Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie of revolutie? - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie of revolutie? - pagina 4

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'ï'ot zoovor iJr ^ c h i l d ö r u i t 192ö, d i e t o e u z u i v e r k e r k e l i j k d a c h t en s p r a k . Het kan n i e t anderi; of deze woorden moeten hem b i t Ler smaken a l s h i j ze nog eens l i e r l e e s t . God geve d a t ze hum b i t t e r moge smaken en dat h i j z i c h n a a r deze z i j n e i g e n t a a l moge b e k e r r e n , hot i s oen r e d e n t o t d i e p e v e r o o t m o e d i g i n g , d a t w i j nienr.chen den j u i s t e n "'eg v\/eten en a n d e r e n duidelijk kunnen w i j ' e n , t e r w i j L we hem op een c r i t i e k o o g o n b l i k i n ons l e v e n - a l s de v;aarheid op o n s z e l f moet worden t o e g e p a s t -- z e l f w e i g e r e n t e g a a n . Dr S c h i l d e r zou nimmer aoover z i j n afgedwaald vr.n h u i s , i n d i e n h i j nu met deze door hemzelf zoo k l a a r omschreven h u i s o r d e dor k^-rk, e r n s t liad gemaakt, i n s t e e van e r n s t met h a a r t e maken, h e e f t h i j h a a r nu permanent g e s a b o t e e r d en o n d e r m i j n d . -Dit i s z i j n o n d e r g a n g geworden mot a l den n a s l e e p van e l l e n d e , h e t i s de v l o e k van de booze d a a d , d a t z i j t e l l c e n s weer h e t booze b a a r t , h e e f t Goethe o p g e m e r k t , '^'^e z i e n d a t ook zeer d u i d e l i j k i n h e t o n t b i n d i n g s p r o c e s van Dr S c h i l d e r ' s r e c a l c i t r a n t e h o u d i n g . Het i s gaandewe.g van kwaad t o t ergc-r g e g a a n . U^t h e t eene c o n f l i c t i s h e t a n d e r e c o n s e q u e n t v o o r t gekomen. Noch h i j z e l f , noch een z i j n e r v o l g e l i n g e n kan z e g g e n , dat h i j n i e t t i j d i g en h e r h a a l d e l i j k gewaarschuwd i s , j a s c h i e r gesmeekt om deze w e e r b a r s t i g e houding <r<p t e g e v e n . Toen de Synode i n h a a r e r n s t i g e s c h r i j v e n a-.n de Kaden van de Geref. k e r k e n van 25/2/^A-, z i j n o p t r e d e n k e n m e r k t e a l s i n wezen " m u i t e r i j i n Kerken", hebben h i j noch z i j n v o l g e l i n g e n w i l l e n l u i s t e r e n . J a i n het kamp z i j n e r v e r e e r d e r s s t a k een s t o r m van v e r o n t w a a r d i g i n g op ov^i- de a a n m a t i g i n g van h e t "Syn. O p p e r b o s t u u r " , d a t h e t waagde om een zoo t r o u w e n en g e h a r n a s t e n s t r i j d e r voor de w a a r h e i d Gods t e b e s c h u l d i g e n van zoo e r n s t i g e zonde a l s m u i t e r i j i n de k e r k . Nu a c h t e r a f b l i j k t d u i d e l i j k , hoo s c h e r p de Synode de v e r k e e r d e houding van ^r S c h i l d e r t i j d i g h e e f t o n d e r k e n d . ' Wat t o e n i n kiem aanwezig w a s , h e e f t nu zijn u i t w a s , n a a r b u i t e n gevonden.Het v e r z e t t e g e n de r e c h t e h u i s o r d e i n de k e r k i s u i t g e g r o e i d t o t een h o p e l o o z e a n a r c h i e . D i t kan ook n i e t a n d e r s . Het p r f \ f e t i s c h e Woord i s ook h i e r z e e r v a s t : "Wederspann i g h e i d i s een zonde der t o o v e r i j en w e d e r s t r e v e n i s afgoderij en b e e l d e n d i e n s t ' ' ( l Sam. //.15«23). — Het e r g s t e i s d a t men deze r e v o l t e d u r f t t o o i e n met den p r o f e t e n m a n t e l van »'de R e f o r m a t i e d e r Vaderen i n 1 8 3 ^ en l 8 8 6 , H e t i s volkomen t e begrijpen d a t onze Synode i n h a a r l a a t s t e b o o d s c h a p aan de k e r k e n d i e p v e r o n t w a a r d i g d i s en n i e t a a r z e l t de "Acte van Vrijm.& Wederkeer" e e n s c h a n d e l i j k s t u k t e noemen. - - Ik a a r z e l n i e t om r o n d u i t t e z e g g e n , en h e t v a l t l i c h t t e bewijzen,dat de prof e t e n m a n t e l door Dp S c h i l d e r en zijn a a n hang n i e t g e k r e g e n , m a a r g e s t o l e n i s . M e n b a z e l t over - de s c h a r e , d i e de wet n i e t k e n t , b a z e l t n a - en c i t e e r t s c h e r p e u i t s p r a k e n van ^r k^yper ov-^r de h i ë r a r c h i e van h e t Synod a l e O p p e r b e s t u u r met z i j n v i t i u r a o r i g i n i s i n de N e d . H e r v . k e r k . D a t de massa d e r b l i n d e v e r e e r d e r s o n d e r de n a r c o s e van d i t b l i n d e c i t a t e n s p e l komt, i s i e n d e e l e begrijpelijk. M-^i,»!