KERKELIJKE RONDSCHOUW
De 6de Herv. Geref. Predikanten-Vergadering.
In Hotel Pays Bas te Utrecht is Donderdag j.l. de zesde Herv. Geref. Predikantenvergadering gehouden, welke bezocht was door een groot aantal predikanten.
Nadat dr. P. J. Kromsigt van Amsterdam, die het praesidium had overgenomen van dr. G. J. Oorthuys, een kort openingswoord had gesproken, sprak ds. R. Dijkstra van Amsterdam over: „Orthodoxie, haar verlegenheden en zekerheden". Er heerschen nog — zei spreker — vele verschillende meeningen omtrent het wezen der orthodoxie, en 't schijnt dat haar aangelegenheden eerder toe- dan afnemen. Er is verlegenheid in de Gereformeerde orthodoxie op het stuk van de Kerk, van de Overheid en van den Doop. De heterodoxie trekt tegen de orthodoxie steeds ten strijde en zij is het, die dan altijd de mooie rol speelt; dat kan zij ook, want bij haar is elk ideaal goed, terwijl de orthodoxie van het standpunt uitgaat, dat het Evangelie niet naar den mensch is. De orthodoxie is absolute zekerheid van God en Zijn Woord, het teruggaan naan de éénige bron, de Waarheid.
Orthodoxie is een continuïteit, heterodoxie een phase, een stadium, een phase op den weg naar den afgrond of terug naar de orthodoxie. Ondanks alle verlegenheden — aldus besloot spreker — waait de banier van de orthodoxie nog hoog; op haar straalt het wane licht.
Ds. J. G. Woelderink, van Hoormaar, sprak over: „Geloof en bevinding". Referent wilde optreden als pleitbezorger voor de „bevinding", wijl velen in vooroordeelen vastgeroest zitten. Geloof en „bevinding" zijn één. Wel dreigt de „bevinding" haar oorspronkelijke beteekenis te verliezen en komt men dan tot verkeerdheden.
1. Als openbaring en openbaringsdienst vereenzelvigd wordt en men van de „bevinding" overgaat op den bevindelijken Christen.
2. Als men door methodisme de gewenschte vruchten wil krijgen.
3. Als intellectualisme binnen sluipt en men zich tevreden stelt met een beschouwing over de bevinding.
(Zoo is ook de ethische richting, geboren uit protest tegen het intellectualisme, ten slotte zelf in de fout van het intellectualisme gevallen).
Maar om openbaar wordende verkeerdheden mag de „bevinding" zelf niet in discrediet gebracht worden. De vaderen wezen op de noodzakelijkheid van „oprecht geloof", zoo is het nu ook noodig te wijzen op „echte bevinding".
Drs. J. Willemze, van Groningen, refereerde over: „Rechtvaardigmaking en heiligmaking". Referent sprak over rechtvaardiging en heiliging, zette eerst kort het stuk der rechtvaardiging uiteen en sprak dan uitvoerig over de heiliging. „Heiligen" is afzonderen. Op zich zelf ligt er dus niets zedelijks in. In de Schrift kan „heiliging" ook wel beteekenen de vrucht van de handeling, maar referent zou alleen spreken over „heiliging" als de handeling zelf. Dan hebben we te maken met een werk van den Drieëenigen God, waarbij de mensch „ontvangend" is.
De heiliging is verder het werk Gods, waarbij Christus in het middelpunt staat. „In Christus Jezus alleen kunt gij der zonde dood zijn", zegt Paulus. Wat dan de verhouding van „rechtvaardigmaking en heiligmaking" betreft, bij beide vinden wij: de zondaar, Gods werk door Christus, het geloof. Verschil is, dat het bij de rechtvaardiging gaat om de schuld der zonde, bij de heiligmaking om de macht der zonde. Ze dekken elkander niet, maar staan naast elkaar. Het opwassen in de genade is het hoe langer hoe meer leeren, dat genade genade, genade Gods in Christus door den Heiligen Geest, is.
Na beide referaten volgde een zeer geanimeerde discussie, waarbij uitkwam, dat men saam zoo goed mogelijk wilde benaderen waarom het eigenlijk gaat. Wij hebben den indruk gekregen, dat deze en dergelijke samenkomsten niet anders dan ten goede kunnen komen aan onze Ned. Herv. (Geref.) Kerk. Hoe meer de voorgangers leeren verstaan, dat zij, die in Christus één zijn en naar Gods Woord wenschen te leven, bij elkaar hooren, hoe beter de strijd voor de Waarheid en tegen de leugen zal kunnen worden aanvaard. Het verblijdde ons, dat onderscheidene predikanten van den Gereformeerden Bond mee tegenwoordig waren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1927
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1927
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's