De wedergeboorte - pagina 62
56
D e historische
grond:
het
verlossingswerk
van God
de
Zoon
g e n G e e s t e s , die zich w e l logisch l a t e n o n d e r s c h e i d e n , m a a r in w e r k e lijkheid zich in één w e r k i n g d e s H e i l i g e n G e e s t e s v e r e n i g e n , o p het r e c h t s t r e e k s e n b o v e n n a t u u r l i j k k a r a k t e r , terwijl over h e t geloof v a n M a r i a a l s c o n s t r u c t i e v e factor in h e t g e h e e l n i e t w o r d t g e s p r o k e n . O o k Calvijn, die o v e r i g e n s over het w o n d e r d e r o n b e v l e k t e o n t v a n g e nis v a n C h r i s t u s m e t g r o t e s o b e r h e i d spreekt, v e r k l a a r t dit nooit uit h e t geloof v a n M a r i a , m a a r u i t s l u i t e n d uit d e w o n d e r v o l l e w e r k i n g d e s H e i l i g e n G e e s t e s •^''•^). H e t lijdt o o k g e e n twijfel, d a t d e o u d e g e r e f o r m e e r d e confessies met d e z e o p v a t t i n g g e h e e l in o v e r e e n s t e m m i n g met d e H e i l i g e Schrift s p r e k e n . D e s p a a r z a m e e n s o b e r e m e d e d e l i n g e n , w e l k e G o d s W o o r d over dit w o n d e r e g e h e i m e n i s doet, l e g g e n immers n a a s t d e g e b o o r t e uit M a r i a , die zijn a f s t a m m i n g uit het b e s t a a n d e menselijke g e s l a c h t b e p a a l t , d e volle n a d r u k o p het feit, d a t Hij is o n t v a n g e n v a n d e H e i l i g e Geest. In het Evangelie van M a t t h e ü s w o r d t gezegd, dat Maria, v o o r zij m e t Jozef ging s a m e n w o n e n , bleek „ z w a n g e r t e zijn uit de H e i h g e G e e s t " . D e engel z e g t tot Jozef: „ S c h r o o m niet, M a r i a , u w v r o u w , tot u t e n e m e n , w a n t w a t in h a a r v e r w e k t is, is o n t v a n g e n uit d e H e i h g e G e e s t " ^ ) . E n in d e b o o d s c h a p v a n d e e n g e l G a b r i e l a a n eadem Spiritus S. virtute n a t u r a humana Christi ab omni labe peccati originalis segregata et praeservata fuit (Heidegger XVII, 26 u. 34). Diese Heiligung oder die Sündlosigkeit der Conception Christi erfolgte so, das einerseits der heil. Geist von dem Keime der Menschheit Jesu im Schosze der Jungfrau jede Sünden-Befleckung fern hielt, und dasz andererseits der Menschheit Jesu ^,weil Jesus nicht zum Werkbund gehorte und also atich nicht in Adam gesündigt hatte), die Sünde Adams nicht zugeiechnet wurde. Der dritte Act des heil. Geistes in der Conception Christi ist die assumptio humanae naturae in personam Filii Dei, qua Aoyog, Filius Dei in ipso formationis et sanctificationis momento naturam humanam propriae vTToardaewg expertem in unitatem personae suae assumpsit, u t Aoyov assumentis et naturae humanae assumptae una eademque sit vjioozaaie, extra quam ipsa nee subsistit unquam nee subsistere potest (Heidegger, XVII, 36)". nil) Vgl. b.v. Institutio II. 13. 4. „Maar wij maken Christus niet vrij van alle smet, omdat Hij slechts uit een moeder geboren is zonder toedoen van een man, m a a r omdat Hij geheiligd is door de Geest, opdat zijn geboorte zuiver en rein zou zijn, evenals ze geweest zou zijn voor de val van Adam." Hoever Calvijn verwijderd is van de voorstelling van Kohlbrügge blijkt wel uit hetgeen hij in zijn commentaar op Lukas 1 : 34 opmerkt over de eerste reactie van Maria op de boodschap van de engel: „Wat boven de gewone loop der dingen gaan zou, zo meende zij, was onmogelijk. Zij redeneerde ald u s : een man beken ik niet: hoe zal ik dan geloven, dat hetgeen gij mij aankondigt geschieden zal? Ook zullen wij ons niet te zeer inspannen om h a a r van alle schuld in dezen vrij te pleiten. Immers zij had zich onmiddellijk door het geloof de door niets begrensde kracht Gods voor de geest moeten stellen, die aan geen natuurlijke middelen gebonden is, m a a r aan welke de gehele wereld zich moet onderwerpen." Eigenlijk ongeloof ziet Calvijn hierin echter ook niet. „Zij roept in verbazing uit: Hoe zal dit wezen? E n God vergeeft h a a r dit genadiglijk, en laat h a a r door zijn engel vriendelijk en welwillend antwoorden". Zie Comment, op Lucas 1 : Si; Corp. Reform., LXXIII, kol. 29, 30. 102) Matth. 1 : 18, 20.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952
Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's