Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geestelijke opbouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geestelijke opbouw

Het Duizendjarig Rijk

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijden van ellende, verdrukking, oorlog enz. zijn ook tijden waarin de chiliastische leeringen opkomen en ingang vinden. Dan is er een snakken naar de komst van het vrederijk op aarde. Zoo ook de de jaren van den grooten wereldoorlog. En door veler ziel ging een diepe ontroering toen 9 Dec. 1917 het bericht door de wereld werd ver-spreid : „Jeruzalem is door de Engelschen ingenomen !" Toen riep men : „nu is de Schrift vervuld, dat Jeruzalem niet meer door de heidenen vertreden wordt." Lucas 21 : 24. En men droomde, dat Palestina nu aan de Joden zou worden teruggegeven en dat een Joodsche staat zou komen in Kanaan, het land der belofte ; waarbij de Chiliasten verzekerden, dat Israël naar Palestina zou wederkeeren, dat Jeruzalem zou worden herbouwd en als de stad des grooten Konings zou worden hersteld ;  dat Jezus zou nederdalen op aarde, dat het duizendjarig vrederijk zou aanvangen, waarbij de Joden zich zouden bekeeren tot en zouden bulgen voor den Christus en een bevoorrechte en gezegende plaats zouden innemen in Sion, de Kerk van het Nieuwe-Jeruzalem.
Wat bittere teleurstelling is ook toen weer gevolgd !De Gereformeerde theologie heeft dan ook bij alles wat geschreven en geleerd is in betrekking tot en ter verdediging van het Chiliasme, inzonderheid in de laatste 60 jaar weer, haar meening gehandhaafd, dat de Heilige schrift ons niet leert, dat een tusschenperiode van een duizendjarig vrederijk op aarde in aantocht is. Ook zij, die spreken van „de verrukkelijke beteekenis van de leer omtrent het duizendjarig rijk" hebben 't mis. De Geref. theologie blijft handhaven — en terecht ! — dat een ander vrederijk wacht, als Christus' werk volbracht zal zijn in de voleinding. Dat is het vrederijk, dat de Heere ingeplant heeft onder de menschen in Christus den Vredevorst, van Wien gansch Sion van alle taal en tong zoo gaarne getuigt : „Hij is onze Vrede." Welk vrederijk gekomen is, komt en komen zal, om in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus in heerlijkheid uit te schitteren, bij de openbaring van den nieuwen hemel en de nieuwe aarde, waarop gerechtigheid wonen zal en de Heere zal zijn alles in allen. Dan zal uit de barensweeën van deze tegenwoordige wereld een nieuwe wereld geboren worden en in de verlossing van de kinderen Gods zal de verlossing aller dingen doorbreken.
Gods volk, dat bij de Schriften leven mag en Schrift met Schrift weet te vergelijken — want de Schrift is één geheel en kan niet gebroken worden, moet dus ook in haar geheel genomen worden — gelooft niet in de komst van een tusschenperiode van duizend jaren tusschen de hemelvaart van Christus en Zijn wederkomst als Rechter op de wolken, om te oordeelen de levenden en de dooden. Het vrederijk in Christus is geopenbaard en is gekomen in beginsel, maar in de tijden die wij nu beleven valt de toebereiding, die straks zal zijn volbracht, als de laatste der uitverkorenen zal zijn binnen gebracht en de verhoogde Heiland het Koninkrijk zal overgeven aan den Vader en Deze alles zal zijn in allen. Dan zullen alle dingen nieuw zijn, in heerlijkheid en vrede.
In de tijden die aan de volle openbaring van dat Vrederijk voorafgaan — en dat zijn de jaren waarin wij nu leven, en waarin onze kinderen straks leven zullen — moet de komst van dat vrederijk bevorderd worden door de prediking des Evangelies aan alle creaturen, om van alle volk en tong te roepen, dat zij den Koning van Sion zullen leeren eeren, om in Hem te gelooven en in Hem te vinden hun zaligheid en vree. Vóór de wederkomst van Christus verwacht de gemeente des Heeren, die bij de Schriften leeft, geen vrederijk op aarde. Integendeel. Naar luid van de Schriften wordt door de Kerk van Christus geloofd