Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus en de natuur.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus en de natuur.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

Wie de prediking des Heeren Jezus beluistert, zooals deze ons uit de Evangeliën tegenklinkt, vangt geheel andere tonen op dan Paulus doet hooren.

Bij Paulus, den man van de scherpe contrasten, den man, die in het hart werd gegrepen en plots omgezet op zijn' weg, den man, wiens gansche leven in het licht stond van deze tegenstelling: „Mg, den grootste der zondaren, is barmhartigheid geschied", staat de gedachte op den voorgrond van een' strgd, een worstelperk, een renbaan. En hetgeen hg op zijn reizen door en bg zijn vertoeven in vele groote steden had aanschouwd, dient hem veelvuldig tot beeld, waarin hij deze gedachte kleedt.

Zoodra wg ons echter van Paulus tot Jezus keeren, komen wij in een andere sfeer; wij beseffen, in een andere atmosfeer te ademen; het levens-lied des Heeren Jezus is op een anderen grondtoon opgebouwd.

Hierbg mogen wij zeer zeker ook, als het meest uitwendige, dit in rekening brengen, dat Hg een in geheel andere omgeving leefde dan 'Paulus, gelgk ook het milieu waaruit Hg, naar Zijn aardsch bestaan, voortkwam en waarin Hij opgroeide, geheel verschillend was van dat van den grooten heiden-apostel.

Met Paulus mede-levende, ademen wg groote-stadslueht in. Doch de prediking des Heeren draagt eveneens het stempel van haar herkomst: zg is geboren op de bergen van Galilea, zg werd voortgedragen op den adem van den wind, die speelde met de golfjes van de Qalileesche zee; zg viel voor een deel op de harde harten" der Joden, gelgk het zaad in den rotsachtigen bodem, waarvan het dunne laagje aarde verpulverde onder de zengende zonnehitte van den Oostersohen zomer.

Wanneer wg ook maar bg dat uitwendige big ven staan, , bg den vorm, waarin des Heeren prediking is gegoten, bg de beelden, waarin hg spreekt, dan is dit onderscheid met Paulus toch in het oog loopend.

Wg kunnen zeggen: Jezus had meer oog voor de natuur dan Paulus.

En zoeken wg naar een verklaring, dan ligt dez« uiterlgke, zeer oppervlakkige verklaring voor de hand: veel meer, bgna aanhoudend, leefde en verkeerde Hg in „de natuur".

Paulns stond nu eens op den Areopagus te Athene, dan leerde hij in de gehoorzaal van Tyrannus te Efeze; Jezus zette zich de ééne maal neer op den voorsteven van een visschersscheepken in het meer van Tiberias, de andere maal was Zgn gehoor om Hem heen gegroepeerd tegen de glooiing van een berg.

Zoo spreekt Hij, de hoogste Profeet, in een taal, en kleedt Zijn Goddelijke boodschap in beelden, die leven voor de scharen Zgner hoorders.

Johannes den Dooper, wiens woord Hg heeft hooren weerklinken, dien Hg als een boetprofeet, een onverzettelgk en onvervaard Godsgezant erkent, vergelijkt Hg, vragenderwgs, bij het riet, dat aan den oever van den Jordaan wiegelt op den wind: daarvan heeft Johannes toch niets?

En als Hg de groote scharen ziet, die naar Hem hooren, en bedenkt, voor hoevelen van hen Zgn Woord niet een woord ten leven zal zijn, waarschuwt Hij de menigte, door hen te spreken van den zaaier, en te wgzen op het uiteenloopend lot van het uitgestrooide zaad. Hij heeft den zaaier gadegeslagen, het zaad zien uitzwaaien over den akker, de vogels heeft Hg opgemerkt, die komen toeschieten om het zaad te rooven; het kwgnende, dorrende groen op het steenachtig deel van een akker is Hem niet ontgaan. Hg heeft beseft, dat dèèlr de zonne-hitte geen prikkel was, niet dreef tot groeien en gedijen, maar de schamele plant verzengde, en tot op den wortel deed verdorren, omdat er geen diepte van aarde was.

De slagregens, die het zand van de berghellingen spoelen, en de winterstormen, die schudden aan al wat vast is, en doen omvallen wat geen vastigheid heeft, ze zgn niet ongemerkt over Hem heen gegaan; Hij heeft hun vernielend geweld aanschouwd. En wanneer Hg den mensch wil teekenen, die Zgne woorden hoort en ze niet doet, dan grijpt Hij naar het beeld van den dwaas, „die zgn huis op het zand heeft gebouwd; en de slagregen is neergevallen en de waterstroomen zgn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen dat huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot".

De gansche natuur van Palestina is als weerspiegeld in het onderwijs des Heeren. Zoo weinig uit Paulus' brieven openbaar wordt, dat hij het leven der natuur heeft gadegeslagen, zoo menigvuldig zijn in de prediking van Jezus de getuigenissen van een leven in, maar ook van een mee-leven met de natuur.

Zijner eigen rusteloos, zwervend leven vergelgkt Hij bij dat van de dieren in het veld en de vogelen, die langs den hemel vliegen; zg zgn er nog beter aan toe dan Hg: „de vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des Menschen heeft geen plek om het hoofd neer te leggen".

