Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stichtelijke overdenking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stichtelijke overdenking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En hij zal voor Hem heengaan, in den geest en de kracht van Elias, om te bekeeren de harten der vaderen tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de voorzichtigheid der rechtvaardigen, om den Heere te bereiden een toegerust volk." Luc. 1:17.

Johannes de Dooper.

De Heere had het beloofd, dat Hij iemand zenden zou, die ' als een heraut voor het aangezicht des Konings zou henen gaan en voor Hem een weg zou bereiden in de wildernis. Lees Maleachi 3 : 1 maar; ook Jes. 40. En de Heere is getrouw. Hij laat Zijn Woord niet onvervuld. Er valt geen tittel of jota van Zijn toezeggingen en Zijn beloften.

Nu is de tijd dat de vervulling daar is. De geboorte van den Koning van Sion is aangezegd - de heraut verschijnt éérst. De Koning nadert tot Zijn volk - de wegbereider gaat voor.

Daar staat hij, de zoon van Zacharias en Elisabeth, de zoon des ouderdoms, de zoon van den stommen vader — en met jeugdig vuur, met jonge krachten, met luid klinkende stem roept hij het volk van Israël toe: „bereidt uw harte, want uw Koning komt!"

Hij is Elia zélf niet. Wel heeft men dat soms beweerd en in de Septuagint en het boek van Jezus Sirach (éen der Apocriefe boeken) lezen we van „Elia, den Thisbiet." Maar Johannes is Elia zélf niet.

Er staat, dat Gabriel de Engel zeide: en hij zal voor Hem heengaan in den geest en de kracht van Elias." Dat wil dus zeggen : hij zal een man zijn als Elia; een boetgezant; vervuld met den Geest des Heeren, welke ook Elia vervulde; doende krachtige daden, gelijk Israels profeet in Achabs dagen.

En ja, ziet hem daar staan bij de overzetveren van de Jordaan, tusschen die ruwe, scherpe rotsblokken van de woestijn, gekleed in dat stemmige kemelsharen kleed! Ziet hoe hij zijn hand opheft, zijn vinger dreigend voorhoudt aan de schare, die naar hem luistert. Hoort hoe zijn donderende stem uitgalmt aan de oevers van de Jordaan, waar men uit Jeruzalem en uit de steden van Juda is saamgestroomd. Ziet zijn oogen, die vuur schieten; ziet zijn weelderig groeienden Nazireërs-haardosch zich bewegen.

En gij voelt: daar staat een man Gods, een man des Geestes en der kracht, een boetprediker, die een ernstige boodschap heeft te brengen dag aan dag, sprekende in den name van een heilig God, die groote dingen wil gaan doen onder Israel.

Wat de prediking van Johannes omvat? Zijn kemelsharen mantel zegt reeds, dat hij een harde boodschap komt brengen. Een boodschap van een heilig God, die den zondaar geenszins ongestraft zal laten en die niet anders Zijn volk voor Zich wil zien dan met een verbroken hart en een verslagen geest, roepende om genade en droefheid kennende der ziele met diepe smart.

En neen, men was onder Israel aan zoo'n harde prediking niet meer gewoon. Sedert Maleachi's dagen had de stemme der profeten niet meer geklonken onder Israel. En men was ingedommeld bij een dooden vormendienst, waarvan de Heere een gruwel heeft.

Wie, . wie voelde nog, dat hij met een heilig God van doen had ? Wie, wie sprak er nog over, dat de meusch slechts in een weg van besnijding des harten door den Geest tot vrede kon komen ? Wie bekommerde zich over wedergeboorte of bekeering ?

Immers niemand !

En rustig zondigde men voort, rustig wentelde men zich in het slijk dor ongerechtigheid en het vuil der overtreding, rustig vertrapte men Gods geboden en verachtte men Zijn Woord — om even rustig naar den tempel te gaan en daar een offer op het altaar te brengen en gebeden op te zeggen — dwaas zich zelf dan wijsmakend : „nu is alles in orde, want we hebben immers Abraham tot onzen vader en daardoor is onze gerechtigheid verzekerd!" En ziet, zóo moest dan de Heiland komen! Zóo zou dan Jezus verschijnen onder die roekelooze schare, aangevoerd door die Farizeén en Schriftgeleerden, die de schare verachtten en het volk misleidden.

