Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarheid en Recht of "Eenheid" (variant 2) - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarheid en Recht of "Eenheid" (variant 2) - pagina 8

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

aanwezig te zijn, maar de beloften van het Genadeverbond, in het Evangelie geopenbaard. En hij geschiedt N I E T op grond van de vooronderstelde wedergeboorte, MAAR op grond van 's Heeren bevel, aan hen die van hun geloof belijdenis doen, èn aan hunne kinderen, omdat ook hun de beloften des Verbonds zijn toegezegd. N a a r den aard der sacramenten dient hij tot versterking «van het geloof ; welke heilsweldaad niet slechts onder en bij, maar ook vóór en na den Doop ontvangen kan worden. .Ge ziet dus het onderscheid. De synode stelt in 1942 vast: de doop beteekent en verzegelt wat IN den doopeling aanwezig is, terwijl de bezwaarden (die deze vierde stelling van harte onderschrijven) zeg.gen, dat de doop n i e t beteekent en verzegelt wat in den doopeling aanwezig is, of voorondersteld wordt aanwezig te zijn, maar de b e l o f t e n van het genadeverbond in het Evangelie geopenbaard. En deze leer is n o o i t in de kerk verboden geweest, terwijl er aan de synodale leer nimmer in de kerken binding is geeischt. Die veroordeehng van het oude standpunt en de b i n d i n g aan het nieuwe standpunt heeft de synode van 1942 geeischt. D a a ro m is Prof. Schilder geschorst en afgezet geworden, Prof. Greydanus geschorst. D a a r o m is aan dienstknechten des Heeren het liefste ontnomen, wat zij hebben, n.l. hun a m b t . ' D a a r o m zijn .candidaten van den kansel g e w e e r d waarheen hun hoogste begeeren uitging. D a a r o m hebben tal van kerkleden te doen gekregen met hiërarchische tuchtmaatregelen van synodale kerkeraden en d a a r o m hebben duizenden zich vrijgemaakt van de onschriftuurlijke synodale beslissingen. Een k l e i n i g h e i d ? Z i j n de verschillen niet zoo groot? M a a r waar leert S c h r i f t en B e 1 ij d e n i s, dat God de Sacramenten heeft verordend om i n n e r 1 ij k e h e i l i g heid, wedergeboorte geschonken genade te verzegelen ? Belijden we niet met art. 33 der Confessie, dat God de Sacramenten heeft verordend om ons Z ij n b e l o f t e n te verzegelen ?Belijden' we niet met Zondag 25 van den Catechismus, dat de Sacramenten zijn heilige, zichtbare waarteekenen en zegelen van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de b e l o f t e des Evangelie's des te beter te verstaan geve en verzegele ? Spreken we niet met Zondag 27 het W o o r d na, dat de jonge kinderen (dus niet 6

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1945

Vrijmakingsbrochures | 14 Pagina's

Waarheid en Recht of

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1945

Vrijmakingsbrochures | 14 Pagina's