De wedergeboorte - pagina 138
132
De wedergeboorte
is een reële verandering
van het hart
een biologisch proces. Zij heeft de boze Tendenz in zich om de wedergeboren mens onafhankehjk te maken van de bediening der genademiddelen, van W o o r d en Sacramenten. Zij doet te kort aan de waarheid, dat het nieuwe leven van de Christen in zijn aanvang en voortgang en al zijn uitingen vrucht is van de werking des Heiligen Geestes. Zij miskent Christus als de enige en eeuwige bron, waaruit de Heilige Geest het nieuwe leven zijn gelovigen toevoert. Zij verdringt het geloof en de rechtvaardiging door het geloof van de centrale plaats, die de Reformatie daaraan gaf in de leer der verlossing. Zij geeft de mens een grond in zich zelf om op te vertrouwen en vernieuwt op deze wijze de roomse leer der ingestorte genade. Gelijk wij reeds zeiden, het zijn geweldige slagen, waarmee men hier tegen Kuyper uithaalt. Het is echter tegelijk ook duidelijk, dat zij grotendeels vruchteloos de lucht doorklieven en dat de wezenlijke Kuyper en zijn eigenlijke theologie er nauwelijks door worden geraakt. W a n n e e r Kuyper van de inplanting van een nieuw levensbeginsel of een nieuwe levenskiem spreekt, of andere soortgelijke uitdrukkingen gebruikt, wil hij daarmee alleen op figuurlijke wijze te kennen geven, dat er door de Heilige Geest in de zondaar nieuw, geestelijk leven gewekt wordt, en dat dit nieuwe, geestelijke leven in het eerste moment in een beginstadium verkeert, doch de belofte heeft, dat het in Christus tot een volkomen man zal opgroeien. Ieder, die de bloemrijke wijze van schrijven van Kuyper kent, moest daardoor alleen al verhinderd worden om zijn aan het leven der natuur ontleende beelden al te letterlijk o p te vatten in een zin, die hij zelf er nooit aan gegeven heeft. E n het feit, dat er in de werken van Kuyper een hele menigte van dergelijke min of meer variërende wijzen van spreken wordt gevonden bewijst alleen reeds, dat hier een man aan het woord is, die met de taal worstelt om een mysterie aan te duiden, dat hij niet doorgronden kan, maar dat hij vol eerbied in symbolische taal enigermate tracht te benaderen. En men moet hierbij ook niet vergeten, dat al deze spreekwijzen van Kuyper zeker niet van zijn eigen vinding zijn. Daaronder treffen wij verscheidene aan, die rechtstreeks tot de Heilige Schrift kunnen worden herleid of die naar het voorbeeld van het spreken der Schrift gevormd zijn. Ook de apostel werking in de mensenziel. Dit vrijzinnig Protestantisme heeft het humanisme in de theologie der Doleantie terdege aangevoeld en is er dankbaar voor na wegschrapping van het negatieve teken uit de klassiek-Gereformeerde theologie van zonde en genade". Elders stelt hij de vraag of de „wedergeboren mens" als cel der calvinistische samenleving niet een beschroomd eerherstel van het humanisme was. Zestig jaren Nederl. Theologie, Onder Eigen Vaandel, 1931, pag. 39. Volgens A. A. van Ruler, De vervulling der wet, Nijkerk, 1947, pag. 210— 212, is de idee van de gratia interna in de gehele theologische traditie verstrikt in de individuele, bepaaldelijk de mystieke anthropologic. En zeer bepaald is dat volgens hem het geval bij Kuyper.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's