Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eenvoudige Bijbellezing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eenvoudige Bijbellezing

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

24 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ééner vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leeren. 1 Timiotheus 3 vers 2.

1 Timotheüs.
Iemand die veel voor de Gemeente wil zijn. Er moet dus op een ambtsdrager niets aan te merken zijn. Een onbesproken gedrag moet hij hebben. Nu is dat zeer moeilijk, wijl de laster voor niets terugdeinst. Zelfs de Heere Jezus is een vraat en wijnzuiper genoemd. Toch heeft een opziener al het mogelijke te doen om al wat opspraak kan geven over zijn ambt, te voorkomen. Het gaat hierin niet slechts over zijn persoon, maar over zijn ambt, dat zeer nauw aan zijn persoon verbonden is. Die onberispelijkheid betreft eerst zijn huwelijk, de verhouding tot zijne vrouw. In de tweede plaats moet hij zijn wakker, matig en eerbaar ; deugden, die hij bewijzen moet in zijn omgang met alle menschen. Hij moet ook gaarne herbergende zijn en bekwaam om te leeren. Hierin wordt aangeduid zijn verhouding tegenover de geloovigen. Voor de vreemde broeders moet hij herbergzaam zijn, voor eigen gemeente bekwaam om te leeren.
Op de herbergzaamheid wordt in de Schrift gedurig aangedrongen. Ook hier in moeten de opzieners voorgaan. Het betrof in Paulus' tijd meer den rondreizenden prediker. De broeders gingen vaak van stad tot stad om elkander in het geloof te versterken. De opzieners der Gemeente moesten dan niet achterblijven in het betoonen hunner gastvrijheid. Zij moesten een welkom toeroepen aan hen, die boodschappers van goede tijding waren. Zeker, de gelegenheid komt ook heden nog wel voor, dat de opzieners op dezelfde wijze den Koning der Kerk kunnen dienen, door aan Zijn gezanten een plaats in hun huis en aan hun tafel aan te bieden. Maar de tijden zijn ­ veranderd. Het reizen gaat nu zoo moeilijk niet meer. Toch heeft ook deze wenk, van den apostel zijn blijvende waarde. Het huis van den leeraar, van den ambtsdrager, moet open staan voor de geloovigen. Wanneer een liberale burgemeester, een onkerksche dokter, een spottende notaris de huisvrienden van den predikant zijn, brengt dit aan zijn pastorie geen eer. Niet in de eerste plaats moet men het zoeken bij menschen van eigen stand, maar wel bij menschen van eigen geloof. Des te mooier is het als eene gelijke ontwikkeling en een geliike maatschappelijke stand zich daarbij paren mogen. Ook binnen de muren van het huis van den Pastor moet de zaak des Heeren de belangrijkste zijn. Ook vandaar moet drijfkracht uitgaan voor den opbouw der Gemeente en voor de uitbreidinig van des Heeren Koninkrijk. En een ieder die gaarne daarover spreken wil en ook voor eigen ziel sterkte zoekt, moet welkom zijn in het pastors-huis. In sommige Gemeenten mag dit wel wat aangemoedigd worden, terwijl er ook wel Gemeenten zijn waar men hierin wel wat al te vrijmoedig is. Maar in ieder geval moet het huis van den herder een woning zijn; waar de schapen gaarne eens komen willen. Een opziener moet ook in onze dagen „gaarne herbergende", zijn.
Ook bekwaam om te leeren. Met deze bekwaamheid is nu in de eerste plaats veel geleerdheid bedoeld. Er zijn menschen die veel wetenschap hebben, maar die de bekwaamheid missen om anderen er iets van mede te deelen. Dan is er „in veel wijsheid veel "verdriets", zegt de Prediker. Leeren is waarlijk niet ieders werk ! Dat valt niet mee. En hij, die er het gemakkelijkst over denkt, verstaat het vaak het allerminst. Er zijn onder de leeraars en ouderlingen vaak van die echte „praatvaders", wier woorden een altijd voortgaanden stroom uitmaken. Maar er is soms geen druppeltje leering voor een ander uit te putten. Al die woorden waren dan alleen dienstig om een ander mensch een uur van zijn werk af te houden en het bolle vat heeft geweldig veel leven daartoe gemaakt. Iemand die bekwaam is om te leeren, moet heel goed kunnen luisteren. Hij moet vaak meer luisteren dan spreken. Hij moet weten wat een ander noodig heeft, daarom moet hij geduld en lijdzaamheid hebben om dien andere te laten hooren wat hij heeft en wat hij mist. Als een dokter bij u komt, brengt hij u toch niet zijn geheele apotheek? Hij heeft wel de kennis van al zijn medicijnen, als hét goed is, maar hij geeft u precies wat gij voor uw kwaal noodig hebt. Er zijn opzieners, die al hun medicijnen ineens geven! Wellicht is er iets goeds voor den geestelijk kranke in ! Ja maar dat is geen bekwaamheid om te leeren. Een opziener moet veel geduld hebben. Ook de kunst om te zwijgen. Dat is voor vele predikers een moeilijke kunst! Men moet ook niet dadelijk opvliegen in toorn, wanneer een ander een andere meening rondweg uitspreekt. Zachtmoedigheid en ootmoed worden vaak terecht in het leeren aangeprezen. Maar als er in den leeraar zelf van de deugden niets gezien wordt, en hij onmiddellijk zich beleedigd gevoelt, mist hij elke bekwaamheid om te leeren. Waarlijk, het is geen gemakkelijk werk. Er is veel zelfoverwinning voor noodig. Ook veel gebed en veel oefening des Geestes, waardoor ook bedacht wordt dat de goedkeuring van boven meer beteekent dan die der menschen. Een ieder die op de luide bijvalsbetuigingen der menschen hoopt, is ook niet bekwaam om te leeren. Hij, die zich wil laten leeren door den grooten Leermeester, is bekwaam. Hij wil gaarne de minste zijn. Hij zal Christus en Zijn dienst het allerhoogst vereeren. En de Heiland zeide: leer van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Eenvoudige Bijbellezing

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's