Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Bondspraatje.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Bondspraatje.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jan. Zeg mij toch eens, Willem, wat wil die Geref. Bond toch. Ik heb daar onlangs Ds. Lingbeek over hooren foeteren, zooals ik nog nooit een confessioneel tegenover een moderne of ethische heb hooren uitpakken. Is die Geref. Bond opgericht om een 2de doleantie op touw te zetten? En hoe is eigenlijk de naam van dien Bond? Ik kan er geen touw aan vastknoopen, als ik van al die Bonden hoor.

Willem. Vriend, ik wil je te hulp komen, want ik begrijp dat je dien Geref. Bond schuwt als een schurftig schaap. Als je Ds. Lingbeek hoort, dan zitten daar in dien Geref. Bond de boeven van onze Herv. Kerk bij elkaar. Jan. Nu ja, laat dat nu maar zoo. Maar hoe is die Geref. Bond in de wereld gekomen en wat wil die Geref. Bond?

Willem, 'k Zal 't je zeggen. Jan. Toen in 1905 de bekende kwestie-Bahler zich afspeelde in het midden van onze Herv. Kerk en ieder verbijsterd stond, dat zoo'n Buddhist in z'n ambt gehandhaafd werd, kwamen mannen als Ds. Gewin, de Lind v. Wijngaarden, Visscher, Duymaer van Twist, v. Dobben de Bruyn, Jongebreur en van Grieken bij elkaar en 8 Febr. 1906 werd te Utrecht opgericht de vereeniging de Geref. Bond tot vrijmaking der Nederlandsch Hervormde Kerken."

Jan. Ah zool dus de naam van dien Bond was toen „de Geref. Bond tot vrijmaking der Nederlandsch Hervormde Kerken." En nu is de naam?

Willem. Nu heet de Bond „Geref. Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Nederl. Herv. (Geref.) Kerk."

Jan. Dus de naam is heelemaal anders geworden. Daar heeft Ds. Lingbeek dus wel gelijk in, dat jullie je rokje heelemaal hebben omgekeerd. Jullie hebben je slagtanden laten uitbreken. En nu zit je als een tandeloos besje in een krukstoeltje, heel liefjes en zoet...

Willem. Dan behoeft men ons ook niet te vreezen. Voor een oud besje in een krukstoeltje ga je niet staan schreeuwen als iemand op de markt, om toch maar te waarschuwen voor dat groot gevaar dat de Kerk bedreigt van alle kanten. Zoo'n oud tandeloos besje laat je eenvoudig rustig op haar stoeltje zitten. Nog een paar dagen, een paar weken, "misschien een jaar en... ze wordt toch in de aarde bijgezet.

Jan. Ja — dat geloof ik nu ook wel. Het éene oogenblik zegt men: „de Geref. Bond is van karakter veranderd" — en het andere oogenblik zegt men: „hij is precies dezelfde gebleven". Heel duidelijk is mij die redeneering ook niet. En heel gerust is men er niet bij, dat die Bond nog bestaat. Maar wat was de Geref. Bond by de oprichting en wat is hij nu ? Zeg me dat maar eens. Ik luister. Willem. Met genoegen

8 Febr. 1908 is dan, zooals ik reeds zei, de Geref. Bond tot vrijmaking der Nederlandsch Hervormde Kerken opgericht en op de Algemeene vergadering van 18 April 1906 werden de Statuten vastgesteld.

Daarin kunt ge lezen wat de Geref. Bond tot vrijmaking wilde.

Sla art. 4 maar op, dan lezen we daar: „De Vereeniging heeft ten' doel op den grondslag der Heilige Schriftuur, opgevat in overeenstemming met de Formulieren van Eenigheid der Geref; Kerken in Nederland, gelijk die zijn vastgesteld op de Nationale Synode van Dordrecht in 1618 en 1619, de Gereformeerde beginselen te verbreiden."

Jan. Ho! eens even, vrind. Was dus het doel van den Bond tot vrijmaking om de Geref. beginselen te verbreiden?

Willem. Zooals ik je daar voorlas uit de Oude.Statuten, art. 4.

Jan. En wat is dan nu het doel van den Geref. Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Nederlandsch Hervormde (Geref) Kerk?

Willem. Je bent zoo haastig! Ik wou je nog wat vertellen van die naamsverandering. Maar je laat me geen tijd.

Jan. Vergeef het mij, vrind. Maar dat komt, omdat ik vol brandend verlangen ben om de reusachtige verandering te hooren die in de Statuten is aangebracht.

Willem. Nu, dat begrijp ik. Laat ik je dan even zeggen, dat na allerlei smartelijke ervaringen — kon het ook anders? — op een ledenvergadering, den 10 April 1907 te Utrecht gehouden — de naam veranderd is. 't Zou niet meer zijn: „Geref. Bond tot vrijmaking der Nederlandsch Herv. Kerken", maar het zou voortaan zijn: „Geref. Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Ned. Herv. (Geref.) Kerk."

Jan. Maar dat was hij toch immers vroeger eigenlijk ook reeds?

Willem. Hou je mond nou toch eens even; laat me nu toch even uitspreken.

Ja — dat was hij vroeger eigenlijk ook reeds. Maar die naam „vrijmaking" werd niet begrepen. Dat was de 2de doleantie — zoo werd gezegd.

En het was de bedoeling van den Bond om zóo ver te mogen komen, door verbreiding van de Geref. beginselen en door biz. leerstoelen, dat onze Kerk van de ongelukkige kerkelijke organisatie van 1816 mocht worden verlost en dan weer vrij zich zou mogen en kunnen bewegen, naar den aard van onze Geref. belijdenis.

Jan. 'k Wou, dat het zóo ver nog eens komen mocht.

Wat zou dat een zegen zijn!

(Wordt vervolgd.)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1913

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Een Bondspraatje.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1913

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's