Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEESTELIJKE    OPBOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEESTELIJKE OPBOUW

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Vrijmetselarij (10)
Wat de organisatie van de Vrijmetselaren betreft, lezen we het volgende: Plaatselijk vereenigen zich de Vrijmetselaren tot Loges. Deze worden in Nederland, op aanvrage van een voldoende aantal Vrijmetselaren, gesticht door het Groot-Oosten. Het besluit tot stichting bepaalt o.m. hoever het ressort der Loge geacht wordt zich uit te strekken en in hoever de bevoegdheid zal zijn o.a. om nieuwe leden aan te nemen. Buiten het terrein van een Loge kunnen Vrijmetselaren zijn, die dus niet tot een Loge behooren, maar die, mits aan bepaalde voorwaarden voldoende, onder den naam van Vrijmetselaarskring door het Hoofdbestuur der Orde worden erkend als lichamen, behoorende wel niet tot een Loge, maar dan toch tot het Ordeverband.
Elke Loge is een volkomen onafhankelijk zelfstandig lichaam; zij kiest haar eigen bestuur en richt hare werkwijze in zooals zij dat wenscht — mits natuurlijk in overeenstemming met het karakter en het wezen der Vrijmetselarij.
Ter behartiging van algemeene Vrijmetselaars-belangen vormen de Loges in elk land eene Groot-Loge of Groot-Oosten — 't welk dus de Centrale Vereniging is — waarbij een Hoofdbestuur der Orde, gekozen door afgevaardigden der Loges, belast is met de behandeling der dagelijksche bezigheden, met de leiding der algemeene vergaderingen en de ten-uitvoerlegging der genomen besluiten. Zoo heeft men het Groot-Oosten der Nederlanden met 't Hoofdbestuur der Orde in Nederland. (De Groot-Loge of Groot- Oosten van Nederland sinds 2 Maart 1770 erkend, is gevestigd te Den Haag. In 1918 ressorteerden onder haar 106 Loges, waarvan 56 in Nederland, 17 in Oost-en 2 in West-lndië en 31 in Zuid-Afrika). Zoo heeft men dus het Groot-Oosten van Nederland met het Hoofdbestuur der Orde in Nederland, het Groot-Oosten van België met Hoofdbestuur der Orde in België; de Groot-Loge van Engeland met het Hoofdbestuur der Orde in Engeland, enz. In enkele landen zijn meerdere Groot-Loges; deze vereenigen zich soms tot een Groot-Loge-Bond. Zoo heeft men o.a. den Groot-Loge-Bond van Duitschland.
Alle besluiten van algemeen maconniek belang worden genomen in de vergaderingen van de Groot-Loge of van den Groot-Loge-Bond, waarheen alle daaronder ressorteerende Loges een bepaald aantal leden, als stemgerechtigden, afvaardigen. De Groot-Loges verleenen oprichtings (constitutie) brieven aan de Loges, zonder welke deze niet als wettig worden erkend.
Eene hoogere organisatie dan Groot-Loges kent de Vrijmetselarij niet. De meer dan honderd Groot-Loges der wereld zijn elk van elkaar absoluut onafhankelijk, hoewel er wel vriendschapsbetrekkingen bestaan onderling. Een centrale leiding, waaraan alle Vrijmetselaren der wereld onderworpen zijn, bestaat er dus op deze wijze niet, daar elke Groot-Loge een eigen landelijke zelfstandigheid vormt, met souvereiniteit in eigen kring. Nederland zorgt voor Nederland; Engeland voor Engeland, enz.
Dit wat de organisatie aangaat.
Wat den arbeid naar buiten betreft, den arbeid der Orde in de maatschappij dus, diene het volgende: „de Orde is geen, door bindende regels georganiseerde partij en treedt als zoodanig dan ook nooit op. Niet als corporatie, maar door hare leden individueel, verricht zij haar maatschappelijk werk. Niet als georganiseerde partij treedt zij op, de leden hebben ieder voor zich vrijwillig op zich genomen om overal en ten allen tijde naar de verwezenlijking der maconnieke ideën te streven. Het eerst vinden zij daartoe natuurlijk gelegenheid in intiemen kring — vooral in hun gezin — waar hun woord en voorbeeld zoo machtigen invloed kan uitoefenen. Waar voorts Vereenigingen of Genootschappen bestaan — en hoevele