Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Huiscatechisatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Huiscatechisatie

Van de weldaden des heils of de toepassing des heils.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.
9. Vraag : Hoe teekent bizonder de apostel Paulus het geloof ? Antwoord : Paulus, die de apostel van het geloof genoemd wordt (Rom. 8) teekent het geloof als de aanvang, de voortgang en 't einde van des christens levensproces op aarde. (Rom. 14 : 23 ; 2 Cor. 5:7; Gal. 2 : 20.; 5 : 6 ; 1 Thess. 1:3). Bij Paulus staat alles in het teeken van „in Christus zijn" en het geloof is het zich geheel toevertrouwen aan Christus en het leven bij en uit Gods beloften. (Rom. 3 : 22— 26 ; Gal 2 : 16 ; 3:22). .
10. Vraag : Hoe kunnen we het karakter en wezen van het geloof wel omschrijven ? Antwoord : Waar het geloof wortelt in de natuur van den nieuwen mensch is het de persoonlijke relatie tot God van den Wedergeborene, in Christus, door den Heiligen Geest.
11. Vraag : Hoeveel soorten van geloof zijn er ? Antwoord : Er is maar één soort van geloof, n.l. het waar, zaligmakend geloof. Evenwel zijn er wel bastaardsoorten van het geloof, uitwendig wel gelijkend op het geloof, maar in werkelijkheid toch geheel vreemd zijnde aan het ware geloof van den wedergeborene.
12. Vraag : Van welke bastaardsoorten van het geloof spreken wij wel ? Antwoord : Het historisch geloof, het tijdgeloof en het wondergeloof.
13. Vraag : Wat is het historisch geloof ? Antwoord : Het historisch geloof is een bloot verstandelijk toestemmen, dat alles wat in Gods Woord ons voorgelegd wordt, waarheid is, maar het zetelt in het verstand en gaat buiten het hart om ; terwijl het door verstandsoverwegingen versterkt of verzwakt wordt.
14 Vraag : Wat kan wel de goede zijde van zoo'n historisch geloof genoemd worden ? Antwoord : Het historisch geloof, dat niet in het hart, maar in het verstand zetelt, kan zeer rechtzinnig en bijbelvast zijn, waardoor het kan bewaren voor allerlei zondige levenspractijken, allerlei leugenleer of sectarische stroomingen. Maar omdat het geen zaak van het hart is en men in onbekeerden staat voortleeft, moet er ernstig voor gewaarschuwd worden, als of instemming met de Waarheid en kerkelijke rechtzinnigheid genoegzaam zou wezen tot zaligheid ; want daartoe is hartveranderende genade noodig, die met Christus vereenigt. Jac. 2 : 19 : ., Gij gelooft, dat God een eenig God is ; gij doet wel; de duivelen gelooven het ook en zij sidderen.''
15. Vraag: Hoe staat de Roomsche Kerk tegenover het geloof der leeken ? Antwoord : De Roomsche Kerk is tevreê wanneer de leeken maar deemoedig gelooven wat de Kerk (de priester) gelooft en leert. Op gezag van de Kerk hebben zij de dingen aan te nemen, zonder daaraan te twijfelen, wat een doodzonde kan zijn. Wij leeren, dat de kennis voor een ieder onmisbaar is, naar het woord van den Heiland : „Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den eenigen waarachtigen God, en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt." (Joh. 17 : 3); alsook Joh. 5 : 39 : „Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben en die zijn het, die van Mij getuigen." (2 Tim. 3 vs. 15 : „En dat gij van kinds af de Heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.")
16. Vraag : Noem eens een type uit de Heilige Schrift van zulk een historisch geloof ? Antwoord : Koning Agrippa. Hand. 26 : 27 : „En Paulus zeide : gelooft gij, o koning Agrippa, de Profeten ? Ik weet, dat gij ze gelooft."
17. Vraag : Wat is tijdgeloof ? Antwoord : Het is een met blijdschap aannemen, onder zekere gemoedsgesteldheid, van het Evangelie, maar het blijft slechts voor een tijd, om door de verleiding des levens, door verdrukkingen, door zorgeloosheid of wat ook, weer te verkoelen, te bezwijken en te verdwijnen, gelijk de Heiland ons teekent in de gelijkenis van den zaaier. Matth. 13 vs. 5—7; 20—22.
18. Vraag : Noem eens een type van een tijdgeloovige ? Antwoord : Demas. 2 Tim. 4:10: Want Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen."
19. Vraag : Wat verstaan we onder wondergeloof ? Antwoord : Het is, onder zekere indrukken, gelooven, dat God aan ons of door ons wonderen verrichten kan. Maar allen aan wie een wonder verricht is en allen, die wonderen gedaan hebben, ziin daarom niet zalig .geworden. Het wondergeloof op zich zelf kan buiten het hart omgaan. Joh. 2 vs. 23, 24 : „En als Hij te Jeruzalem was. op het Pascha, op het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende de teekenen die Hij deed. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij ze allen kende."
20. Vraag : Noem eens voorbeelden uit de Schrift van zulk een wondergeloof, dat niet tot zaligheid is ? Antw. : De negen melaatschen hadden zulk een geloof, .dat Jezus aan hen een wonder doen kon. Judas had geloof, dat hij wonderen verrichten kon en wierp duivelen uit. Dat het voor de eeuwigheid niet genoeg is, blijkt wel uit Matth. 7 : 22, 23 : „velen zullen te dien dage tot Mij zeggen : Heere, Heere ! hebben wij niet in Uwen Naam geprofeteerd en in Uwen Naam duivelen uitgeworpen en in Uwen Naam vele krachten gedaan ? En dan zal 'k hun openlijk aanzeggen : Ik heb u nooit gekend ; gaat weg van mij, gij, die de ongerechtigheid werkt."
21. Vraag : Wat kan van die bastaardsoorten van het geloof gezegd worden ? Antwoord : Dat zij verstands-of gevoelsaandoeningen (indrukken) zijn, zonder innerlijke wedergeboorte. En omdat het geen vruchten zijn van de wedergeboorte kan het niet staande blijven en heeft het geen waarde voor decziel, noch voor de eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Huiscatechisatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1924

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's