Maar dan zou eerst de wegbereider dwars door die zondige schare des volks henengaan. Dan zou eerst de heraut zijn stem verheffen met macht. En daar bij Jericho aan den oever van de Jordaan, waar het volk van Israel eenmaal door Gods barmhartigheid het beloofde land was binnengegaan, verheft Johannes, de boetprediker, zijn donderende stem en laat als mokerslagen op de harde harten neervallen: „gij adderengebroedsels ! wie heeft  u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn ? brengt dan vruchten voort der bekeering waardig; en begint niet te zeggen bij u zelven : wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God, zelfs uit déze steenen. Abraham kinderen verwekken kan. En de bijl ligt ook alreede aan den wortel der boomen ; alle boom dan, die geene goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen."

Daar stond het vleeselijk-gezinde volk, dat trotsch ging op de vleeschelijke besnijdenis, en in het land Kanaan woonde, geheel en al buiten het Koninkrijk Gods!

O ! wat is het dwaas om op het vleesch te vertrouwen, want met het vleesch zullen we ten verderve gaan.

En de eenige weg tot behoud is: de weg der wedergeboorte en bekeering; ' de weg van de vernieuwing des harten; de weg om als een arm zondaar voor den Heere in de schuld gebracht te mogen worden en in den Heere te vinden genade en heil, om Christus' wil.

Dat is de weg, waarlangs de vaderen van het volk van Israël waren ingegaan in het hemelsch Kanaan ; de weg, waarlangs Jacob, Mozes, David, Jesaja den hemel waren tegeugereisd; de weg, waarin zij vreugde en vrede voor hun ziele hadden gesmaakt — en ziet, die oude beproefde en goede weg der vaderen moest ook door de kinderen weer betreden worden. „Tenzij iemand wederom geboren worde, hij zal het Koninkrijk Gods niet zien !"

En de prediking van Johannes den Dooper, die met Gods Geest vervuld was, is niet ongezegend gebleven. Er mocht kracht van zijn woord uitgaan. En onder de kinderen van Abraham werden er harten aangeraakt, om weer te leeren vragen naar de wegen des Heeren, waarin de rechtvaardigen der Oude Bedeeling voorzichtiglijk hadden gewandeld voor het aangezicht Gods, met oprechtheid des harten. Naar den Heere leerde men vragen en naar Zijn Woord.

En o! dat is het volk waarin de Heere Zijn lust heeft.. Neen, niet die de wegen der vaderen roekeloos verlaten en de inzettingen des Heeren zondig "vertreden, die zijn het niet die voor God zullen bestaan, die met zegen zullen leven en anderen tot zegen zullen zijn.

Integendeel! Die Gods wegen verachten. Zijn Woord verwerpen. Zijn dienst bespotten, die zullen als kaf in het onuitblusschelijk vuur geworpen worden. (Lüc. 3 : 17.) Die zullen hier op aarde een vloek verspreiden op elk terrein des levens en in den grooten dag der dagen, met Gods vloek beladen, worden uitgeworpen in de buitenste duisternis.

Maar die hier mogen leeren bukken voor het Woord; die hier Gods Geest mogen leeren kennen, om in de waarheid te wandelen ; die hier de vreeze des Heeren mogen leeren kennen als het beginsel van alle wijsheid, die zullen een - welgevallen trekken van den Heere en met vreugde'mogen ingaan in het eeuwige Koninkrijk van den Zoon van Gods liefde.

„Wie zal klimmen op den berg des HEEREN ? en wie zal staan in de plaats Zijner heiligheid? Die rein van handen en zuiver van hart is, die zijne ziel niet opheft tot ijdelheid en die niet bedriegelijk zweert; die zal den zegen ontvangen van den HEERE en gerechtigheid van den God zijns heils. Dat is het geslacht dergenen, die naar Hem vragen, die Uw aangezicht zoeken, dat is Jacob! Sela." (Ps. 24)

Worde er ook onder óns, in het midden van de kerk onzer Vaderen, onder ons hun kinderen, velen van dat volk gevonden, toegerust voor de komste van Jezus Christus, wandelend naar de voorzichtigheid der rechtvaardigen!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 januari 1910

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Stichtelijke overdenking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 januari 1910

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's