Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ingezonden.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ingezonden.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte Redactie!

Verleden week zond ik aan «de Geref. Kerk« het hier volgend ingezonden stuk.

Gaarne zag ik het deze week in »de Waarheidsvriend* geplaatst.

Wel ben ik geen abonne of lezer van »de Waarheidsvriend», maar daar de polemiek tusschen "de Waarheidsvriend" en de Geref. Kerks gaat, wil ik liefst in beide bladen het mijne zeggen van de kwestie Amersfoort, waarmee ik van nabij bekend ben.

Het stuk. Dinsdag 15 Juli aan »de Geref. Kerk« toegezonden — doch in het laatst verschenen No. niet opgenomen — luidde aldus:

M. de R.

Naar aanleiding van het ingezonden stuk van Ds. den Hollander in de »Geref. Kerk« van 11 Juli voel ik mij gedrongen het volgende te schrijven.

In de eerste plaats meld ik dan, dat ik geen lezer van »de Waarheidsvriend" ben, (wél van »de Geief. Kerk"); dus het bedoelde artikel van 4 Juli is mij niet bekend.

Aan de hand van het ingezonden stuk wenschte ik evenwel enkele aanteekeningen te maken.

Het verblijdt mij, dat Ds. den Hollander eindelijk eens uit den hoek komt.

Inzake »het verkoopen aan Ds. Meiners c.s.of, is dat niet waar?

Och kom, onderzoek dat eens eerlijk en oprecht en U zult zien, dat dit beslist het geval is. Want waarom hebt Gij U dan openlijk tegelijk met Ds. M. aangesloten bij de kiesvereen.  "Waarheid en Vrede?"

Waarom zijt Ge als Conf. (Geref.) predikant tegenover de Kiesvereen. "Evangelie en Belijdenis". gaan staan?

Waarom hebt Ge in de vacature Ds. Vunderink de beroeping van Ds. Pannebakker (tot geen partij behoorende) tegenover die van Dr. H. Schokking (Conf.) bevorderd?

Omdat Gij U verkocht had!

U tracht hier iets goed te praten wat beslist niet goed te praten is.

Het is een harde waarheid het te moeten hooren, dat de komst van Ds. P. te Amersfoort eene mislukking is geweest.

Of is dat soms ook niet waar ?

Zie dan de stomme cijfers maar eens na van de collecten voor de Kerk en voor de armen sedert de laatste jaren en vergeet dan de opkomst der gemeente niet.

Door wie toch is Ds. P. beroepen?

Door de modernen, ethischen en enkele z.g. Confessioneelen o.a. Ds. den Hollander. De stemmen uitgebracht op Dr. Schokking waren van de Confessioneelen en Gereformeerden.

U ziet dus: Ds. den Hollander behoefde zich niet te verkoopen, maar heeft zich verkocht.

Is de keuze dan werkelijk zoo in het belang der Gemeente geweest?

De tijd heeft wel anders geleerd!

Dat de gemeente in wanorde is gebracht door de Evangelisatie is toch niet aan te nemen. Neen! het is een zuiver uitvloeisel van zulk een optreden tegenover de mannen van de waarheid.

Dat daar alleen predikanten optraden van den Geref. Bond komt omdat men Ds. den Hollander het vertrouwen heeft moeten opzegden.

Bijna alle malcontenten (zooals U ze noemt) kerken tót op dit oogenblik toe nog bij Ds. den Hollander.  Maar juist van degenen, die Ds. P. naar Amersfoort haalden, een zeer groot percentage niet.

Men kan wel de zaak afbreken maar opbouwen niet.

De laatste twee winters is er geëvangeliseerd; de eerste winter des Dinsdags en de andere des Donderdagsavonds. Alleen de laatste keer is dat tegenover Ds. den H. geschied, omreden men Dinsdags moeilijk predikanten kan krijgen, terwijl bovendien Ds. den H. daarvan tijdig mee was op de hoogte gesteld.

Waarlijk het is toch eigen schuld en vooropgezette meening, om zoo de gemeente af te breken; en dan gaat het zeer bezwaarlijk om te zeggen: dat er zooveel bedorven wordt tegenover de van God geroepen predikanten.

Geloof mij, zulk een optreden als van Ds. den H. n.l. om altijd de Conf. en de Ger. af te breken, wekt verbittering en doet vele werkelijke christenen (niet door lid te zijn van de Conf. Ver. of Geref, Bond) maar werkelijke christenen, die het nog nauw nemen met.de Belijdenis, afschrikken.

Ds. den H. haalt er ook de kerkelijke verkiezingen bij die in Mei {met in Juni) hebben plaatsgehad. Hij schrijft »De uitslag heeft niets uitstaande met het samengaan van ethisch, conf., vrijzinnig of rechtzinnig en van evenredige vertegenwoordiging».

Maar laat Ds. den Hollander dan de namen der candidaten eens goed nazien.

Hij weet toch zeer goed, dat «Waarheid en Vrede" alléén niets breiken kan, dan alleen in combinatie met «Geloof en Lietde« (vrijz.)

Waarom helpt Ds. den Hollander dan de gecombineerde candidaten kiezen boven de Conf. en Geref. ?

Waarom moet alleman bij elkander geraapt worden om onze mannen te wippen.

Eenvoudig genoeg. Omdat men zich verkocht heeft.

Wanneer de kerkgaande gemeente uitspraak deed bij de verkiezingen, de uitslag zou geheel anders wezen. Terwijl nu ónze mannen door malcontenten worden verdrongen, omdat ze zich niet verkocht hebben.

»De predikanten zijn 't roerend eens te A. — schrijft Ds. den Hollander — dat ze geen strijd wenschen over de gezangen, over Heer of Heere (al verwachten we dit laatste van een Conf. of Geref. Pred.) ol over allerlei vormen.«

Maar wie voert dien strijd dan? Niet de man van de Evangelisatie. Deze strijd wordt juist (vooral in tijden van verkiezingen) uitgevoerd tegen de Conf. en Geref!

Inzake het kerkbezoek durft Ds. den H. te schrijven dat het zeer goed is, behoudens de avondbeurten.

Men moet maar durven! Slechts bij hóoge uitzondering is de kerk in de hoofdbeurt bezet, als ettelijke jaren geleden. In de vroegpreek kan men wel schieten en 's avonds is het zuinig. Dat is toch een te groot verschil bij eenigen tijd terug. En dat bij een zoo sterke uitbreiding der gemeente.

Neen, wél is het voor de besliste mannen en vrouwen der gemeente Amersfoort een treurige tijd! Wel hopen zij, dat het een lichte verdrukking is, die wel haast zal voorbij gaan.

Als Ds. den H. zich maar bij hen aansluit en niet tegenover hen gaat staan, kan er met Gods hulp veel terecht komen en zal de verwijdering, die nu is ontstaan, hen dichter bij elkander brengen en kan de samenwerking weer worden verkregen vóór dat alles verwatert.

Geloof het, dat verscheidenen onzer mannen het voortdurend voor 's Heeren aangezicht leggen, dat er weder vertrouwen moge komen onder de broeders en zusters van het zelfde huis.

Ik eindig met de bede van Ds. den Hollander, dat de God aller genade ons bij sta met Zijnen Geest, opdat dit alles in ons en onder ons steeds meerder worde bevonden.

J. DE VALK JR.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1913

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Ingezonden.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1913

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's