De wedergeboorte - pagina 142
136
D e wedergeboorte
is een reële verandering
van het hart
niet de minste steun vindt. Z o zeker als het is, dat zij allen leren, dat het nieuwe leven, dat de mens in de wedergeboorte geschonken wordt, door Christus verdiend is en uit Christus hem toevloeit en in Christus zijn verborgen wortelen heeft, zo zeker is het ook, dat zij er niet aan denken om het alleen in een veranderde relatie tot God en een gesteld zijn in de sfeer of het element van de Heilige Geest te doen opgaan. Junius b.v., die de woorden ,.bekering" en „wedergeboorte" door elkaar gebruikt, zegt, dat bekering in het algemeen een verandering is van het gemoed en de ziel van het kwade tot het goede. W o r d t echter het woord „bekering" gebruikt om er de wedergeboorte mee aan te duiden, dan is volgens hem deze beschrijving niet voldoende, maar moet men haar aanduiden als een meer volledige verandering van de gehele ziel en van al haar vermogens ^ ) . Bastingius verklaart, dat Christus het beeld Gods, dat wij door de zonde verloren hadden, door zijn Geest in ons vernieuwd heeft ^). Volgens Voctius is de wedergeboorte een werking Gods in de uitverkoren zondaren, die door Christus zijn vrijgekocht en daadwerkelijk gerechtvaardigd en geroepen, waardoor Hij hen van de verdorvenheid verandert tot een nieuw leven of tot heiligheid, opdat zij voortaan Gode leven ^^). Polanus beschrijft haar als de weldaad Gods, waardoor onze verdorven natuur naar het beeld van God door de Heilige Geest uit het onverderfelijk zaad van het W o o r d Gods opnieuw gebaard en hersteld wordt ^ ) . Witsius verklaart: „De wedergeboorte is een bovennatuurlijke daad Gods, waardoor de uitverkoren mens zijnde geestelijker wijze dood, een nieuw Goddelijk leven ingestort wordt" ^). V a n Mastricht beschrijft haar als „de physische werking van de Heihge Geest, waardoor aan mensen, en wel aan uitverkorene, verloste en geroepene mensen de eerste daad des geestelijken levens toegebracht wordt, door welke zij de Verlosser en de voorwaarden der verlossing, aan hen voorgesteld en aangeboden zijnde, aannemen en vervullen kunnen" ^). Wollebius ^^) Opuscula Theologica selecta, ed. A. Kuyper, Amsterdam, 1882, pag. 209: „Resipiscentia est mutatio quaedam mentis et animi, a malo in bonum, ex dolore secundum Deum profe s t a . . . Si pro Eegeneratione ponitur, nimis angusta erit haec definitio: quanquam enim in his affectibus /xsravoia se maxime prodat, tarnen comprehendit quoque perfectiorem totius mentis et omnium facultatum eius mutationem". -") Verelaringe op den Catechisme der christelicher Religie etc, Amsterdam, 1591, pag. 42. 2^) Disputationes selectae, ed. Kuyper, Amsterdam, 1887, pag. 274. „Definimus regenerationem. Actionem Dei in electis peccatoribus, per Christum redemptis, justificatis (active scil.) et vocatis, qua realiter eos immutat a corruptione ad novam vitam seu sanctitatem, ut posthac Deo vivant". ^) Syntagma theologiae christianae, Hannover, 1624, pag. 1500. "") Vier Boecken van de verscheyden bedeelinge der Verbonden Gods met de menschen, Rotterdam, 1696, pag. 335. ""^ Beschouwende en praktikale Godgeleerdheid, Rotterdam en Utrecht, 1750, Deel III, pag. 222.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's