Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Volkskerk.

Ds. Van der Linden, de emeritus predikant bij de Geref. Kerk te 's Gravenhage, geeft m „De Haagsche Kerkbode" dit stukje over het Volkskerk-begrip :

„'t Is goed, dat we over deze zaak nadenken. Vooral 'm dezen tijd. 't Blijkt, dat er in Nederland nog velen zijn, die het begrip volkskerk met hand en tand vast houden.

Ook in dezen geldt het ecbter : , , Die goed onderscheidt, leert wel."

Bij het ibegrip volkskerk moetenjjet kerkelijk en nationale leven elkander zoo goed als dekken. Dat kan natuurlijk nooit. In Spanje, oafi een voorbeeld te nemen, is de Roomsöhe Kerk de volkskerk. Daarentegen kan men in landen als Noorwegen, Denemarken en zweden de Luthersche Kerk achten de volkskerk te zijn. In Rusland was het tot op den dood van den Czaar aller Russen de Grieksch orthodoxe Kerk.

Kan in dezen zin lOok in Nederland van een volkskerk worden gesproken ? Al aanstonds zal erkend worden, dat dit niet kan, ^Is men alleen slechts ilet op de Roomscrte Kerk, ~T5t welke een niet 'gering deel van Nederlands inwoners behoort. Doch er is een andere reden, waarom van volk s-kerk niet mag gesproken worden. Het idee van volkskerk heeft men feitelijk ontleed .aan het Oude Testament. De kerk des Ouden Testaments was een volkskerk. Had God niet met Israels volk een verbond gesloten ? En is nu zoo ook de kerk in Neder­ land niet geroepen volkskerk te zijn ? Moet de doop niet als teeken van Gods verbond, allen omvatten ? Een gedoopte, d.i. een gekerstende natie, is Nederlands volle. Vandaar dan ook tft; doopspractijk, zooals die in de Hervormde Kerk geldend is, waar de doop aan de groote massa wordt toegediend, maar waar van een doop , , a a n de kinderen der g e 1 o O' v i .g e n" geen sprake is. En hiermee treedt dan ook de gansch verkeerde-gedachte van volkskerk ten volle in het liöht.

Er is zeer zeker In het Nieuwe Testament van de geloovigen als een volk Gods sprake. Maar dan wordt het volk niet in natuurlijken zin genomen. Het volk Gods is geen natuurlijke, maar een geestelijke gemeenschap.

De Kerk van Chrisitus is als Israël weleer een-volk, de schare der geloovigen. Gelijk Petrus het zoo machtig schoon zegt : , , Gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk, ' opdat Gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, die U uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht. Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt, die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden."

Wat zijn dan velen met hun begrip volkskerk ver van huis ! En dat in v/eerwil van de duidelijke onderwijzing der "Schrift, reeds zoo lang !"

Internationaal Hof van Justitie.

Ds. Knap schrijft in „Oude Paden" als volgt daarover :

Alom, maar vooral in Gereformeerde krin gen, is men overgelukkig met de instelling van het Internationale permanente 'Hof van Justitie, dat dezer dagen met groote plechtigheid in onze residentie geopend werd. 't Is toch bekend, dat de rechts-gedachte voor het Gereformeerde bewustzijn, waarlijk niet onder de bijkomstige, maar ónder de fundamenteele denkbeelden telt. Wij behoeven slechts te denken aan de leer der verlossing, die het Schriftuurlijke uitgangspunt heeft, dat Zion dgro'r recht verlost zal worden. En het is geen toeval, dat Jezus Christus in het reeh thuis van Pilatus gevonnist is. Terwijl Golgotha de gericht sp laats was, waar de zaligheid der v/ereld gewrocht werd. Zonder rechts-handhaving is er voor den Gereformeerde geen heils-weg te ontsluiten. Hij gelooft van ganscher harte in de alles-offerende en alles-overklimmende liefde Gods. Maar Hij kan zich eenvoudig geen liefde-betooning voorstellen, waarbij het recht Gods gekrenkt zou worden, en daarom legt hij nadruk op 't juridische karakter van Golgotha Dit zoo zijnde, moest de inwijding van het Internationale Hof we! met vreugde door hen begroet worden. Zooals er geen bevredigende verhouding tusschen God en den mensch mogelijk is anders dan op grond van het onkreukbare recht, zoo is er ook geen vreedzame samenleving onder de verschillende volken en staten mogelijk behalve ééne, die rust op het zuivere recht. En 't is deze mogelijkheid, die door het nieuwe instituut tot stand gekomen is. Reeds lang ging het recht boven de macht in het maatschappelijke leven der onderscheiden volken. Wel zijn er in trusten, syndicaten en organisaties nieuwe elementen opgekomen, die machts-middelen en dwang niet versmaden, - ^ men denke slechts aan de spoorwegstaking in Duitschland — maar in 't gewone leven der burgers onderling geldt toch de rechtsverhouding gelukkig.

Zoo was het niet in 't leven der Staten. DQ, arbitrage was slechts een kleine stap in de juiste richting. Maar een vast Hof was er niet, waarvoor de Staten'konden verschijnen. Voortaan bestaat dit in onze residentie, zoodat het Vredespaleis eenigszins aan zijn bestemming begint te beantwoorden. Hel is samengesteld uit rechtsgeleerden van ver-uiteengelegen landen, zoo dat de rechts-idee er van vele, ja, alle kanten beschouwd zal kunnen worden. Er zijn niet slechts kundige mannen, maar vooral stoere werkers noodig. Onze gewone magistraten hebben een wetboek, dat voor een bepaald volk geldt, en waarnaar zij hun uitspraak kunnen regelen: Zulk een internationaal wetboek bestaat natuurlijk nog niet. Het zal een diepgaande studie vereischen om een internationaal recht vast te stellen, overmits het recht zich in de uiteenloopende Staten niet in één en dezelfde richting ontwikkeld heeft.

Te groote verwachtingen voor de naaste toekomst koesteren wij dus niet. Te minder, omdat de Staten niet gedwongen kunnen worden ingeval van conflict voor het Hof te verschijnen. En voorts ook omdat het Hof geen politie-macht of over-overheid achter zich heeft om de uitvoering van een gevallen vonnis of uitspraak te waarborgen. Voorloopig zal zulk een uitspraak dus alléén z e d e 1 ij k e waarde hebben. Dit i echter reeds een niet geringe winst. De Staat, die in 't ongelijk gesteld wordt en zijn booze plannen door militaire macht toch doorzet, wordt door het zedelijk oordeel der gansche wereld gebrandmerkt.

Droomen van „eeuwigen vrede" hechten wij dus niet aan het nieuwe instituut. Wij juichen het toe en zijn er dankbaar voor, omdat het een poging is óók in de wereld der Staten het recht binnen te dragen en de macht terug te dringen. De volkomen tri­ mf van het recht zal ook door het Hof niet evochten worden. Die triomf bloeit niet op it een zondige menschheid, maar zal eerst ij de wederkomst van Christus, uit den heel nederdalen. Doch wie zou er zich niet ver verblijden, dat de rechts-gedachte aandeweg veld wint, ook al weten wij dat lle recht zwevend zal ^blijven, zoolang het ich niet grondt op het eeuwige recht van ods Wet.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 augustus 1922

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 augustus 1922

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's