Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ned. Herv. Jongelingsbond.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ned. Herv. Jongelingsbond.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan „Jan van Nassau".

Jan van Nassau, die in' het orgaan van den Geref. Jongelingsbond een paar maal een brief schreef over de oprichting van onzen Herv. Jongelingsbond op geref. grondslag en bizonder over onzen Isten Bondsdag, is nu uit z'n humeur geraakt door ons laatste schrijven in No 45 van „de Waarheidsvriend". En hij verzekert, dat hij de pen niet meer zal opnemen om over den Herv. Jongelingsbond te schrijven, daar de Voorzitter van dien Bond, tevens redacteur van „de Waarheidsvriend" geen man is om mee te praten. Van dit besluit willen wij onzen Stichtschen vriend niet terug zien te brengen. Brieven schrijven in een courant is ieders werk niet. En anoniem schrijven is voor veel menschen hoogst gevaarlijk, daar ze dan te gemakkelijk tot vergelijkingen en oordeelvellingen komen, die toch eigenlijk niet door den beugel kunnen.

Toch zouden we wel willen, dat Jan van Nassau nog éénmaal in het Jongelingsblad schreef ('t behoeft niet veel te zijn) om te verklaren, of hij bij zijn oordeel over onzen Isten Bondsdag blijft, waar hij verklaarde dat toen niets over ons beginsel werd gesproken en al de besprekingen in beslag zijn genomen door de discussiën over een insigne.

Dat stukske van zijn schrijven hebben we „min" genoemd. En dat mag nu door Jan van Nassau niet blauw blauw gelaten worden.

Daarom zouden we wel gaarne zien, dat nog eenmaal de pen werd opgenomen, waarbij wij dan als ons oordeel willen te kennen geven, dat het iemand volstrekt niet ontsiert een „vergissing" te herstellen.

Overigens willen we liefst kalm onzen eigen weg gaan, gebonden aan Gods Woord en ons Geref beginsel, levend in het midden der Ned. Herv. Kerk.

Kerkgeschiedenis.

3. Joden-en Heidendom.

a. Invloed van de Heidenen op de Joden.

In de dagen van de Assyrische en Babylonische wereldmacht begon Israels verstrooiing onder de volkeren en bij het begin onzer jaartelling vond men in schier alle landen kinderen van Abraham. Voorts werden zij aangetroffen in de steden, die met Grieksche kolonies bevolkt waren; in KI. Azië, N. Afrika en in Rome.

In Egypte woonden er naar Philo's schatting, wel een millioen.

In de verstrooiing (diaspora Jac. 1 : 1) genoten de Joden overal volle vrijheid van godsdienst. Zij hadden hun synagogen en leefden naar hun godsdienstige wetten en voorvaderlijke gewoonten. Caesar vaardigde zelfs edicten te hunnen gunste uit.

Met hun vaderland en de tempelstad hielden zij gemeenschap, o.a. door hun tempelschatting jaarlijks naar Jeruzalem te brengen of te zenden.

De omgang met de Heidenen bleef echter voor de Joden niet zonder gevolgen.

Allereerst kwamen de Joden er toe hun taal, het Hebreeuwsch, te verwisselen voor de Grieksche. Daarom staan de „uitlandsche" Joden (die buiten Kanaan in den vreemde woonden) bekend onder den naam Hellenisten in onderscheiding van de Joden, die in Palestina woonden, en Hebreërs heetten. (Hand. 6:1.)

Door dat overnemen van de Grieksche taal was voor de uitlandsche Joden een Grieksche overzetting van het Oude Testament noodig, waarmee Ptolomëus Philadelphos (284 247) een begin maakte. In 't begin van de tweede eeuw na Christus' geboorte was deze vertaling voltooid, bekend zijnde onder den naam Septuaginta. (LXX is vertaling der zeventigen, omdat zij volgens de legende vervaardigd zou zijn door 70 Joodsche schriftgeleerden op last van een Egyptischen koning.

Door deze vertaling was het heiligdom des Ouden Verbonds geopend voor de geheele beschaafde wereld, waar men vooral de Grieksche taal verstond.

Wat als geen kleine zaak moet geacht worden, voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk.

Zoo weet de Heere ook uit het kwade nog het goede te bereiden.

* Ook op het gebied van het zedelijk leven kregen vele Joden sympathie voor de Grieksch-Romeinsche zeden. En in de derde plaats openbaarde zich de invloed van het Heidendom op het gebied van de letterkunde. De Joden begonnen de Grieksche schrijvers te lezen, vooral de philosophische werken. Wat tot gevolg had, dat er een vermenging van Joodsche leeringen en heidensche stelsels beproefd werd. De Alexandrijnsche Jood Philo beproefde zelfs om Mozes en Plato bij elkander te brengen — wat uit den aard der zaak onmogelijk is.­

Van die Joodsch-heidensclie stelsels en leeringen hooren we later nog wel meer.

b. Invloed van de Joden op de Heidenen. De Joden in „de verstrooiing" hebben ook invloed uitgeoefend op de Heidenen. Ernstige mannen onder de Heidenen hadden reeds lang uitgezien naar iets, dat de wijsbegeerte de Grieken en Romeinen niet gegeven had. Deze gevoelden zich aangetrokken tot den godsdienst van de Joden. Het streng monotheïstische Godsbegrip (het geloof dat er maar éen God is) en de ernstige zedeleer gaven zekere voldoening aan hen, die tot nu toe onvoldaan gebleven waren.

Vandaar dat velen uit het heidendom tot het Joodsche geloof overgingen. Zij lieten zich besnijden. Ook moesten zij zich onderwerpen aan eene wassching, indompeling in water. Terwijl zij dan gehouden waren om naar den levitischen eeredienst te leven, in zooverre die buiten Palestina uit te oefenen was. Dit waren de proselieten der gerechtigheid.

Er waren echter ook Heidenen, die wel veel voor den godsdienst der Joden gevoelden en die ook wel eenige stukken der wet hielden, maar die zich niet lieten besnijden of doopen met den proselietendoop.

Deze worden in het Nieuwe Testament met den naam „godvruchtige Joden" aangeduid. (Hand. 2 : 5.) (Ten onrechte noemt men ze wel eens proselieten der poorte).

{Wordt vervolgd.)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Ned. Herv. Jongelingsbond.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's