Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerde Geloofsleer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerde Geloofsleer

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

12. Vraag: Wie heeft een begin gemaakt met de opschrijving van de woorden Gods?
Antw.: Mozes, die daarin handelde op Gods bevel. Num. 33 vs. 2a: „En Mozes schreef hunne uittochten, naar hunne reizen, naar den mond des HEEREN".

13. Vraag: Hoe was Mozes tot dit werk van historie-schrijven voorbereid?
Antw.: Door zijn verblijf aan Farao's hof. Hand. 7 vers 22: „En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid der Egyptenaren en was machtig in woorden en werken".

14. Vraag: Is er in de openbaring Gods ook voortgang en opklimming waar te nemen?
Antw.: Ja, de openbaring Gods is onder de Oude Bedeeling toegenomen in helderheid en is onder de Nieuwe Bedeeling klaarder nog. Hebr. 1 vers 1: „God voortijds veelmaal en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon".

15. Vraag: Hoe zegt de Heidelb. Catechismus, dat de Godsopenbaring in den loop der eeuwen van stuk tot stuk in duidelijkheid is toegenomen?
Antw.: De Catechismus spreekt in Zondag 6 van het heilig Evangelie, 't welk God Zelf eerst in het Paradijs geopenbaard heeft en daarna door de heilige Patriarchen en Profeten heeft laten verkondigen en door de offeranden en andere plechtigheden der Wet laten voorbeelden en ten laatste door Zijnen eeniggeboren Zoon vervuld. Hebr. 1 vers 1.

16. Vraag: Door wie heeft God in den loop der tijden de Heilige Schrift doen opschrijven?
Antw.: 't Oude Testament is door de profeten, en het Nieuwe Testament door de Evangelisten en de Apostelen geschreven. Het Oude Testament is oorspronkelijk in de Hebreeuwsche, het Nieuwe Testament in de Grieksche taal geschreven.

17. Vraag: Uit welke boeken bestaat de Bijbel?
Antw.: De Bijbel is een verzameling van boeken (Biblia) en is verdeeld in Oud en Nieuw Testament. De indeeling van het Oude Testament is: historische, dichterlijke, profetische boeken; saam 39 in getal. De historiebeschrijving is profetisch en onderwijzend; de dichterlijke zijn niet zoozeer geschreven om historie te geven, als wel om uiting te geven aan doorleefde geloofservaringen en om God te verheerlijken in het lied: Psalmen, Job, Spreuken, Prediker, Hooglied, Klaagliederen van Jeremia. In het oorspronkelijke bijna geheel in den vorm, van een gedicht.
Nieuwe Testament: 5 historische boeken (4 Ev. en Handel. der Apostelen) — 14 brieven van Paulus en 7 Algem. Zendbrieven = 21 leerstellige boeken; 1 profetisch boek (de Openbaring of Apocalypse). In het Nieuwe Testament zijn wel dichterlijke gedeelten, maar geen geheel dichterlijk boek.

18. Vraag: Welke vertalingen en overzettingen zijn onder ons bekend?
Antw.: De vertaling die wij gebruiken heet de Staten Vertaling (Staten Bijbel) en dateert uit 1637. Nieuwe vertalingen zijn de z.g.n. Leidsche vertaling (van vrijzinnige zijde); de vertaling in  „Tekst en Uitleg" (onder redactie van den Herv. kerkelijk hoogleeraar prof. Van Veldhuizen te Groningen; de verkorte Bijbelvertaling van prof. Obbink te Utrecht, en de nieuwe vertaling, die ondernomen is door de hoogleeraren van de Vrije Universiteit en de Theol. School en andere gereformeerde theologen, o.a. prof: Van Leeuwen te Utrecht. Ook wordt door het Ned. Bijbelgenootschap een nieuwe Bijbelvertaling voorbereid (prof. Grosheide, e.a.).

19. Vraag: Hoe spreekt Petrus over de Bijbelschrijvers?
Antw.: 2 Petr. 1 vers 21: „Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens menschen, maar de heilige menschen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken. Wat van de schrijvers van het O. T. geldt is ook van toepassing op de schrijvers van de boeken van het N. T. Zoo is de Bijbel voor ons de Heilige Schrift of Gods Woord. 2 Tim. 3 vers 16: „Al de Schrift is van God ingegeven."

