Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte - pagina 86

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte - pagina 86

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

80

D e historische

grond: het verlossingswerk

van God de

Zoon

En: ,,Ik geef hun het eeuwige leven, en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid, en niemand zal ze uit Mijn hand roven" •^*'). W i j wezen hierboven reeds op het oneindig qualitatief verschil, dat er bij alle analogie is tussen hetgeen aan Christus wedervaren is, toen Hij door strijd en verzoeking en het lijden des doods tot de hoogste heerlijkheid klom, en de wijze, waarop zijn gelovigen worden wedergeboren ten eeuwigen leven. Zijn gelovigen gaan tot het eeuwige leven langs de nieuwe en levende weg, die Hij gebaand heeft •^^•^), maar dat is niet dezelfde weg, die Hij gegaan is door de verschrikkingen van de eeuwige dood en de helse angsten en pijnen. Zijn volkomen onderwerping aan de wil des Vaders tot in de dood en de vloek des kruises, zijn overwinning van de dood in de opstanding, zijn verheffing aan de rechterhand Gods in de hemel zijn feiten, die geheel enig zijn in de historie en als zodanig nooit meer worden herhaald. Dit komt hier vandaan, dat Christus dit alles gedaan en geleden heeft in een geheel bijzondere qualiteit, n.l. als Borg en Middelaar van zijn volk. Hij is tot zonde gemaakt voor degenen, die Hem gegeven zijn van de Vader. Hij heeft de eeuwige toorn van God tegen de zonde gedragen in hun plaats. God heeft hun aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. Hij is om hun overtredingen verwond; om hun ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die hun de vrede aanbracht, was op Hem en door zijn striemen is hun genezing geworden-'^). Beide de actieve en passieve gehoorzaamheid van Christus dragen geheel een plaatsbekledend karakter. En deze plaatsbekledende gehoorzaamheid tot in het lijden des doods is van de meest fundamentele betekenis, niet alleen voor de rechtvaardiging van zijn gelovigen, maar ook voor hun wedergeboorte. Zij is het, die aan de voorwaarden voldoet, waaronder die wedergeboorte mogelijk wordt, ja, die daaraan zo volkomen voldoet, dat zij onvermijdelijk noodzakelijk wordt. In haar ontvangt zij de vaste en onwrikbare rechtsgrond. In zijn plaatsbekledende gehoorzaamheid heeft Christus voor het eeuwige leven van de zijnen de prijs betaald, die door Gods gerechtigheid daarvoor geëist werd. Hij heeft de wedergeboorte van zijn volk verdiend door zijn borgtochtelijk lijden en dood. Hij is daarvan, om in de taal der oude gereformeerde dogmatiek te spreken, de verdienende oorzaak geworden. W i j belijden van Christus, dat „Hij aan lichaam en ziel de ganse tijd zijns levens op aarde, maar inzonderheid aan het einde zijns levens, de toorn van God tegen de zonde van het ganse menselijk gc190) Johannes 17 : 24; 12 : 32; 10 : 28. wi) Hebreeën 10 : 20. "2) Jesaja 53 : 5, 6.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's

De wedergeboorte - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's