Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een belangrijke Vergadering ook voor onze Geref. Bondspredikanten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een belangrijke Vergadering ook voor onze Geref. Bondspredikanten.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij bedoelen de vergadering, uitgeschreven door de Hervormde Gereformeerde Predikantenvergadering, te houden Donderdag 11 September a.s. te Utrecht, in Hotel des Pays Bas, aanvang 14.15 ure precies.
Waarom we deze vergadering belangrijk noemen ?
Om twee oorzaken : ten eerste, omdat het een zoo mooie gelegenheid is, dat predikanten, die nu niet precies tot dezelfde Vereeniging of Bond behooren, maar toch samen hartelijk instemmen met de stukken van onze belijdenis, hier elkander ontmoeten, saam vergaderen, saam spreken, saam bidden.
Dat is van de grootste beteekenis, vooral in dezen tegenwoordigen tijd, die 't zoo noodzakelijk maakt dat allen die één zijn in belijdenis, wat de hoofdzaken betreft, elkander zoeken en elkander beter leeren kennen, om, waar het pas geeft, als één man op te treden naar buiten. Er worden dikwijls verschilpunten gezocht en opgeblazen om dan zoover mogelijk van elkaar verwijderd te raken en niet zelden scherp, zelfs „vijandig" tegenover elkaar te komen staan, terwijl men vergeet, dat er helaas ! een zoo groote waarheid ligt in de bekende spreuk : „verdeel en heersch". Kerk en volk roepen meer en meer om de éénheid, althans om de saamhoorigheid van velen, die wel oog hebben voor de verschilpunten die er zijn, of gedacht worden, maar in het geheel niet voelen, dat er zoo heel veel is wat vereenigt.
Neen, we behoeven niet te ontkennen, dat er wel dingen zijn waarin we verschillen. Maar dat is héél iets anders dan dat we elkaar zouden gaan negeeren en ons tegen elkaar in 't harnas laten jagen.
Wij hopen van harte, dat vooral onder onze Gereform. Bondspredikanten meer en meer het nut zal worden gevoeld van een Vereeniging als we sinds een achttal jaren nu hebben in de „Hervormde Gereformeerde Predikantenvergadering", waarvan de jaarvergaderingen altijd belangrijk en gezellig zijn, opbouwend en versterkend voor degenen, die onze belijdenis liefhebben en voelen voor onze Hervormde Kerk en den strijd, die daar gestreden moet worden voor waarheid en recht.
Vooral ook dit jaar meenen wij te mogen zeggen, dat de jaarvergadering belangrijk zal zijn en dat het zeker de moeite (— is 't zoo'n groote moeite voor velen ? —) loonen zal er heen te gaan.
Want na het openingswoord van dr. F. J. Los, van Amsterdam, zal dr. J. C. S. Locher, van Leiden (een knap theoloog en vertegenwoordiger in het midden van de groep der Kohlbruggianen) spreken over : Het Wezen des Geloofs.
Het middelpunt des Evangelies wordt hier aangeraakt : „Wij besluiten dan, dat de mensch door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet" (Rom. 3 vers 28). Daar cirkelt alles om heen in Gods Woord : dat de mensch de gerechtigheid Gods verkrijgt, die ten volle met Gods Wet overeenstemt en waarin hii alleen voor Gods rechterstoel kan bestaan — welke gerechtigheid de mensch niet ontvangt door zijne goede voornemens en handelwijze, maar door Christus. In Christus wordt de goddelooze om niet gerechtvaardigd, zonder de werken der wet. In Christus, dien God voor ons tot zonde heeft gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem "(2 Cor. 5 vers 21).
Door Zijne weldadige en lijdelijke gehoorzaamheid, volbrengende allen eisch Gods en lijdende alle straffen, verwierf Christus den uitverkorenen volkomene gerechtigheid ; en gelijkerwijs de zondaar Christus en Zijne gerechtigheid niet anders dan alleen door het geloof zich kan toeeigenen, zoo worden wij gerechtvaardigd voor God, enkel en alleen door het geloof, zonder eenig werk van onze zijde, gelijk van Abraham, den vader der geloovigen, gezegd wordt: „En hij geloofde in den Heere en Hij rekende het hem tot gerechtigheid" (Genesis 15 vers 6).
Het geloof ter rechtvaardigmaking heeft echter in zichzelf niets verdienstelijks, alsof God ons ter wille van ons geloof rechtvaardigt — dan ware immers wederom het geloof een verdienstelijk werk — maar het geloof is slechts het middel of de hand, waarmede wij Christus aannemen, het instrument waarmee wij Christus met alle Zijne verdiensten omhelzen en Hem ons eigen maken, om niets anders meer buiten Hem te zoeken (Art. 12 Ned. Gel. Bel.).