20. Vraag: Wat verstaan wij onder het woord inspiratie?
Antw.: Onder inspiratie of theopneustie verstaan wij die bijzondere werking van Gods Geest, waardoor de schrijvers van de Bijbelboeken in al de waarheid zijn geleid, met herinnering van het verleden en inziende in de toekomende dingen, al naar 't geen God behaagde; om alzoo op schrift te stellen alles wat de Heere noodig achtte tot eere Zijns Naams en tot zaligheid van de menschen. Voor onwaarheid en dwaling zijn de heilige menschen Gods, van den H. Geest gedreven zijnde, bewaard.

21. Vraag: Wat is daar de beteekenis van, dat de H. Schrift van Gods Geest ingegeven is?
Antw.: De Heilige Geest heeft de Schrift tot stand gebracht, om te zijn het blijvend rapport tusschen hemel en aarde, tusschen Christus en Zijn gemeente, tusschen God en Zijne kinderen. Door de Heilige Schrift maakt God Zijn wil en waarheid bekend in het midden van de menschheid. De H. Geest vergadert door dat Woord de Kerk, leidt Gods gemeente en bouwt 't lichaam van Christus op in de volmaking der heiligen.

22. Vraag: Wanneer zal de Heilige Schrift niet meer noodig zijn?
Antw.: Als de Heere gansch Zijn gemeente vergaderd zal hebben en ze allen door den Heere geleerd zullen zijn, dan zullen Gods kinderen de H. Schrift niet meer noodig hebben.

23. Vraag: Hoeveel theorieën zijn er in betrekking tot de inspiratieleer?
Antw.: Gewoonlijk worden er vier genoemd en wel: de dualistische, de dynamische, de mechanische en de organische.
Bij de dualistische beschouwing stelt men 't voor, dat de menschen werken en de H. Geest ingrijpt dat ze geen fouten maken (feilloos boek); de H. Geest bepaalt zich dan tot het religieus-ethische, dat dan met name „Gods Woord" is. Bij de dynamische inspiratie is de kracht Gods in den bekeerden mensch, zoodat het werk van den bekeerden mensch er de sporen van draagt; 't is vroom menschenwerk! Bij de mechanische inspiratie zijn de schrijvers machines (fluit, schrijfmachine).

24. Vraag: Hebben wij aan een me* chanische inspiratie te denken ?
Antw. : De inspiratie der H. Schrift is geen mechanische, bloot werktuigelijke geweest. De bijbelschrijvers hebben hun arbeid niet verricht op de manier als een phonograaf werkt, welke onbewust weergeeft wat er in gesproken wordt; noch als een schrijf machine. Elk bijbelboek heeft zijn eigen karakter wat taal en stijl en vorm aangaat, correspondeerend met het karakter van den schrijver en den tijd waarin het is geschreven.

25. Vraag: Hoe worden wij uit de Heilige Schrift zelve gewaar, dat wij niet moeten denken aan een mechanic sche inspiratie?
Antw.: Wanneer Lucas zijn evangeliebeschrijving begint, zegt hij, dat hij, vóór dat hij zich tot schrijven zet, alles wat te voren geschreven is naarstiglijk heeft onderzocht. Luc. 1 vers 1—4. (Zie ook 1 Petrus 1 vers 10 en 11; 1 Joh. 1 vers 1 en 3).

26. Vraag: Wat is dus ten opzichte van de inspiratie en de bijbelschrijvers op te merken?
Antw.: God of de H. Geest is de eigenlijke Zegsman of spreker van Zijn Woord (Jer. 1 vers 9); maar de werking, drijving en leiding des Geestes in de inspiratie heeft de zelfwerkzaamheid der schrijvers niet vernietigd, maar juist versterkt en bevestigd. Het was God, die door hen sprak, maar tevens waren zij zelven het, die spraken en schreven. Onderzoek, nadenken en herinnering, gebruik van bronnen en al de gewone hulpmiddelen, waarvan een auteur bij 't schrijven van een boek zich bedient, werden door de inspiratie niet versmaad of uitgesloten, maar daarin opgenomen en aan 't doel, dat God beoogde, dienstbaar gemaakt. Zóó is de Bijbel Gods Woord, van Hem ingegeven.

27. Vraag: Hoe kunnen wij dat met een vreemd woord aanduiden?
Antw.: De H. Geest is de Auteur primarius; de bijbelschrijvers zijn slechts secundaire auteurs.
(Wordt vervolgd).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1929

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Gereformeerde Geloofsleer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1929

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's