Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Men is het eens over: 1. De doop verzegelt niet aan elken doopeling: gij zijt een wedergeborene … - pagina 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Men is het eens over: 1. De doop verzegelt niet aan elken doopeling: gij zijt een wedergeborene … - pagina 3

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

tl

.^,.1»

Wen IS het eens over: 1o Ue doop v e r z e g e l t n i e t aan eiken doopelxng: gij zijt oen wedergeborene, een geloovige. 2. De grond voor den doop i s : het bevel en de b e l o f t e Gods. 5o De genade moet genade blijven. Daarom i s a l l e Remonstrantisme af te vnjzcn. Ook in de toepassing van het door Christus verv/orven h e i l mogen v/e nooit zeggen: deze i s afhankelijk van den vrijen wil des menschen, dus van een u i t hemzelf voortkomende geloofsdaad. 4o De wedergeboorte en de afwasschmg der zonden zijn gaven, v/aarvan de doop beteekening en verzegeling geeft. bo Alleen de verkoornen worden zalig door het werk G-ods vóór hen en m hen. Verschil wordt openbaar t . a . v » de volgende punten: 1o Met wie i s het verbond opgericht, of v/ie zijn i n het verbond begrepen? Al zegt de Toelichting het n i e t met ronde v;oorden - i n het spreken van "Je onvoorwaardelijke h e i l s b e l o f t e aan de uitverkorenen^ die den s p e c i a l e n inhoud vormt van verbond en Sacrament" l i g t opgesloten: eigenlijk met de uitverkorenen. Dan zouden dus verbond en verkiezing moeten v/orden g e ï d e n t i f i c e e r d . Alleen aan de verkoornen komen de onvooi-v/aardeiljke beloften des verbonds t o e ; aan de niet-verkoornen, kan men zeggen, v/orden a l l e e n de co-nditi oneele beloften des verbonds beteelcend en verzegeld. - De anderen willen u i t g a a n van het h i s t o r i s c h verb ondswoord: Ik ben Uv/ G-od en de God van Uw zaad. Aan hen e l l e n komen de beloften des verbonds t o e , die e c h t e r n o o i t van de eischen mogen losgemaakt v;orden; g e ë i s c h t v/orden: geloof en bekeering van e l l e n . Deze kunnen genoemd worden: de voorv/aarden des verbonds, dJ e dus g e l den voor a l l e n , die in het verbond geboren zijn u Alleen zij, die de b e l o f t e n des verbonds geloovig aanvaarden en naai den eisch des verbonds leven^ worden z a l i g . 2a. Y/at doen de Sacramenten? Dus i n d i t geval: de doop? Volgens de Toelichting beteekenen en verzegelen de Sacramenten h e t eeuwige en onvergankelijke h e i l , dat aan Gods u i tv e rko renen wordt geschonken. De wedergeboorte en dus i n het algemeen de inv;endige genade i s een gave des v e r bonds. Deze v/ordt bezegeld. Nader gezegd: de wedergeboorte a l s ge r e a l i s eerde, reeds werkelijk geschonken gave wordt verzegeld. 2b. De anderen zeggen: de beloften Gods v/orden in de Sacramenten beteekend en verzegeld; omdat aan de kinderen der geloovigen óok de beloften toekomen,v/orden deze aan hen a l l e n verzegeld i n den doop. De doop is dus o b j e c t i e f voor a l l e n gelijk. Allen ontvangen i n den doop het pand der goedwilligheid en genade Gods. Voor a l l e n i s de doop teeken en zegel van de afv/assching der zonden. Er i s echter groot v e r s c h i l in de uitwerking, a l naar gelang e r geloof en geloof soefening bij den ontvanger van "het" "Sacr. i s , of n i e t . De doop v/erkt dan óf t e n h e i l óf t o t verzwaring van oordeel. Het Sacr., o n d e r s t e l t h e t geloof, doW.z. dat de ontvangst van den sacraments-zegen v e r e i s c h t het b e z i t en de oefening des g e l o o f s . 7,'ee dus dengene, die d i t teeken en zegel n i e t aanvaardt i n het geloof. Hij heeft het verbond verbroken en zal met vele slagen geslagen worden, a l s kind des Koninkrijks buitengeworpen worden. 3a. Op het standpunt der Toelichting zou men eigenlijk a l ] een de uitverkoornen, de? wedergeboornen mogen doopen. 'he v/eten e c h t e r n i e t v/ie dat zijn. En God bev e e l t ó l l e kinderen der geloovigen t e doopen. Er blijft dus n i e t s anders voor G^is over dan: het e r voor houden, dat a l l e n wedergeboren zijn, dat dus de v/edergeboorte g e r e a l i s e e r d i s in elk t e doopen kind, t o t d a t het tegendeel blijkt. Dit i s dan een oordeel dor l i e f d e . 5bc De bezv/aarden zeggen; v/e behoeven de vraag n i e t t e s t e l l e n of er al i e t s in dat h a r t j e van h e t kind heeft p l a a t s gehad. We hebben a l l e e n m het geloof Guds bevel op t e volgem: doop de kinderen van lAijn geloovigen en verzegel ook a m hen Mijn b e l o f t e n . Het i s dus absoluut o n j u i s t t e bev/eren, dat de bezv/aarden op het standpunt fo^aan: "dat God aan ai de kinderen der geloovigen de weldaden van hei verbond i^chenkt; n i e t t o e z e g t , maar werkelijk iipJienkt."" Die beloften die verzegeld zijn, mogen "ên'móeten bij het opgroeien voorgehouden worden: ze zi,jn voor U, ge hebt het pand ervan i n Uv/ doop • en het bevel moet klinken ven Godswege: geloof en bekeer U . . .

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Vrijmakingsbrochures | 6 Pagina's

Men is het eens over: 1. De doop verzegelt niet aan elken doopeling: gij zijt een wedergeborene … - pagina 3

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Vrijmakingsbrochures | 6 Pagina's