Jeruzalem of Babylon - pagina 75
Tegenover de nog door Kuyper gehandhaafde leer dat het leven toch een eenheid bleef, hebben Kuyper's (ontrouwe) volgelingen het leven in stukjes geknipt en die stukjes onttrokken aan het Woord van God, door de centrale plaats van de kerk, aan wie de bediening des Woords is toevertrouwd, te ontkennen. Opm. Voortgaande studie der Schriften zou wellicht ons er toe kunnen (moeten) brengen te erkennen, dat het beter is de leuze ,,souvereiniteit in eigen kring" als leuze en als „beginsel" te laten varen. De Schrift spreekt eenvoudig over ambtsdragers (ouders, profeten priesters. Hogepriester, koningen, de oudsten, etc.) elk met een eigen en tegenover elkaar afgegrensde bevoegdheid. Als we weer zo Schriftuurlijk gaan spreken, hebben we woorden en begrippen als „souvereiniteit" en „eigen kring" die nogal „historisch belast" zijn, niet nodig.
69
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951
Vrijmakingsbrochures | 175 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951
Vrijmakingsbrochures | 175 Pagina's