Jezus zit in de nabijheid van Sichar bij de Jacobsbron; tusschen de korenvelden komen de inwoners van Sichar opzetten om Hem te zien, van wien hun stadgenoote, de Samaritaansche, hun verteld heeft. Zgn oog gaat over die menschen, die Hem zoeken, die de boodschap van het Koninkrgk zullen hooren. Maar mèèr heeft Hg gezien; „zegt gglieden niet", zoo vraagt Hg Zgn discipelen: nog vier maanden, en dan komt de oogst? Het zal nog enkele maanden duren, eer de sikkel zal kunnen worden geslagen in het graan, dat rgpt op de akkers, die Hg overziet. Dat heeft Hg opgemerkt, daar had Hg oog voor. Hg is daaraan niet vreemd. En dan wordt dit natuurtafereel Hem een beeld, dat in tegenstelling is met hetgeen Hèm wacht: „heft uwe oogen op, en aanschouwt de landen, want zg zgn reeds wit om te oogsten".

Die rqpe oogst, welke op inzameling wacht, dat zgn de menschen, die tot Hem uitkomen om Zqn Woord te hooren.

Hij, die zelf als jonggeborene werd neergelegd in sen kribbe, en met ontferming bewogen was over de schare, , omdat zq waren als schapen, die geen herder hebben", Hg heeft op de bergen van Galilea de kudden gadegeslagen, en gesproken van den herder, die het ééne afgedwaalde schaap gaat opsporen in het gebergte. Hg laat er de 99 voor achter, en als hg het vindt, legt hg het op z'n schouders, verblgd zgnde". Hg had oog voor de wisseling van kleur op de velden, waar denéénendag het gras opsproot na een regenbui, om den volgenden dag te verdorren.

De bloemen van het veld evengoed als de opkomende wolken, die storm voorspellen, het waaien van den Zuidewind, die hitte brengt, Luk. 12 vs. 54, 55 zoowel als de vggeboom, die geen vrucht gaf, het heeft alles Zgn blik geboeid en Zgn geest bezig gehouden.

Eenerzgds is Jezus' onderwgs doortrokken van het leven der H. Schrift, d.i. van het Oude Testament; Hij beroept Zich er op tegenover Zgne tegenstanders, wier critiek Hg telkens afweert meteen »hebt gg niet gelezen"; het is Zgn wapen tegen de verzoeking van den Satan, tot wien het klinkt, „daar staat geschreven", het is Zgn steun in de verzoeking van den discipel, die in zijn dwaasheid meent, het lijden te kunnen keeren met een zwaardslag, en hooren moet; „hoe zouden dan de Schriften vervuld worden, dat het alzoo geschieden moet 

En anderzgds kunnen wg zeggen, dat de gelijkenissen, de beelden, waarvan zich de Heere Jezus bedient, erop wg zen hoezeer Hg met aandacht las en met Zgn ziel zich verdiept had in het boek der natuur, waarvan de Ned. Geloofsbelgdenis zegt, dat daarin alle schepselen, groote en kleine gelijk als letteren zgn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelgk zgne eeuwige kracht en goddelgkheid (Ned. Gel.-Bel., art. II).

In de gelgkenissen, die wg in Matth. 13 aantreffen, zgn bijna alle beelden aan het leven der natuur ontleend; niet alleen de gelgkenis van het zaad, waarop wij reeds wezen, maar evenzeer die van het onkruid tusschen de tarwe. Jezus kent het gevaar om bij het wieden van het onkruid ook de tarwe mede uit te trekken; Hij kent het landleven en de schifting, die in den oogst plaats heeft, wanneer het koren in de schuren wordt verzameld, en het onkruid in bossen gebonden en verbrand.

De groeikracht van Gods Koninkrijk wordt door Hem vergeleken bij die van het kleine mosterdzaad. Hoe nietig het moge zgn onder de zaden voor den moestuin, het bergt een geweldige levenskracht in zich, en verrassende mogelgkheden; als het opwast, wordt het het grootste onder de kruiden, z55 dat het een' boom gelgkt, die aan de vogels schuilplaats biedt.

Het is niet toevallig, gelig k wg hopen aan te wgzen, dat die beide, de diepten der H. Schrift en de rijkdom van het boek der schepping open liggen voor den blik van dezen Zoon des Menschen.

Het hangt samen met des Heeren gansche zgn, met de centrale plaats, die Hg inneemt in het geheel van het werk der herschepping, dat Hg een blik op en een oog voor de natuur had, gelijk Hg toont te bezitten. Bg Hem niet, gelgk bg Paulus, voornamelgk een oog voor de verbroken harmonie, een oor voor de schrijnende dissonanten, voor de tegenstelling, de genade-volle! tusschen de herstelde én de verbroken harmonie. Bg Hem vooral een inzien in de eenheid, een beluisteren van den lof Gods, die opklinkt uit het lied der schepping, een waarnemen öok van de harmonie.

Dat Jezus over „de natuur" anders spreekt dan Paulus, haar veel meer big kt te hebben waargenomen dan de apostel, daarvoor ligt een gedeelteligke, een zeer uitwendige en oppervlakkige verklaring hierin: Paulus groeide op en leefde in een andere omgeving dan Jezus.

Maar wanneer wg een schrede verder gaan, dan zeggen wij: ook dit verschil in omgeving was naar Gods bestel en raad. De Zoon des Menschen werd door den Vader geplaatst en behoorde tehuis in een andere omgeving dan Paulus, omdat Hij een ander was, Hij was „meer dan Paulus". *»

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 1919

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Jezus en de natuur.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 1919

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's