weten echter, dat ook dat alleen uw werk in ons kan zijn. Heer, wek ons, dan zijn wij wakker’ (40). We danken de vertaler Ger Meesters en de inleider collega Den Hertog voor deze blik in het hart van Karl Barth.

H. van den Belt


Petrus Martyr Vermigli, Ik geloof: Een eenvoudige verklaring van de Apostolische Geloofsbelijdenis (Apeldoorn, Labarum, 2018), € 14,95 (ISBN 9789402906585).


C.L. Freeke heeft ons een dienst bewezen door dit boekje (1544) van de Italiaanse reformator Vermigli te vertalen en in te leiden. Deze verklaring van het Apostolicum is het enige werk dat hij in de volkstaal, het Italiaans, uitgaf. Deze Nederlandse vertaling is gebaseerd op een Engelse vertaling vanuit het Italiaans en het Latijn. Collega Van Vlastuin schrijft een aanbeveling waarin hij enkele opvallende aspecten van Vermigli’s theologie belicht, bijvoorbeeld het feit dat hij de nederdaling ter helle, anders dan de Heidelbergse Catechismus en Calvijn, interpreteert als een ontmoeting van Christus met de gezaligden en verdoemden. In de inleiding geeft de vertaler een kort overzicht van het leven en het werk Vermigli. De Italiaanse reformator schrijft dat de kerk in de verkondiging van het Woord de verzoening met God door Christus aanbiedt “Door deze woorden komen de genade en Geest van Christus via onze geopende oren onze harten en zielen binnen (110). Daar draait alles om.

H. van den Belt

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

Theologia Reformata | 112 Pagina's

Boekaankondigingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

Theologia Reformata | 112 Pagina's