Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte - pagina 132

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte - pagina 132

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

126

De

wedergeboorte

is een reële

verandering

van het

hart

d a t d e m e n s alleen g e r e c h t v a a r d i g d w o r d t door h e t geloof. O o k B ö h l e c h t e r wil zich d e uiterste c o n s e q u e n t i e v a n d e K o h l b r ü g g i a a n s e leer d e r heiliging niet laten o p d r i n g e n e n t o o n t zich in h o g e m a t e v e r ongelijkt, w a n n e e r zijn o p v a t t i n g e n w o r d e n u i t g e l e g d als miskenning v a n het g e n a d e w e r k des H e i l i g e n G e e s t e s ^ ) . K o h l b r ü g g e is g e d u r e n d e zijn leven zeker niet v e r w e n d met o v e r m a t i g e b e l a n g s t e l l i n g e n w a a r d e r i n g . Zijn g e d a c h t e n v o n d e n slechts bij w e i n i g e n werkelijk i n g a n g e n dezen b e h o o r d e n v o o r een belangrijk d e e l tot zijn familie e n persoonlijke v r i e n d e n e n onmiddellijke o m g e v i n g . D e t o o n a a n g e v e n d e t h e o l o g e n s c h o n k e n h e m nauwelijks e n i g e a a n d a c h t , of lieten zich over h e m uit o p m i n a c h t e n d e e n d e n i g r e r e n d e wijze ^**). O o k d e jong g e s t o r v e n W i c h e l h a u s e n E d . Böhl zijn h u n l e v e n l a n g in d e theologische w e r e l d geïsoleerde figuren gebleven. In d e l a a t s t e tijd is e c h t e r in d e w a a r d e r i n g v a n K o h l b r ü g g e en zijn t h e o l o g i e een g r o n d i g e v e r a n d e r i n g g e k o m e n . Z i j n g e d a c h t e n w o r d e n n u niet alleen n i e t meer d o o d g e z w e g e n , m a a r m e n k a n z e g g e n , d a t zij in b r e d e k r i n g e n zeer populair zijn. D a t is v o o r a l te d a n k e n a a n h e t o p t r e d e n v a n Karl E a r t h e n de door h e m s n e l tot bloei g e b r a c h t e d i a l e c t i s c h e theologie. M e n k a n z e k e r niet z e g g e n , d a t d e t h e o l o g i s c h e o p v a t t i n g e n v a n E a r t h r e c h t in h e t v e r l e n g d e v a n die v a n K o h l b r ü g g e en zijn a a n h a n g e r s liggen e n dat hij e e n v o u d i g v o o r t b o u w t o p het f u n d a m e n t , ^) Von der Rechtfertigung dureh den Glauben, Leipzig, 1890, pag. 52: ,.Aber man wusste sich in Dordrecht nicht anders zu helfen, als anstatt die Eechtfertigungslehre klar zum Schilde gegen die Arminianer zu erheben, Satze auszusprechen, die gewisse Qualitaten des wiedergebornen und den lebendiggemachten oder geheiligten Willen zwischen den Menschen und den Heiligen Geist mitten hineinstellten und so die Sache auf Osianders Manier eigentlich verdunkelten. Wie gut hatte man sich auf den Standpunkt der Eechtfertigungslehre stellen können und von hier aus, ohne das Heiligthum den Hunden preiszugeben, einfach die Arminianer abweisen sollen". In 1868 oordeelt Böhl over de Dordtse Synode in „Blatter der Erinnerung an die Dordrechter Synode, Detmold, 1868, veel minder critisch, en zegt hij, „dasz durch diese Synode die reformatorische Lehre gerettet worden", pag. 41. Over zijn leer van de heiligmaking en van het beeld Gods aangevallen door Kuyper in de voorrede van diens De vleeschwording des Woords, verdedigde hij zich in Zur Abwehr, Amsterdam, 1888. Terwijl hij hier aan Kuyper ten aanzien van zijn standpunt misverstand verwijt, zegt hij toch duidelijk, dat wie in de wedergeboorte instorting van goddelijke qualiteiten en krachten aanneemt tot Pantheïsme moet vervallen (pag. 8) en dat het zijn wens is „rechtfortzusetzen, was unsere Eeformatoren recht angefangen, wenn auch nicht immer schon vollendet haben" (pag. 9). 10) Vgl. Walter Kreek, Die Lehre von der Heiligung bei H. F. Kohlbrügge, München, 1936, die hem in zijn inleiding den „groszen Einsamen und Unbekannten unter den Theologen des vorigen J a h r h u n d e r t s " noemt en in dit verband er aan herinnert, dat Kohlbrügge in de jongste geschiedenis der nieuwere theologie van W. Elert, Der Kampf um das Christentum, 1921, niet eens genoemd wordt, en tevens melding maakt van het onbarmhartig en weinig vleiend oordeel van A. Eitschl, Geschichte des Piëtismus, I, S. 595, dat het niet de moeite waard is „die verschrobenen theologischen Gedankengange dieses Mannes weiter zu verfolgen". A.w., pag. 1.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's

De wedergeboorte - pagina 132

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's