Die Jezus Christus door het geloof bezit, heeft zijne geheele zaligheid, maar de verdienstelijke grond is eenig en alleen de gerechtigheid van Christus, die God den geloovigen schenkt. Daarom wordt gezegd, dat wij om niet gerechtvaardigd worden uil de genade Gods en dat God de zondaars en de goddeloozen rechtvaardigt. En indien het geloof in zichzelf iets verdienstelijks had, dan zou de mensch niet als zondaar, maar als rechtvaardige rechtvaardig verklaard worden en waren de verdiensten van Christus overtollig. De rechtvaardigmaking zelf is eene rechterlijke daad Gods, waardoor de Heere den mensch, die niets dan zonde heeft en het doodvonnis verdient, maar die zich aan Christus vast* klemt, door de rechtvaardigheid van Christus volmaakt volgens de Wet verklaart, hem zonde, schuld en straf kwijtscheldt en hem recht geeft op het eeuwige leven, zoodat er dan nu geene verdoemenis is voor degenen, die in Christus Jezus zijn (Rom. 8 vers 1). De rechtvaardigmaking is geene uitdelging der zondige neigingen in het hart des menschen, maar de rechtvaardigverklaring des zondaars, die zich te midden zijner zonde aan Christus vastklemt. De rechtvaardigheid van Christus wordt niet in 'den zondaar ingegoten, maar God rekent ze hem toe en schenkt ze hem ; derhalve blijft de gerechtvaardigde in zichzelven zondaar en geneigd tot alle kwaad. Als bewijs der rechtvaardigverklaring voor Gods rechterstoel geeft God door den Heiligen Geest Zijnen vrede in het hart der geloovigen, gelijk de Apostel zegt : „Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus" (Rom. 5 vers 1).
Alleen het geloof, door den Heiligen Geest in het harte gewerkt, rechtvaardigt en geeft vrede in het hart.
Door het ware geloof worden wij Christus, die onze rechtvaardigheid is, ingelijfd en draagt de mensch door den Geest van Christus vruchten der gerechtigheid, zijnde goede werken. Al wat uit het geloof niet is, is zonde, al ware het op zich zelf de schoonste daad voor de menschen (Rom. 14 vers 23). Het aannemen der werken als noodzakelijk ter zaligheid is farizeïsme, dat steeds iets aan God betalen wil.
De rechtvaardigmaking door het geloof is de kern van het Evangelie ; de geheele Schrift kent geen ander middel om met God te onderhandelen, dan het bloote geloof!
Zoo hooren we dr. Locher straks spreken, en veel meer, waarvan zeker niemand zal zeggen, dat het niet goed en nuttig en noodig is, dat we als theologen, rondom Schrift en belijdenis, over dit belangrijke stuk samenspreken.
Maar dan hebben we nog maar één onderwerp genoemd.
Ds. A. J. W. van Ingen, van Dordrecht, (een man uit de groep der Gereformeerden, die nu jaren onder ons bekend is als een getrouw prediker der waarheid en een man van ernstige studie) hoopt óók een referaat te houden, en wel over: „Het Formulier voor den Bejaarden-doop".
Onze liturgische formulieren zijn op het oogenblik in 't geding. Ze zijn zoo mooi — natuurlijk niet volmaakt — en zoo gezalfd met den Geest. Maar kennen we onze formulieren ? Kennen we het formulier voor den doop der volwassenen ?
Natuurlijk willen we niemand van onze dominees onderschatten. Maar we gelooven toch, dat het volstrekt geen kwaad kan als onder theologen „onder ons" eens ernstig wordt gesproken over de dingen, die aan de orde zijn, ook over den doop, ook over het formulier voor den doop der volwassenen.
En ds. Van Ingen is een gewenschte leidsman in deze !
Daarom nog eens : de vergadering van Donderdag 11 September a.s. kan een allerbelangrijkste vergadering worden. En we moeten allen — ook de dominees uit den kring van onzen Gereformeerden Bond moeite doen, om die vergadering bij te wonen.
Wone de Heere kennelijk in ons midden. Tot Donderdag 11 September te Utrecht D. V. !

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 1930

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Een belangrijke Vergadering ook voor onze Geref. Bondspredikanten.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 1930

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's