Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Huiscatechisatie.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Huiscatechisatie.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDSTUK III.

DE LEER VAN GOD.

I. Gods wezen.

10) Slot.

41. Vraag: Hoeveel goden zijn er? Antwoord : Er is maar één God. Dit is volkomen in overeenstemminig met het absolute begrip „God" en het is de duidelijke leer der Heilige Schrift. Deut. 6 vers 4 : „Hoor, Israël, de Heere uw God is een eenig God." 1 Tim. 2 vers 5 : „Daar is één God, daar is ook één Middelaar Gods en der menschen, de mensch Christus Jezus." 1 Cor. 8 vers 5 en 6 : „Want hoewel daar ook zijn, die goden genaamd worden, nochtans hebben wij maar één God." Ef, 4 vers 6: „Er is één God en Vader van allen, die daar is boven allen en door allen en in u allen."
42. Vraag : Wat is eerst geweest: monotheïsme (één-Godendom) of polytheïsme (véél-godendom) ? Antwoord : Monotheïsme: Vóór den zondvloed vinden wij geen sporen van afgoderij of véél-godendom. Na den zondvloed komt de afgoderij op als natuurdienst : zon, maan, sterren, boomen, rivieren, beesten maakte men tot voorwerp van aanbidding, terwijl men allerlei krachten en geesten te hulp riep. Rom. 1 vers 22 tot 25 : „Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden en hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mensch en van gevogelte en van viervoetige en kruipende gedierten — als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen en het schepsel geëerd en gediend hebben boven den Schepper, die te prijzen is in eeuwigheid. Amen."
43. Vraag : Hoe is de afgoderij en het véél-godendom te verklaren ? Antwoord : De mensch, die van God was afgevallen, droeg een misvormd Godsbewustzijn overal mee. En den éénen, waren God verlatend, maakte men zich zelf goden. In 't algemeen was alles wat verbazing wekte voor de verdwaasde menschen iets goddelijks, daarom ook sommige groote en sterke dieren als oliphant en stier. Bergen, alleenstaande boomen en bronnen werden in 't bizonder als goddelijk beschouwd. De zon of de maan of de avondster werden als god vereerd. De donder was de stem van een god, de bliksemen waren zijn pijlen. De heidenen hebben niet onderscheiden tusschen God en natuur en de aanwezigheid Gods in de natuur bespeurend, hebben zij de godheid in de natuur neergehaald en met de natuur vereenzelvigd.
44. Vraag : Wie zijn monotheïsten en wie polytheïsten ? Antwoord : Joden, Christenen en Mohammedanen gelooven aan één God (monotheïsme). Het heidendom belijdt vele goden (pólytheïsme).
45. Vraag: Wat is het kenmerk van de ware aanbidders Gods ? Antwoord : Die den waren God heeft leeren kennen. Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, die wil ook van dien God Zijn wegen leeren, om den Heere in geest en waarheid te dienen overeenkomstig Zijn geopenbaarden wil. Alle eigenwillige godsdienst is verboden, gelijk reeds in de wet der tien geboden uitkomt. Immers waar in het eerste gebod de Heere Zichzelf voorstelt als de eenig-ware God, zegt Hij in het tweede gebod hoe Hij Zelf wil gediend worden. De autonome religie-beweging van onze dagen, waarbij de mensch zelf wil bepalen in welken god men gelooven moet en ook op welke wijze de religie en de cultus moet worden ingericht, is daarom geheel in strijd met Gods Woord en leidt niet tot den vrede waarvan Asaf in Psalm 73 spreekt noch tot het eeuwige leven waarvan Jezus getuigt in Joh. 17 vers 3 : „Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den eenigen waaraohtigen God en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt." Autonomie in de religie (dat de mensch zelf de wet stelt) is niet op haar plaats ; wel theonomie : God is de Wetgever.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Huiscatechisatie.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's