De wedergeboorte - pagina 291
Het tweede stadium: de voortgaande
vernieuwing
des levens
285
geregeerd werd door zijn meester. Daarom voelen de gelovigen zich voortdurend aangespoord om al de dagen van hun leven van hun boze werken te rusten. God de Here door zijn Geest in hen te laten werken en alzo de eeuwige Sabbath in dit leven aan te vangen "). Dit geloof doet de Christen voortdurend bidden om dieper te worden ingeleid in de vreze des Heren, om meer en meer aan Hem gelijkvormig te worden gemaakt. En het doet hem telkens weer de h a n d opheffen tot de heilige eed: ,,Ik heb gezworen en zal het bevestigen, dat ik zal onderhouden de rechten uwer gerechtigheid" ^^). Voortgaande wedergeboorte is toenemen en versterkt worden in het geloof, dat Christus aanneemt tot rechtvaardigmaking en heiligmaking. D e Schrift leert ons echter ook nader, waarin dit toenemen van het geloof zich in het leven van de Christen openbaart. E n dan wijst zij er steeds op, dat het een vermeerdering en verdieping betekent van de kennis van onze eigen zonde en schuld en ellende. D e Kohlbruggiaanse en Barthiaanse critiek, die de gereformeerde leer der wedergeboorte alleen maar kan zien als een wettisch heiligingsstreven, komt altijd weer met de beschuldiging, dat deze leer zelfgenoegzame en eigengereide mensen moet kweken, dat de F a r i zese geest op haar bodem noodzakelijk weelderig zal moeten groeien. Deze bewering is echter niet alleen lichtvaardig en oppervlakkig, maar ook door en door onwaar. De gereformeerde belijdenis heeft steeds als eerste vrucht van de voortgaande wedergeboorte beleden, dat de gelovigen gaandeweg meer oog krijgen voor het karakter en de omvang van hun zonde en natuurlijke verdorvenheid. Zij brengt altijd dit te weeg, dat de wedergeborene het vernietigend oordeel van Gods W o o r d over onze personen en onze werken beter gaat verstaan en van zijn waarheid vaster overtuigd wordt. De mens, die wedergeboren is en in wie de wedergeboorte gestadig voortgaat, zal dat allereerst hierin tonen, dat hij in zich zelf al meer gebrek en zonde vindt en dat zijn oprechte belijdenis van die zonde uit zijn boetvaardig gemoed steeds luider opklinkt. De Heilige Schrift leert ons dit zeer duidelijk in het voorbeeld van de apostel Paulus. Hij is een geroepen apostel van Jezus Christus en hij is ten volle overtuigd, dat het God behaagd heeft zijn Z o o n in hem te openbaren, dat hij door de Heilige Geest geleid wordt en de Geest van Christus heeft, dat hij vernieuwd wordt in de inwendige mens van dag tot dag. Hij durft van zich zelf vrijmoedig verklaren, dat hij een vermaak heeft in de wet Gods naar de inwendige mens, dat hij met zijn verstand de wet Gods dient, dat hij de goede «0) Heid. Cat., vraag 103. 0^) Psalm 119 : 106.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's