Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schetsen genademiddelen : Tweede schets: de sacramenten - pagina 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schetsen genademiddelen : Tweede schets: de sacramenten - pagina 3

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SCHETSEN GENADFMIDDELEN , ^- 'f

"

^ ..

T w e e d e Schets:

DE SACRAMENTEN

I. Het tweede genademiddel, dat God de Heilige Geest gebruikt, wordt gevormd door de Sacramenten. Genesis 1, 7:11; Romeinen 4:11; H. C. Zondag 25 vr. 66.; N. G. B. (Nederlandsche Geloofsbelijdenis) art. 33. D. L. Illen IV par. 17. II. Onsehriftuurlijke meeningen omtrent de wijze, waarop de Geest Gods zich van dit middel bedient. 1. De LUTHERSEN leeren, dat de Heilige Geest zich op dezelfde wijze aan de teekenen van de sacramenten (water, brood, wijn) paart, als de Goddelijke natuur van Christus zich met de menschelijke heeft vereenigd. Die vereeniging van Goddelijke en menschelijke natuur is volgens hen een vermenging, zoodat de Goddelijke natuur de menschelijke geheel doordringt en daaraan Goddelijke eigenschappen verleent.Op soortgelijke wijze verbindt de Heilige Geest zich met de teekenen van het Sacrament, tijdens de Sacramentsbediening. Zoo verleent Hij aan de teekenen en de bediening van het Sacrament zelf wcderbarende en geloof sversterkendo kracht. Sacramentsbediening is dus altijd geloof sterkend, tenzij de mensch zich met souverein vrije wilsbeschikking tegen die sterkende kracht van den Souvereinen God verzet. 2. De ROOMSCHEN. Zie eerste schets onder III, 3. Men ziet dus bij Roomschen en Lutherschen dezelfde fouten in hun sacramentsleer als in hun leer over de woordverkondiging. Loochening van de absolute verdorvenheid van den mensch aan den eenen kant (de souverein e wil van den mensch kan de geloofsterkendo kracht van het sacrament aannemen of verwerpen naar goeddunken, en daardoor den Souvereinen God (die dus op dit standpunt geen SOUVEREIN meer is) zoo tegenstaan, dat HIJ afhankelijk wordt van den mensch, die aanneemt of verwerpt). Aan den anderen kant uitschakeling van de actieve geloofsgehoorzaamheid van den mensch: het sacrament werkt automatisch, ex opcre operato (krachtens het gewerkte werk, krachtens de verrichte sacraraentsbediening). In de hand werken van een formeel deelnemen aan de sacfamentsbediening. 3. De MYSTIEKEN houden geen sacramenten als werkelijk genademiddel over. Zij gelooven, dat de Heilige Geest, die het geloof zonder eenig middel werkt, het ook zonder eenig middel in den mensch versterkt en onderhoudt. Gelijk de woordvorkondiging in schrift en prediking slechts opvoedende en voorbereidende waarde heeft voor hen, die nog niet de onmiddellijke gemeenschap met God gevonden hebben, zoo zijn de sacramenten

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1945

Vrijmakingsbrochures | 6 Pagina's

Schetsen genademiddelen : Tweede schets: de sacramenten - pagina 3

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1945

Vrijmakingsbrochures | 6 Pagina's