invloedrijke zijn er niet — die geheel overeenkomstig de beginselen der Orde te werk gaan, daar bieden de Vrijmetselaren hun steun door toe te treden als lid, bestuursfunctiën op zich te nemen, enz., overtuigd als zij zijn, dat die Vereenigingen veel meer kunnen tot stand brengen dan zuiver maconnieke, omdat zij, binnen de door het doel afgebakende grenzen, aaneensluiting, zonder gemoedsbezwaren, kunnen bewerken van een zoo groot mogelijk aantal gelijkgezinden. Waar dergelijke Vereenigingen niet bestaan, ligt het op den weg der Vrijmetselaren te trachten ze op te richten. Overigens rekent iedere Vrijmetselaar het zich tot plicht, zooveel in zijn vermogen is, zoowel door woord als door daad, bij te dragen tot de opheffing van geestelijk, zedelijk en stoffelijk misdeelden".
„De Vrijmetselarij is in haar wezen niet agressief; zij kan echter, helaas, haar doel niet bereiken zonder strijd. Strijd voeren de Vrijmetselaren tegen de oorzaken der armoede; strijd tegen de maatschappelijke gebreken; strijd tegen onkunde en bijgeloof; strijd, bovenal, tegen de overheersching van het clericalisme, omdat zij daarin zien: onderdrukking der gewetensvrijheid, achteruitgang der intellectueele ontwikkeling van de grootere volksklassen, verleiding tot huichelarij van baatzuchtige karakters en toenemende verdeeldheid tusschen de aanhangers van verschillende geloofsbelijdenissen en levensopvattingen".
Tot zóóver de Br. A.A. d. H. in zijn lezing: „Vrijmetselarij", uitgegeven door de Loge „Moed en Volharding" te Assen.
Ongetwijfeld hebben we hierin een duidelijk overzicht gekregen van de Vrijmetselarij, wat stichting, organisatie, doel en streven betreft, waarbij weer duidelijk uitkomt, dat de Vrijmetselaars-beweging feitelijk tegenover den godsdienst en de Kerk komt te staan, onder de leuze van „vrijheid" en „wetenschap".
De Vrijmetselaren zijn er nog al trotsch op, dat vele edelen en grooten der aarde tot hun Orde behoord hebben en nog behooren. Met name noemen ze koningen, prinsen, ministers, generaals, geleerden, geestelijken enz. enz., uit alle landen. Ernest Gilon noemt er in zijn boekje „De hedendaagsche Vrijmetselarij" (blz. 94 etc.) niet weinigen, die zich voor de beweging der Vrijmetselarij gegeven hebben. Hij zegt: „De grootste vertegenwoordigers van het menschdom, Voltaire, Franklin, Condoreet, Mirabeau, Danton, Robespierre, Volney, Lessing, Lafayette, Camille Desmoulins, Humboldt, Mozart, Franklin, en hoeveel anderen zou men kunnen noemen, waren ingewijden". „In den boezem van de Vrijmetselarij", zegt Gilon verder met ophef, „vormden zich de voornaamste mannen der Fransche omwenteling, der regeering van het gemeenebest en de grootste wereldhervormers". „In tegenstelling met de godsdiensten is de Vrijmetselarij de kweekplaats van den vooruitgang op elk gebied geweest. De driehoek der Vrijmetselaren, het oudste der zinnebeelden, heeft de eer te staan boven al de beelden der roemrijke tafels op de verkondiging der rechten van den mensch en van den staatsburger. De Fransche omwenteling ontleende eveneens aan deze Vereeniging haar onsterfelijke kenspreuk: Gelijkheid, Vrijheid, Broederschap, door welker eerlijke toepassing de wereld wedergeboren zal worden", (blz. 100).
Gilon roept dan klagend uit: „Nog altijd zijn er tal van menschen, die de belangrijkheid van deze wereld-instelling niet kennen. Wanneer zij haar in haar ware licht zagen, zouden zij uitnemende leden er van worden, zouden haar hun krachten wijden en nieuwe aan haar ontleenen. Maar er worden over haar slechts dwalingen en valsche begrippen verspreid".
(Wordt voortgezet).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1927

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

GEESTELIJKE    OPBOUW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1927

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's