De wedergeboorte - pagina 256
250
Het eerste stadium: de principiële
verandering
des
harten
activiteit verdubbelt, waardoor Hij die mens, die Hij in Christus geschapen heeft, behoudt en bewaart. E r is nooit minder sprake van sluimerende werking des Heiligen Geestes, dan wanneer Gods kinderen dreigen te verzinken in de kokende maalstroom van verzoeking en zonde en duivelse boosheid. Dan werkt Hij als de Bewaarder Israels, die niet slaapt noch s l u i m e r t " " ) . Ook dan geldt de belofte: ,,Hij blijft bij u en zal in u zijn" " ^ ) . Moet men echter, •wanneer de gelovige in de zonde valt en "willens en wetens het oor leent aan de inblazingen van de satan, niet spreken van een inkrimpen en zich terugtrekken van de wederbarende werking des Geestes? Is dit niet alleen hierdoor mogelijk, dat de Geest hem in die momenten van aanvechting en verzoening niet krachtig geloven en strijden doet? Inderdaad, de duivel kan over het volk des Heren alleen maar voordeel verkrijgen, voor zover en voor zo lang hem de Heilige Geest dit veroorlooft. Dit is dan echter geen sluimeren van de Geest der w^edergeboorte, geen zich afzijdig houden met zijn wederbarende werking. Dit is een welbewust en doelbewust handelen van de Geest. De verzoeking is een werk des duivels, maar de gelegenheid en mogelijkheid, die de duivel daartoe krijgt, wordt door God bepaald. Het was de Heilige Geest, die de Heiland naar de woestijn leidde om verzocht te worden van de d u i v e l " ' ) . H e t is God, die de aandacht van de duivel vestigt op zijn knecht Job, en die hem overgeeft in zijn wrede hand om te worden geslagen en b e p r o e f d " ' ) . Z o gaat geen enkele verzoeking, geen enkele zonde, geen enkele diepe val van Gods kinderen ook maar één ogenblik om buiten de Geest, die hun is gegeven en die hen leidt. De Satan kan met hen geen stap verder gaan dan de Heilige Geest wil. En de Heilige Geest heeft bij elke verzoeking de uitkomst en het uiteindelijk gevolg daarvan voor ogen. Hij vervolgt daarmee altijd één en hetzelfde doel, n.l. om door de diepte van zonde en val heen de wedergeborenen te bevestigen in Christus. Natuurlijk is dit een zeer eenzijdige voorstelling van de waarheid. Zij moet echter welbewust eenzijdig zijn, omdat wij spreken over de wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest in de wedergeboorte, waarin geen stilstand en geen achteruitgang is, geen sluimeren en slapen. W i j kunnen en moeten het vallen en zondigen van Gods volk zeker ook van de andere zijde benaderen, van de zijde van de mens. Dan hebben wij te spreken van schuld, van verzuim in waken en bidden, van afdwalen, van de domme eigenzinnigheid en dwaasheid van het koppige schaap, dat wegloopt van de goede herder. Dan "0) "1) "2) "•")
Psalm 121 : 4. Joh. 14 : 17. Lukas 4 : 1 . Job 1 : 6—12; 2 : 1—7.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's