Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte - pagina 55

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De historische

grond: het verlossingswerk

van God de Zoon

49

der bijbelheiligen *) en bij zijn geboorte is het geloof van zijn moeder de allesbeheersende factor. W a n n e e r er geschreven staat, dat de Heilige Geest over Maria zal komen en dat de kracht des Allerhoogsten haar zal overschaduwen, moet dit volgens Kohlbrügge niet zo worden opgevat, dat de Heilige Geest bij de verwekking van de Heiland in de schoot zijner moeder gedaan heeft wat bij normale bevruchting door de man geschiedt. Het wil zeggen, dat de Heilige Geest zich zo met haar geest verenigde, dat zij het woord der boodschap gelovig aanvaardde en zich daaraan onderwierp, zodat zij door het geloof zwanger werd en door het geloof in staat gesteld werd om de vrucht tot aan de geboorte toe te dragen"). N u moet zeker volmondig worden toegestemd, dat beide bij de verwachting van de Messias door de vromen van het oude verbond en in de geschiedenis van de ontvangenis en geboorte van de Christus het geloof een factor is geweest van cardinale betekenis. In heel de roeping van Israël en in de bewaring van de heilige linie heeft de Here gewerkt en zijn raad uitgevoerd door het geloof van zijn uitverkorenen. H o e zware nadruk legt Paulus in Romeinen 4 op het 85) ygi_ ^^jjg beteekenis van Kohlbrügge voor de theologie van onzen tijd" in Geestelijke Perspectieven, Amsterdam 1930, pag. 20. ^) „Dass nun geschrieben steht: „heiliger Geist wird auf dich kommen" und „das in ihr Gezeugte ist aus heiligen Geiste" ist demnach nicht so zu verstehen, als hatte der heilige Geist nach eines Mannes Weise gethan, dass sie schwanger würde: viel mehr ist es so, dass der heilige Geist sich mit ihrem Geiste vereinigte, die Botschaft anzuhören, das Wort ins Herz aufzunehmen, sich dem zu unterwerfen und also beim Glauben schwanger zu werden, und dass, da sie schwanger war, der heilige Geist sie getragen, unterstützt, und die Macht des Höchsten sie in ihrem Schatten genommen, damit sie glaubte und nicht umkame, sondern durchhielte die Frucht zu tragen bis zur Geburt und zum Gebaren." In deze zin laat Kohlbrügge zich niet een enkele maal maar herhaaldelijk uit. „Sie hat aus heiligen Geiste, das ist aus Gemeinschaft des heiligen Geistes mit ihrem Geist, das ist beim Glauben, empfangen und gezeugt, als sie die Botschaft, des Herrn Wort: „du wirst einen Sohn gebaren" in 's Herz aufgenommen, und darum heisst es: „das Heilige" weil es Glaubens-GeistesFrucht ist. Das Wort: „du wirst schwanger werden und einen Sohn gebaren", dieses Wort selbst ward in ihr Fleisch". •— Betrachtuna über das erste Capitel der Evangeliums nach Matthaus, Elberfeld 1844, pag. 113, 114, 117. •— Op een andere plaats zegt hij: „Wie ist demnach unser Herr empfangen? Antw. Der Heilige Geist hat in der Jungfrau den Glauben erweckt und sie an diesem Glauben empfangen lassen, da sie das ewige Wort, dasselbe Wort des Vaters, worin auch Himmel und Erde geschaffen sind, in sich auf nahm. Was bedeutet es, dasz die Macht des Allerhöchsten sie überschattete? Antw. Dasz die Macht Dessen, der über alles ist, sie in stand gesetzt hat, etwas so Ungewöhnliches und anscheinend Widernatürliches durchzuführen. Warum muszte unser Herr an Glauben empfangen und geboren werden? Antw. Weil Er als der Herr' aus dem Himmel auf keine andere Weise sich in unserem Zustand hienieden befinden konnte, imd in solchen unsren Zustand nicht hineinkommen konnte, als eben am Glauben, an welchen allein alles rein und heilig bleibt". — Die Lehre des Heils, Elberfeld 1903, pag. 182—184. — Vgl. verder J. van Lonkhuyzen, Hermann Friedrich Kohlbrügge en zijn prediking, Wageningen 1905, pag. 423 v.v. en de daar genoemde uitspraken. Wedergeboorte

4

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's

De wedergeboorte - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's