Staat en Maatschappij.
Conscientle-bezwarèn.
Het in werking treden van de wetten van Minister Aalberse op 3 December ter zake van de invaliditeits-en ouderdomsverzorging van arbeiders èn met hen gelijkgestelden, stuit bij de Gereformeerde Staatspartg op ernstig verzet.
Niet minder dan 4800 personen hebben de regeering van hunne gemoedsbezwaren tegen de „verzekering" kennis gegeven en den Minister van Arbeid verzocht om van het teekenen der formulieren voor de invaliditeits wet te mogen ontheven worden.
Het verheugt ons, dat de Minister bij een gehouden audiëntie aan de voormannen der partg de toezegging deed, een voorstel bij de Staten-Generaal te zullen aanhangig maken, waardoor aan het verzoek kan worden voldaan.
Reeds in „Ons Program" van '78 werd voor de gewetensbezwaren het goed recht van bestaan bepleit en er nadrukkelgk op gewezen, dat er nimmer aan de conscientie geweld worde aangedaan. Ook de conscientie is souverein in eigen kring. In haar ligt voor de Overheid een onoverschrgdbare grens.
Toch staan wg hier niet op het standpunt van de Gereformeerde Staatspartg, die in haar onlangs aangenomen en gepubliceerde resolutie dit uitspreekt, „dat verzekeringen in strgd zgn met het geloof in Gods voorzienigheid" en voorts dat het betalen van premie zou zgn: „God minder gehoorzaam zgn, dan de menschen".
Natuurlijk zullen wij over het woord, waarom het hier gaat, niet twisten. Ook voor ons heeft het woord , , verzekering" geen mooie klank. We gebruiken daarom liever in plaats van verzekering het woord , verzorging" en spreken in die terminologie bg voorkeur over invaliditeits-en ouderdomsverzorging.
Maar is nu het zorgen in de goede dagen voor de kwade dagen, waarin het lichaam van den mensch het arbeiden niet meer toelaat, in strijd met Gods Woord? of wel, zet het sparen voor den ouden dag de voorzienigheid Gods ter zijde ?
Immers neen! De mieren, die zorgen voor den komenden wintertijd, worden geprezen en aan de luiaards ten voorbeeld gesteld.
God de Heere gaf aan Jozef het bevel, dat hij in de zeven vette jaren koren zou opleggen voor de zeven magere jaren.
Wanneer de mensch spaart voor de komende behoefte, dan gaat zij daarmede toch niet tegen Gods ordinantiën in.
In de natuur geeft God een tijd om de vruehten des velda te oogsten, daarna komt de winter om dien oogst te verbruiken.
Mag de menseh dan geen voorzorgen nemen ? En zoo ja is, wanneer hij dit doet, dit dan in strijd met het geloof in Gods voorzienigheid?
Wij meenen, ook met het oog op het antwoord op vraag 27 van den Heidelbergschen Catechismus, van niet.
Wat echter niet mag, dat is bezorgd zqn. Maar voorzorg is iets geheel anders als bezorgdheid
Wij zijn het met dit gedeelte der resolutie, waarvan we hierboven reeds gewag maakten, zoo geheel eens, dat het Christenplicht is, dat de patroon ook bij ziekte, ouderdom en invaliditeit voor zijne arbeiders naar vermogen zorgt, en dat het te veroordeelen is, het onbarmhartig aan den dijk zetten van hen, die hun volle kracht niet meer kunnen geven.
Maar wat doet hier de Overheid, nu de praktijk het uitwees, dat van die vrijwillige persoonlijke verzorging niets terecht kwam, anders dan de Staatkundig Gereformeerde partij wil?
De maatregel, welke de Overheid in haar invaliditeitsverzorging trof, is niets anders dan het in toepassing brengen dtr ordinantie: „Draagt elkanders lasten".
Ia diezelfde lijn ligt ook de pensioenregeling, die voor hen, welke uit het ambt treden, getroffen is.
Dit alles sluit intussehen niet uit, dat de conscientie-bezwaren tegen verzorging bg invaliditeit en ouderdom behooren geëerbiedigd te worden.
Dwang mag hier niet worden opgelegd.
Daarom zal hei ons dan ook van heeler harte verblijden, als de Minister van Arbeid spoedig met een wetsontwerp komt, waarbg de Gereformeerde Staatspartg aan eiken dwang onttrokken wordt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 december 1919
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 december 1919
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's