Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de Leestafel.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Luther'herdacht in 1917, door dr, A. Kuyper en Jhr. Mr. A.F. de Savornin Lohman.Uitgave: Buurman & de Kier, Leiden.

In eigenaardigen omslag wordt hier, met twee platen versierd, een artikel van dè hand van dr. A. Kuyper gegeven: „Hier sta ik, ik kan niet anders. God heipe mij", en een artikel van de hand van jhr. mr. A. F. de Savornin Lohman: , Had Luther, R. C. Priester, recht zich te verzetten tegen kerkelijk machtsnaisbruik en pauselijke rhacht? "

Hoe de heeren Kuyper en Lohman Kier zoo bij elkaar komen, weten we niet. Het boekje is zonder eenige inleiding en zonder eenige verklaring uitgegeven. Of dus deze artikelen door den uitgever aan beide groote mannen — op het titelblad worden ze beide Ministers van Staat genoemd — gevraagd zgn geworden met de bedoeling om ze in één omslag te laten drukken, of dat reeds geschreven artikelen door den Uitgever bij elkaar gebracht zijn, weten we niet ('t zou wel interessant zijn daar iets van te h^ooren) maar hoe 't zg, deze uitgave brengteen goed woord van twee bekende schrijvers en van twee groote geleerden onder tet publiek, en daar konnen we dankbaar n voor zijn.

Dr. Kuyper begint aijn artikel — van 3 bladzijden — met te zeggen, dat de conseientiekfeet te Worms aan Luthers hart ontwrongen meer nog dan de op vijf ha honderd stellingen, die Luther op 31 Oct, 15J^ te Wittenberg aanplakte, de taal spreekt die ons nog altoos 't diepst ontroert. , In Wittenberg voelen we nog al te zeer de verschillen na, die ons belgden van Luthers leerstellig inzicht scheiden; te Worms daarentegen kunnen we 't hem benijden, dat 't hem gegund was, het kernachtigst woord tot uiting te brengen, dat ooit over men^henlippen weerklonken heeft" enz, «

Aan 't eind lezen we: „Een goed Calvinist erkent dan ook, zonder voorbehoud, dat de groote actie waarvan de schittering nu reeds vier eeuwen nawerkt, niet van Calvijn, doch, van Luther is uitgegaan." „We worden dan ook aan Calvgn's geest en aan den geest onzer vaderen geen oogenblik ontrouw, zoo we op dit vierde eeuwfeest ook onze hulde voor Luther bij die in het Lutherland voegen" enz,

Jhr. mr. de Savornin Lohman betoogt in zgn artikel — van 4 bladsgden — dat Luther zich niet heeft beroepen op de vrijheid van denken. In Luther ontstond een zielestrijd, een strijd, geenszins tusschen zijne rede en wat de Kerk leerde, maar een inwendige strijd, die liep over de verhouding tusschen hem, den verloïen zondaar en den heiligen, rechtvaardigen God, waarbij hg heil zocht bg het Woord Gods Dit mocht hij als trouw zoon der christelgke, ook der toenmalige R. Katholieke Kerk doen, In dien weg is Luther met de Kerk in conflict gekomen, daar de Kerk de autoriteit yan Gods Woprd niet erkende. „Niet derhalve omdat in hoogmoedige zelfoverschatting Luther aan eigen inzicht het hoogste gezag toekende, maar omdat hij den diepsten eerbied koesterde voor de Goddelgke Openbaring in de Heilige Schrift en in persoonlijke overgave aaA den Christus, zooals de Schrift hem ons doet kennen, enz." „Hij stond op precies hetzelfde standpunt ^Is de Vorsten die in 1529 op den Rijksdag te Spiers in eene openlijke verklaring hun bezwaren inbrachten tegen het daar genomen Rijksbesluit. Ook deze beriepen zich niet op de vrgheid van consciëntie of eenige andere vrijheid, maar stelden uitdrukkelijk het Woord Gods, als hen bindend, tegenover de daarvan afwijkende leeringen der geestelijkheid, (De tekst van dat stuk is o, a. te vinden in Joachim Müllers Historie von der Evangelischen Standte Protestation und Augsburgischen Confeszion 1705.)

„En als nu gezegd wordt, dat in elk geval Luther niet tot dien tegenstand gerechtigd was, omdat hij als priester zekere heilige beloften had afgelegd, dan moet daarop worden geantwoord, dat hg die beloften gedaan had aan GTod zelven; daarom moest hij, zoodra hg zich bewust werd dat die ingingen tegen Gods wil, zich daarvan ontslagen achten. Hg behoefde niet slechts die geloften niet te houden, maar hij mocht dat zelfs niet doen. Anders toch zou Jig in dezelfde noodlottige dwaling zijn vervallen als Herodes, toen deze, meenénde door zijne eeden gebonden te zgn, den moord pleegde op Johannes den Dooper."

Zie hier een kort resumé van deze twee korte, maar schoone enbelangrgke artikelen van de hand van dr. Kuyper en Jhr. mr. de Savornin Lohman.

Velen zullen zeker het woord van deze twee groote mannen willen lezen en bewaren,

Gods leiding, door M, v. O. Standaard serie II  Uitgave: W. ten Have — Amsterdam.

Dit boek is no, 2 van de Standaardserie, en dus een van de feuilletons welke in De Standaard gestaan hebben en nu afzonderlgk worden uitgegeven.

Hét verplaatst ons op een buitengoed in Duitschland eenigen tijd voor en in het begin van den tegenwoordigen oorlog. Mevrouw von Helbart — 't komt op de eerste bladzijde reeds uit — is een vervelend mensch, en door hare vitzucht verwijdert zij zich èn van haar kinderen èn van haar man èn van baar dienstpersoneel, 't Is een vrouw om meelij mee te hebben. Want ze bedoelt het goed, maar doet alles verkeerd..Vooral haar. jalouzie ten opzichte van de gouvernante, juffr. Wahl, die bij de "kinderen geliefd is, doet haar veel kwaad en als zg er töe komt juffr. Wahl ontslag te geven en' weg te zenden, loopt alles mis in huis.

Door ziekte en door de beproevingen van den oorlog wordt zij gelouterd als door vuur. En als haar man, gewond in > den strijd, .terugkeert als een ernstig christen is ook dit haar tot zegen en komt er een betere verhouding in de familie.

De kinderen zijn in dit boek alleraardigst geteekend. Herr von Helbart wordt. als een goede, ietwat luchthartige man en vader, daarna als een ernstig en degelijk christen; mobi beschreven.

En de vervelende eohtgenoote en moeder, waaraan men zich elk oogenblik ergert, maar die gelukkig een heel andere figuur wordt, is als de hoofdpersoon juist geteekend zooala ze is.

Zoo is Gods leiding een mooi en degelijk boek.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1918

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Van de Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1918

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's