De wedergeboorte - pagina 18
12
Inleiding
D e leer der wedergeboorte is Evangelie, maar zij is dat alleen voor de mens, die ootmoedig het hoofd buigt, wanneer Gods W o o r d zijn jammerlijke ellende blootlegt, en die huiverend heeft leren staren in de afgrond van zijn natuurlijke verdorvenheid. Zij brengt een allesomvattende belofte van heil en leven, maar alleen aan hen, die door ontdekkende genade geleerd hebben om een walging te hebben van zich zelf. Niemand kan wedergeboren zijn en tegelijk in zelfgenoegzaamheid verstard met opgericht hoofd voor God staan. W e d e r g e boorte betekent, dat Gods Geest de trotse stemmen in het eigengerechtig zondaarshart doet verstommen. Roemen in de wedergeboorte kan alleen het hart, dat door Gods genade is gebroken en verslagen. Over dit wonderwerk des Allerhoogsten juichen alleen de beenderen, die Hij verbrijzeld heeft •^^). Er gaat trouwens van de schriftuurlijke leer der wedergeboorte ook nog een andere prediking uit, die de mens niet minder diep vernedert dan die van zijn natuurlijke verdorvenheid. In haar komt op de sterkste wijze tot uitdrukking, dat onze verlossing uit de macht van zonde en dood ook niet voor het allergeringste deel mensenwerk is. W i j , gevallen mensen, wij, geestelijk dode zondaren, kunnen daaraan zelf niets bijdragen. W i j kunnen ons zelf niet levend maken en vernieuwen, en wij kunnen elkander ook niet doen opstaan uit de dood der zonde. Wij kunnen daarvoor ook niet de gunstige voorwaarden scheppen; wij kunnen uit ons zelf niet eens verlangen en begeren om te worden levend gemaakt. Reeds het woord ,,wedergeboorte" alleen is op zich zelf voldoende om aan te geven, dat geen menselijke activiteit, in welke vorm ook, hierbij als factor ooit in aanmerking kan komen. En de wijze, waarop de Schrift de wedergeboorte nader beschrijft als een geboorte van boven, die gewerkt wordt door de herscheppende kracht van de Heilige Geest, die geheel onnaspeurlijk is in zijn wegen, verheft dit boven alle tv/ij fel. Reeds van onze natuurlijke geboorte geldt het, dat zij buiten ons eigen toedoen tot stand komt. Het algemene spraakgebruik drukt zich heel juist uit, wanneer het zegt, dat wij geboren worden. De rol, die elk mens in zijn eigen geboorte speelt, is een zuiver passieve. Het gehele proces van zijn ter wereld komen, gaat buiten zijn eigen wil en bewustzijn om. V a n enig persoonlijk initiatief, hoe zwak of klein ook, is daarbij nimmer sprake. Hij wordt gegenereerd en ontvangen en geboren ondanks zich zelf. Toch kan men niet zeggen, dat bij deze geboorte elke menselijke medewerking als factor geheel is uitgeschakeld. Wij zijn daarin persoonlijk wel passief, maar er zijn andere mensen, die dat niet zijn. « ) Psalm 51 : 10, 19.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's