en beleden, dat de tijden zwaarder en banger zullen worden hoe meer we naar de laatste dagen voor Christus' wederkomst henen snellen en hoe meer de laatste tijden aanbreken. In welke bange tijden de roep, dat de Bruidegom komt, moet uitgaan van volk tot volk, om hen te waarschuwen, dat ze straks niet zullen worden buiten geworpen in de buitenste duisternis, met allen die den Zoon ongehoorzaam zijn geweest. En Sion zucht met een heilig heimwee, om de spoedige wederkomst van haar Bruidegom, om straks te worden opgenomen in heerlijkheid, den verhoogden Heiland tegemoet gaande, zeggende :  „Kom, Heere Jezus, ja, kom haastlijk !"
Waarbij het alleen te betreuren is, dat de verwachting van d i e toekomst des Heeren dikwijls zoo weinig leeft in het midden van de gemeente, die zich toch naar Christus noemt en Zijn Woord prijst, als de lamp voor haar voet en het licht op haar pad.
De Chiliasten laten ons hier niet met rust. Dat weten we wel. Die hebben allerlei redeneeringen klaar, om op hun manier te bewijzen, dat er wèl een vrederijk van duizend jaar als tusschenperiode, tusschen de hemelvaart en de wederkomst van Christus als Rechter op de wolken, te verwachten is. Zij zeggen dan : zooals de schemering komt na den nacht en vóór den dag, zóó moet een rustige, vredige Christusregeering komen op aarde, na een langen tijd van lijden en vóórdat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde met eeuwige heerlijkheid komt. Na 6 jaarweken van duizend (40 eeuwen vóór de komst van Christus in.het vleesch en 20 eeuwen na Zijn komst op aarde, dat is dus 6 jaarweken, iedere week van 1000 jaren) zal de 7de jaarweek van duizend als sabbath-en jubeljaar komen op aarde - — zoodat het vrederijk nu spoedig te verwachten is (eigenlijk al reeds moest zijn aangebroken; . Maar vroeger rekenden de Chiliasten weer anders en hadden ze de openbaring van het duizendjarig vrederijk op aarde veel vroeger gesteld. Men redeneert dan verder en komt aandragen met allerlei Schriftuurplaatsen, die natuurlijk dan door een chiliastischen bril gelezen worden ! We willen enkele van die Schriftgedeelten noemen.
Allereerst verwijst men u dan — natuurlijk ! — naar Jesaja II vers 6—9; waar we die bekende passage lezen : „En de wolf zal met het lam verkeeren en de luipaard bij den geitenbok nederliggen en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen, en een klein jongsken zal ze drijven — men zal nergens leed doen noch verderven op den ganschen berg mijner heiligheid, want de aarde zal vol kennisse des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken".
Ook Jesaja 35 wordt genoemd, waarin wordt gezegd, dat „de wildernis zich zal verheugen en zal bloeien als een roos". Dan wordt verder verwezen naar Jesaja 60 vers 1—11 en 18—22, waar sprake is van de Godsstad, welker poorten niet meer gesloten worden ; van de zon, die niet meer zal ondergaan — en waar dan gezegd wordt : „En uw volk zal alle tezamen rechtvaardigen zijn, zij zullen in eeuwigheid de aarde erfelijk bezitten, zij zullen zijn een spruit mijner plantinge, een werk mijner handen opdat ik verheerlijkt worde. De kleinste zal tot duizend worden en de minste tot een machtig volk : ik de HEERE zal zulks te zijner tijd snellijk doen komen".
Op deze en dergelijke Schriftuurplaatsen beroepen zich de Chiliasten of voorstanders van een duizendjarig vrederijk op aarde.
„De wolf en het lam zullen te zamen weiden en de leeuw zal stroo eten als een rund en stof zal de spijs der slang zijn ; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op mijnen ganschen heiligen berg, zegt de HEERE" (Jesaja 65).
Daar is — zoo-zegt de Chiliast — het vrederijk op aarde !
(Wordt voortgezet).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1930

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Geestelijke opbouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1930

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's