Reformatie of revolutie? - pagina 4
'ï'ot zoovor iJr ^ c h i l d ö r u i t 192ö, d i e t o e u z u i v e r k e r k e l i j k d a c h t en s p r a k . Het kan n i e t anderi; of deze woorden moeten hem b i t Ler smaken a l s h i j ze nog eens l i e r l e e s t . God geve d a t ze hum b i t t e r moge smaken en dat h i j z i c h n a a r deze z i j n e i g e n t a a l moge b e k e r r e n , hot i s oen r e d e n t o t d i e p e v e r o o t m o e d i g i n g , d a t w i j nienr.chen den j u i s t e n "'eg v\/eten en a n d e r e n duidelijk kunnen w i j ' e n , t e r w i j L we hem op een c r i t i e k o o g o n b l i k i n ons l e v e n - a l s de v;aarheid op o n s z e l f moet worden t o e g e p a s t -- z e l f w e i g e r e n t e g a a n . Dr S c h i l d e r zou nimmer aoover z i j n afgedwaald vr.n h u i s , i n d i e n h i j nu met deze door hemzelf zoo k l a a r omschreven h u i s o r d e dor k^-rk, e r n s t liad gemaakt, i n s t e e van e r n s t met h a a r t e maken, h e e f t h i j h a a r nu permanent g e s a b o t e e r d en o n d e r m i j n d . -Dit i s z i j n o n d e r g a n g geworden mot a l den n a s l e e p van e l l e n d e , h e t i s de v l o e k van de booze d a a d , d a t z i j t e l l c e n s weer h e t booze b a a r t , h e e f t Goethe o p g e m e r k t , '^'^e z i e n d a t ook zeer d u i d e l i j k i n h e t o n t b i n d i n g s p r o c e s van Dr S c h i l d e r ' s r e c a l c i t r a n t e h o u d i n g . Het i s gaandewe.g van kwaad t o t ergc-r g e g a a n . U^t h e t eene c o n f l i c t i s h e t a n d e r e c o n s e q u e n t v o o r t gekomen. Noch h i j z e l f , noch een z i j n e r v o l g e l i n g e n kan z e g g e n , dat h i j n i e t t i j d i g en h e r h a a l d e l i j k gewaarschuwd i s , j a s c h i e r gesmeekt om deze w e e r b a r s t i g e houding <r<p t e g e v e n . Toen de Synode i n h a a r e r n s t i g e s c h r i j v e n a-.n de Kaden van de Geref. k e r k e n van 25/2/^A-, z i j n o p t r e d e n k e n m e r k t e a l s i n wezen " m u i t e r i j i n Kerken", hebben h i j noch z i j n v o l g e l i n g e n w i l l e n l u i s t e r e n . J a i n het kamp z i j n e r v e r e e r d e r s s t a k een s t o r m van v e r o n t w a a r d i g i n g op ov^i- de a a n m a t i g i n g van h e t "Syn. O p p e r b o s t u u r " , d a t h e t waagde om een zoo t r o u w e n en g e h a r n a s t e n s t r i j d e r voor de w a a r h e i d Gods t e b e s c h u l d i g e n van zoo e r n s t i g e zonde a l s m u i t e r i j i n de k e r k . Nu a c h t e r a f b l i j k t d u i d e l i j k , hoo s c h e r p de Synode de v e r k e e r d e houding van ^r S c h i l d e r t i j d i g h e e f t o n d e r k e n d . ' Wat t o e n i n kiem aanwezig w a s , h e e f t nu zijn u i t w a s , n a a r b u i t e n gevonden.Het v e r z e t t e g e n de r e c h t e h u i s o r d e i n de k e r k i s u i t g e g r o e i d t o t een h o p e l o o z e a n a r c h i e . D i t kan ook n i e t a n d e r s . Het p r f \ f e t i s c h e Woord i s ook h i e r z e e r v a s t : "Wederspann i g h e i d i s een zonde der t o o v e r i j en w e d e r s t r e v e n i s afgoderij en b e e l d e n d i e n s t ' ' ( l Sam. //.15«23). — Het e r g s t e i s d a t men deze r e v o l t e d u r f t t o o i e n met den p r o f e t e n m a n t e l van »'de R e f o r m a t i e d e r Vaderen i n 1 8 3 ^ en l 8 8 6 , H e t i s volkomen t e begrijpen d a t onze Synode i n h a a r l a a t s t e b o o d s c h a p aan de k e r k e n d i e p v e r o n t w a a r d i g d i s en n i e t a a r z e l t de "Acte van Vrijm.& Wederkeer" e e n s c h a n d e l i j k s t u k t e noemen. - - Ik a a r z e l n i e t om r o n d u i t t e z e g g e n , en h e t v a l t l i c h t t e bewijzen,dat de prof e t e n m a n t e l door Dp S c h i l d e r en zijn a a n hang n i e t g e k r e g e n , m a a r g e s t o l e n i s . M e n b a z e l t over - de s c h a r e , d i e de wet n i e t k e n t , b a z e l t n a - en c i t e e r t s c h e r p e u i t s p r a k e n van ^r k^yper ov-^r de h i ë r a r c h i e van h e t Synod a l e O p p e r b e s t u u r met z i j n v i t i u r a o r i g i n i s i n de N e d . H e r v . k e r k . D a t de massa d e r b l i n d e v e r e e r d e r s o n d e r de n a r c o s e van d i t b l i n d e c i t a t e n s p e l komt, i s i e n d e e l e begrijpelijk. M-^i,»!