Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het kerkelijk leven.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het kerkelijk leven.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan een Vrager.
In verband met ons tweede artikel: „De oplossing van het kerkelijk vraagtuk", vraagt iemand (bij de passage over de toekomst-Kerk van de Modus-vivendi beweging) : „welk verschil is er tusschen de door U geschilderde toekomst-kerk met gelijke rechten en met gelijke voorwaarden voor elke richting in het tegenwoordige Ned. Hervormde kerkgenootschap? Is er nu voor die richtingen en groepen als Boeddhisten, ormonen, enz., geen plaats ? "
Als wij hierop antwoorden (welk antoord een paar regels verder in ons tweede artikel te lezen staat) Willen wij beginnen met een opmerking. En wel deze, dat het ons een weinig vreemd aandoet, dat een Hervormd man hier preekt van Ned. Herv. Kerkgenootschap. Dat de van ons kerkelijk-gescheiden levende broeders dat a la prof. Fabius zoo bij voorkeur en zoo gaarne doen, weten wij. Maar dat een Hervormd man óók zoo gaat spreken, vinden wij bedenkelijk. Met dr. Kuyper Sr. in zijn periode vóór de doleantie zouden wij willen zeggen : wees wat voorzichtig en heb erbarmen, want het is uw Moeder, waarover Gij spreekt ; Uw moeder, die gezondigd heeft en krank is.....
Wanneer wij Hervormden, iets voelen van : „wij en onze Vaderen hebben gezondigd" — spreken wij bij voorkeur niet van het Herv. Kerkgenootschap.
Doch laat ons op de vraag zelve komen.
En dan is het antwoord ('t staat trouwens een paar regels verder al in het artikel zelve) eenvoudig.
Als er nu in het midden van onze Ned. Herv. (Geref.) Kerk sprake is van allerlei richting en tal van groepen, die niet op den bodem der belijdenis staan, dan treurt een gereformeerd mensch daarover en rekent het zijn Kerk en zich zelf zonde te zijn voor God. Het gaat ook tegen de geschiedenis, tegen de confessie, tegen de reglementen der kerk in. Hij zal er naar staan, dat de Ned. Herv. (Geref.) Kerk meer mag uitkomen als belijdende den Naam des Heeren naar uitwijzen van Schrift en belijdenis, waarbij voor niet-orthodoxe groepen en richtingen geen plaats mag geruimd worden. Maar de Modus-Vivendi-beweging wil van de Ned. Hervormde Kerk een Vereeniging van elk wat wils maken en ieders rechten wettelijk regelen en vaststellen.
Waarover wij treuren, om het weg te krijgen — willen de Modus-Vivendi-menschen aangrijpen, om het voor de toekomst vast te leggen en wettelijk te regelen.
Voor die toekomst-kerk voelen wij niets.
Dan zou de Ned. Hervormde Kerk geen Kerk meer zijn, wanneer die wantoestand wettelijk geregeld zou zijn. Georganiseerde
wanorde wordt het dan ; wettelijk vastgelegd onrecht op het terrein van de Kerk onzer Vaderen !
Dat begeeren wij niet. Integendeel, wij zullen er zoo lang mogelijk tegen strijden, verdedigend en verbreidend de aloude Waarheid, welke in onze Ned. Herv. (Geref.) Kerk alléén recht heeft.
Een tweede vraag is gedaan door den zelfden persoon. En wel deze : Wat bedoelt U, als U zegt, dat „de Nederduitsch Gereformeerde Kerken", (welke het Moderamen van het Convent zich voorstelt met een groep gereformeerden uit de Hervormde Kerk te kunnen organiseeren) „er reeds sinds de beweging van 1886 en na de vereeniging van 1892 zijn" ?
Vrager dezes begrijpt dat niet; want — zoo schrijft hij — „ik heb altijd gemeend dat de Ned. Gereformeerde Kerken onze Kerken waren en dat geen andere Kerken ook maar eenige aanspraak kunnen maken op dien naam."
Wat zullen wij daarop antwoorden ?
Wat wij bedoelen komt hierop neer : het Moderamen van het Convent wil de Ned. Hervormde Kerk los laten; het wil naast de Ned. Hervormde Kerk met een groep gereformeerden „de Ned. Geref. Kerken" organiseeren; en nu zeiden wij: buiten, naast de Ned. Herv. Kerk bestaan reeds sinds 1834—'86—'92 de Gereformeerde Kerken in Nederland; zou men dus niet makkelijker met een groep gereformeerden — als men de Ned. Hervormde Kerk toch wil loslaten — naar de bestaande Gereformeerde Kerken kunnen overgaan, dan naast de Ned. Hervormde Kerk en naast de Gereformeerde Kerken weer een nieuwe groep van Ned. Gereformeerde Kerken te
stichten ?
Of nu de Gereformeerde Kerken van Nederland, die hier sinds 1834—'86—'92 zijn geen recht op dien naam hebben, moet de vrager maar eens bij het Ministerie informeeren. Of de klok zich achteruit laat zetten, weten wij niet. Maar in elk geval wil het Moderamen van het Convent naast de Ned. Herv. Kerk, welke zij den scheidsbrief wil geven, een nieuwe Kerkengroep, n. l. de Nederduitsch Gereformeerde Kerken, gaan formeeren ; waarbij wij opmerkten, dat er zooiets reeds is sinds 1886— 1892.
Wie een Kerk der belijdenis naast en buiten de Ned. Hervormde Kerk wil formeeren die kan bij de Gereformeerde Kerken, of zoo men liever wil bij de Christelijk Gereformeerden terecht. .
Wat er is, hoeft men niet meer te maken.
Doch dat maak-werk willen wij juist niet hebben.
Wij blijven de Ned. Hervormde Kerk beschouwen als de aloude Gereformeerde Kerk onzer Vaderen, die, hoe ook in deformatie, door ons in den Naam des Heeren wordt opgeëischt en waartoe wij in het midden van haar de Waarheid blijven verdedigen en verbreiden, onder het genot van des Heeren zegeningen, die vele zijn.

Gereformeerde prediking.
Uit Moordrecht melldt men : Jarenlang is alhier van den kansel der Ned. Hervormde Kerk de moderne leer verkondigd. Hierin is thans echter eenige verandering gekomen. Een aantal rechtzinnige leden der Kerk hebben een vereeniging opgericht voor Gereformeerde prediking, onder den naam „Calvijn."
Besprekingen, met den modernen Kerkeraad gevoerd, hebben tot resultaat gehad, dat één Zondag in de maand de vereeniging een Gereformeerd predikant mag laten optreden.
's Woensdags is eveneens het kerkgebouw te hunner beschikking.
Zondag trad voor het eerst voor haar op ds. Lans, van Ouderkerk a.d. IJssel.
Dit bericht zetten wij eens niet in de rubriek voor „Kerk, School en Vereeniging", maar in het redactioneele gedeelte, als een belangrijk bericht uit het midden van ons kerkelijk leven.
Ook hier begint een vragen te komen naar de aloude paden door een kring van Hervormde menschen, die jaren en jaren gewoond hebben in een moderne gemeente.
Is het zaad dat na vele jaren begint te werken, om wortelen te schieten en vruchten te dragen?
De Heere legt er weer een beschamenden zegen in!
Hij neme deze dingen ook voor den voortgang genadiglijk onder Zijn hoede.
Wie hier helpen kan, die helpe !

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Uit het kerkelijk leven.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's