- z i j , d i e d i t n a r c o t i u m t o e d i e n e n , hebben m e e r d e r e s c h u l d . Z i j m i s l e i d e n de scbai^e. Dit i s t e bewijzen.Dr S c h i l d e r h e e f t den t r e u r i g e n moed om zijn r e v o l u t i e t e v e r g e l i j k e n met do r e f o r m a t i e van 1 8 3 ^ en IP86 en een p a r a l l e l t e t r e k k e n t u s s c h e n ht;t v e r d e r f i n onze Kerken en dat i n de Kerv.Kerk der v o r i g e eeuw.^oor mij op mijn b u r e a u l i g g e n de " D o l e a n t i e s t e m r a e n " van Dr Rullmann, s t e l l i g aan Dr S c h i l d e r bekend. — Wij vragen s l e c h t s aan Dr S c h i l d e r , d i e een v / e l v e r s n e d e n pen v o e r t J Kunt gij en d u r f t gij a l s i n I 8 8 7 een k e r k e l i j k c o n g r e s o r g a n i s e e r e n en d a a r d e z e l f d e t a a l s p r e k e n t e g e n onze Synode a l s Kuyper, R u t g e r s , Lohman t o e n i n A'dam g e s p r o k e n hebben ? " Ku.nt en d u r g t gij, Dr S c h i l d e r , op z u l k een c o n g r e s , b e w e r e n d a t onze S y n o d e , n a a r p r e s b y t e r i a l e k e r k e n o r d e g e k o z e n , ' i t i t s tw maken h e e f t met een van b u i t e n a f o p g e l e g d en o p g e d r o n g e n m a c h t s a p p a r a a t , w a a r m e d e de K e r v . K e r k nu nog w o r s t e l t om e r v r i j van t e komen ? K^nt en d u r f t gij a l s Dr K u y p e r , e e n nu na z o o v e e l j a r e n nog a l t i j d o n t r o e r e n d " L a a t s t e Woord'aan de Synode" s c h r i j v e n van s o o r t g e l i j k e n i n h o u d ? Kunt en d u r f t gij a l s Groen van P r . h e t O p p e r b e s t u u r i n de t o e n m a l i g e Kerk, a l z o o onze Synode een S t a a t s c r e a t u u r noemen ? Kunt en d u r f t ^ j zeggen op uw l i e r k e l i j k « o n g r e s a l s een Kuyper, dat gij met onze Syn. moest b r e k e n omdat gij geen v r e d e k u n t nemen mot een K e r k v e r b a n d , waaraan den C h r i s t u s b e l i j d e r en C h r i s t u s l o o c h e n a a r gol'ijk k a n s s p e l v\fordt geboden? — Ik zou nog meer v r a g e n kunnen s t e l l e n , maar z a l s t a k e n . Gij l o o p t o n d e r uw a a n h a n g r o n d met de c h l o r o f o r m f l e s c h d e r h i ë r a r c h i e . V ^ e e t gij wat h i ë r a r c h i e is?Gij moest h e t weten,Neem en l e e s R u t g e r s op h e t Kerk.Congr. i n l 8 8 7 , é 6 n d e r Dol-mannen, d i e gij u a n n e x e e r t a l s uw a d v o c a t e n . D a a r s p r a k R u t g e r s : "v>/at i s t o c h h e t e i g e n l i jkev/ezen der h i ë r a r c h i e ,om h e t even i n welken vorm zij z i c h v o o r d o e t ? I n d e r d a a d i s zij n i e t a n d e r s dan een o v e r b r e n g e n op de Kerk van he^tgeen i n den S t a a t Gods o r d i n a n t l e i s . Met h a a r i s h e t d i e n e n , d a t de Heere voor Z i j n e Kerk v e r o r d e n d h a d , o m g e z e t i n een h e e r s c h e n , g e l i j k , a i l e e n op S t a a t s g e b i e d p l a a t s h e e f t " . — Ik v r a a g u , w a a r i s de methode van een S t a a t s m a c h t op onze s y n o d e s ? Hoe voos en j a m m e r l i j k i s de v e r g e l i j k i n g van uw r e v o l u t i e met de R e f o r m a t i e d e r Vaderen-} Wij zeggen mot C i c e r o t o t u: "Hoe l a n g z u l t gij nog m i s b r u i k malden van o n s g e d u l d ? " . Wij h e r i n n e r e n u en vragen u uw e i g e n woord u i t 1928 t o e t e r o e p e n aan uw t r o e p e n van t h a n s : "De t i j d e n z i j n e r n s t i g ; de s t r i j d i s z w a a r . Niemand doe oen s t a p , niemand r;,chrijvo een l e i d e n d woord, niemand zegge t o t z i c h z e l f of t o t een a n d e r : GA, of h i j moeten WETEN, d a t Ggd. h e t w i l , e n d a t wie Hom n i e t v o l g t , d a a r i n C h r i s t u s n a l a a t t e v o l g e n . % a n d e r s ga h i j n i e t . (Hoornstoot, pag. 6 2 ) . Dit woord nem«--n w i j van u o v e r , en r o e pon hut u en uw v o l g e l i n g e n t o e . DOORGEVEN S . ' / . P .

DOaPG.;V,a. S . V . P .

i

DOOHGOTffl S . V . P .

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Vrijmakingsbrochures | 4 Pagina's

Reformatie of revolutie? - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Vrijmakingsbrochures | 4 Pagina's