Onze verhouding tot de Geref. Kerken (onderh. Art. 31) nu - pagina 13
maar op zijn graf werd door zijn wijkpredikant, volgens Schilder's beschikking van jaren terug, Johannes 17 ,,opdat zij allen één zijn" gelezen. Om dit goed te hegrijpen zullen we in rekening moeten brengen dat in Schilder's leven het woord van de Heiland vlees en bloed is geworden: Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen, maar het zivaard. Vrede in de weg van het zwaard. Polemiek terwille van de eenheid. Dat zuivert de atmosfeer en geeft opluchting. We kunnen deze gedachte zeker van Schilder leren, waarbij dient opgemerkt te worden dat we in de wijze van polemiseren meer rekening dienen te houden met de mens, die we bestrijden, dan Schilder deed, die zich voor alle dingfn op diens mening concentreerde. Schilder heeft reeds in de dertiger jaren aandacht gevraagd voor de belijdenis t.a.v. de Kerk. Vanzelfsprekend is dit de gelegenheid niet om uitvoerig Schilder's gedachten op dit punt weer te geven, laat staan critisch te bespreken. Het behoeft ook niet. Deze dogmaticus, die door een Generale Synode werd weggezonden, heeft geijverd voor de zuiverheid en de heiligheid der kerk; heeft Kuyper's pluriformiteitsleer bevochten ,,ten (ambtelijken) bloede toe" en gewaarschuivd, als wachter op Sion's muren, tegen alle deformatorische verschijnselen in de Geref. Kerken vóór en nog meer na de Vrijmaking. Bij dit alles heeft hij met al de hartstocht van zijmgeladen persoonlijkheid gestreden voor de eenheid der Kerk en gehamerd op de gedachte: er kunnen in een bepaalde plaats twee ware kerken zijn, maar dan dienen zij zo spoedig mogelijk bij elkaar te kotnen. Op de Kerk heeft hij zijn loflied gezongen. Een van zijn hoogst staande polemische werken is de brochure ,,Ons aller Moeder". Wie Schilder's visie op de Kerk wil leren kennen moet zich niet alleen werpen op zijn polemiek over de Kerk met Prof. Hepp en (toen) ds de Bondt, maar dient ook dit iverkje te verwerken, dat geschreven is n.a.v. de Hervormde herdenking der Afscheiding. Is het wonder dat deze ,,kerk"-belijder graag Psalm 122 zong en ondanks de grote afstand die er was tussen hem en het kerkvolk, toch zo goed begrepen werd door ,,zij?z" mensen, de wisten te offeren als hij aan de noodklok trok voor een 6e Kamper hoogleraar of voor het Hospitium der Theol. School of voor zijn aula-orgel, dat het eerst bespeeld is in de rouwdienst, die voor hem moest worden belegd? In het licht van zijn strijd voor de Kerk zullen we ook zijn verhouding tot onze Kerken moeten zien. Bekend is de scherpe polemiek die nu 25 jaren geleden gevoerd tverd tussen K. S. en A(peldoorn) S(chuit). Onvriendelijke ivoorden zijn toen van heide zijden gevallen. In de gehouden samensprekingen, maar vooral op de Kamper Synode van verleden jaar, heb ik begrepen dat Schilder deze strijd gevoerd heeft en ook na de Vrijmaking dezelfde strijd voerde, zij het op andere wijze, omdat hij hartstochtelijk de eenheid begeerde met hen, die dicht bij hem stonden. Juist daarom tvas hij zo scherp, ivant hij wilde o;? f dwingen de verschillen te formuleren; hij wilde ons opjagen uit onze rust om met hem te vechten voor de eenheid
7
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 54 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 54 Pagina's