Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan de leden der Geref. Kerk te Oostzaan. Broeders en Zusters, We zetten de bespreking van de circulaire der drie, nu wel bekende predikanten, nog even voort... / Geref. Kerk Oostzaan - pagina 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan de leden der Geref. Kerk te Oostzaan. Broeders en Zusters, We zetten de bespreking van de circulaire der drie, nu wel bekende predikanten, nog even voort... / Geref. Kerk Oostzaan - pagina 3

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

A a n de leden der Geref. Kerk te Oostzaan.

Broeders en

zusters,

W e zetten de bespreking van de circulaire der drie, nu wel bekende predikanten, nog even voort. W e zullen opnieuw zien, hoezeer het synodale standpunt ons van de oude Gerer. lijn arvoert. W e bepalen er ons ook nu weer toe, de belijdenis te laten spreken. W i j lezen art. 33 van de Ned. Geloofsbelijdenis. Daar staat : , , W i j gelooven, dat onze goede God, acht hebbende op onze grovigheid en zwakheid, ons heelt verordend de sacramenten om aan ons Zijne belolten te verzegelen, en om panden te zijn der goedwilligheid en genade Gods te onswaarts en ook om ons geloof te voeden en te onderhouden ; dewelke hij gevoegd heeft bij het W o o r d des Evangelie s, om te beter aan onze uiterlijke zinnen voor te stellen, zoowel hetgeen Hij ons te verstaan geeft door Zijn W o o r d , als hetgeen Hij inwendig doet in onze harten, bondig en vast makende in ons de zaligheid, die Hij ons mededeelt. W a n t het zijn zichtbare waarteekenen en zegelen van een inwendige en onzienlijke zaak, door middel waarvfin God in ons werkt door de kracht des Heiligen Geestes. Zoo zijn dan de teekenen niet ijdel noch ledig om ons te bedriegen; want Jezus Christus is hun waarheid, zonder wien ze niet met ai zijn zouden. W a t zegt nu de circulaire der drie predikanten ? ,.Volgens art. 33 doet het Sacrament niet slechts één, doch zelfs drie dingen. Het dient n.l. om aan ons Gods beloften te verzegelen en om ons panden te zijn der goed'willigheid en genade Gods te onswaarts, én om ons geloof te voeden en te onderhouden." Het woord genade heblien ze dik laten drukken. Daarmee wordt dus uitgesproken, dat de doop niet slechts Gods lieloften beteekent en verzegelt, maar ook betrekking heeft op genade, die er bij het gedoopte kind is. In dezelfde lijn ligt ook hun uitspraak, dat de doop alleen voor de geloovigen bestemd is. W e krijgen bij deze meening, dat het sacrament een dubbele verzegeling geeft. Eerst een verzegeling van Gods beloften en dan ook een verzegeling van hetgeen inwendig in onze harten geschiedt. Maar dat staat in heel art. 33 nergens. Er slaat alleen, dat de sacramenten aan onze uitwendige zinnen voorstellen, wal de Heere ons in Zijn W o o r d te verstaan geeft en wat Hij werkt in onze harten. Dat wordt aan onze uitwendige zinnen voorgesteld. Daarmee wordt dezelfde gedachte in art. 3 i vertolkt, als Bavinck in zijn Dogmatiek aldus omschrijft: ,,het W o o r d beteekent en verzegelt ons Christus door het zintuig van het oor ; het sacrament beteekent en verzegelt ons Christus door het zintuig van het oog." Dogm. IV 457. De sacramenten stellen ons wat voor; ze laten zien, wat het W o o r d Gods zegt. Daarom blijven de sacramenten aan het W o o r d Gods ondergeschikt; ze zijn zegelen, die God aan Zijn getuigenis gehecht heeft. In de handeling van den doop wordt ons voor oogen gesteld, de toegezegde reiniging van de zonden. Deze toezegging hebben we ontvangen in het W o o r d Gods. ,,Het sacrament schenkt geen enkele weldaad, die niet ook uit het W o o r d Gods door het geloof alleen ontvangen wordt" (Bavinck, Dogm. IV 45ö). W e ontvangen door het sacrament geen enkele weldaad, die we niet ook al uit het W^oord ontvingen. Augustinus zei : het sacrament is een zichtbaar woord. Maar de drie predikanten maken er een dubbele verzegeling van. Alsof het sacrament iets gaf boven het Evangelie. Dit is geheel in strijd met onze oude Geref. belijdenis. Zie ook antw. 66

Heid. Cat. De circulaire der drie predikanten beroept zich ook op Titus 3 : 5. Deze tekst zegt: ,,heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barharnitigheid door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes." Zie. zeggen deze broeders nu, het slaat er toch maar, de doop is het liad der wedergeboorte. Ook het Praeadvies der Synode heeft zich op deze tekst beroepen, voor de leer, dat we de gedoopte kinderen der geloovigen voor wedergeboren moeten houden. Maar staat dat in dezen tekst? In de eerste plaats lellen we er op, dal in Titus in 't geheel niet van kinderen sprake is. D e apostel spreekt hier over de levensopenb.iring der gemeente naar buiten. I let gaat over de vraag, hoe de volwassen geloovigen, die hun gelooi beleden hebben, zich in hel midden dezer wereld moeten opeiu^aren. In de tweede plaals, zij vermeld, dal de Korte Verklaring bij dezen tekst heeft : ,,Men mag niet zeggen met Roomsche en Eutheisclie uilleggers, dat hier wordt geloerd, dat de wodorgohoorte door middel v<ui don doop tot sland komt, want daarvan slaat hier geen woord." W i j voegen erbij : we mogen niet mot nc synodale loer zeggen, dal hier bij den do<)[) de wedergeboorte ondersteld wordt, want daarvan staat hier geen woord. Do Korte Verklaring schrijft verder: ,,F lier staat alloen, dat de doop op eeu Jtiel nader aangeduide wijze (cnrsivoering van ons) iels met de wedergeboorte te maken lieell." Dal doop on wodorgoboorio wat mot elkaar te maken hebben, ontkent niemand. Over den aard van dal verband wordt in do/on tekst ovotiwol niets gezegd. Hiermee willen we de bespreking van hel dogmalisrhe dool dezer rircidairo boshiiten. W e l moeten we nog oven ar korkrechlelijko beschouwingen bezien. I lot zal ook daarbij blijken, hoezeer de oude Gorol. lijn is losgelaten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Vrijmakingsbrochures | 4 Pagina's

Aan de leden der Geref. Kerk te Oostzaan. Broeders en Zusters, We zetten de bespreking van de circulaire der drie, nu wel bekende predikanten, nog even voort... / Geref. Kerk Oostzaan - pagina 3

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Vrijmakingsbrochures | 4 Pagina's