- z i j , d i e d i t n a r c o t i u m t o e d i e n e n , hebben m e e r d e r e s c h u l d . Z i j m i s l e i d e n de scbai^e. Dit i s t e bewijzen.Dr S c h i l d e r h e e f t den t r e u r i g e n moed om zijn r e v o l u t i e t e v e r g e l i j k e n met do r e f o r m a t i e van 1 8 3 ^ en IP86 en een p a r a l l e l t e t r e k k e n t u s s c h e n ht;t v e r d e r f i n onze Kerken en dat i n de Kerv.Kerk der v o r i g e eeuw.^oor mij op mijn b u r e a u l i g g e n de " D o l e a n t i e s t e m r a e n " van Dr Rullmann, s t e l l i g aan Dr S c h i l d e r bekend. — Wij vragen s l e c h t s aan Dr S c h i l d e r , d i e een v / e l v e r s n e d e n pen v o e r t J Kunt gij en d u r f t gij a l s i n I 8 8 7 een k e r k e l i j k c o n g r e s o r g a n i s e e r e n en d a a r d e z e l f d e t a a l s p r e k e n t e g e n onze Synode a l s Kuyper, R u t g e r s , Lohman t o e n i n A'dam g e s p r o k e n hebben ? " Ku.nt en d u r g t gij, Dr S c h i l d e r , op z u l k een c o n g r e s , b e w e r e n d a t onze S y n o d e , n a a r p r e s b y t e r i a l e k e r k e n o r d e g e k o z e n , ' i t i t s tw maken h e e f t met een van b u i t e n a f o p g e l e g d en o p g e d r o n g e n m a c h t s a p p a r a a t , w a a r m e d e de K e r v . K e r k nu nog w o r s t e l t om e r v r i j van t e komen ? K^nt en d u r f t gij a l s Dr K u y p e r , e e n nu na z o o v e e l j a r e n nog a l t i j d o n t r o e r e n d " L a a t s t e Woord'aan de Synode" s c h r i j v e n van s o o r t g e l i j k e n i n h o u d ? Kunt en d u r f t gij a l s Groen van P r . h e t O p p e r b e s t u u r i n de t o e n m a l i g e Kerk, a l z o o onze Synode een S t a a t s c r e a t u u r noemen ? Kunt en d u r f t ^ j zeggen op uw l i e r k e l i j k « o n g r e s a l s een Kuyper, dat gij met onze Syn. moest b r e k e n omdat gij geen v r e d e k u n t nemen mot een K e r k v e r b a n d , waaraan den C h r i s t u s b e l i j d e r en C h r i s t u s l o o c h e n a a r gol'ijk k a n s s p e l v\fordt geboden? — Ik zou nog meer v r a g e n kunnen s t e l l e n , maar z a l s t a k e n . Gij l o o p t o n d e r uw a a n h a n g r o n d met de c h l o r o f o r m f l e s c h d e r h i ë r a r c h i e . V ^ e e t gij wat h i ë r a r c h i e is?Gij moest h e t weten,Neem en l e e s R u t g e r s op h e t Kerk.Congr. i n l 8 8 7 , é 6 n d e r Dol-mannen, d i e gij u a n n e x e e r t a l s uw a d v o c a t e n . D a a r s p r a k R u t g e r s : "v>/at i s t o c h h e t e i g e n l i jkev/ezen der h i ë r a r c h i e ,om h e t even i n welken vorm zij z i c h v o o r d o e t ? I n d e r d a a d i s zij n i e t a n d e r s dan een o v e r b r e n g e n op de Kerk van he^tgeen i n den S t a a t Gods o r d i n a n t l e i s . Met h a a r i s h e t d i e n e n , d a t de Heere voor Z i j n e Kerk v e r o r d e n d h a d , o m g e z e t i n een h e e r s c h e n , g e l i j k , a i l e e n op S t a a t s g e b i e d p l a a t s h e e f t " . — Ik v r a a g u , w a a r i s de methode van een S t a a t s m a c h t op onze s y n o d e s ? Hoe voos en j a m m e r l i j k i s de v e r g e l i j k i n g van uw r e v o l u t i e met de R e f o r m a t i e d e r Vaderen-} Wij zeggen mot C i c e r o t o t u: "Hoe l a n g z u l t gij nog m i s b r u i k malden van o n s g e d u l d ? " . Wij h e r i n n e r e n u en vragen u uw e i g e n woord u i t 1928 t o e t e r o e p e n aan uw t r o e p e n van t h a n s : "De t i j d e n z i j n e r n s t i g ; de s t r i j d i s z w a a r . Niemand doe oen s t a p , niemand r;,chrijvo een l e i d e n d woord, niemand zegge t o t z i c h z e l f of t o t een a n d e r : GA, of h i j moeten WETEN, d a t Ggd. h e t w i l , e n d a t wie Hom n i e t v o l g t , d a a r i n C h r i s t u s n a l a a t t e v o l g e n . % a n d e r s ga h i j n i e t . (Hoornstoot, pag. 6 2 ) . Dit woord nem«--n w i j van u o v e r , en r o e pon hut u en uw v o l g e l i n g e n t o e . DOORGEVEN S . ' / . P .
DOaPG.;V,a. S . V . P .
i
DOOHGOTffl S . V . P .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Vrijmakingsbrochures | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Vrijmakingsbrochures | 4 Pagina's