Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij, heeft Hem krank gemaakt. Jesaja 53 vers 10b.

Krank gemaakt.
De Heere Jezus treedt in Zijn lijden en sterven voor ons als de Man van Smarten, en verzocht in krankheid. Hij is ingegaan in onze ellende. In onzen dood is Hij ondergedompeld. De straf, die wij verdienen, heeft Hem getroffen. En in dat alles, dat zich heeft voltrokken, inzonderheid in Zijn uitgang te Jeruzalem, openbaart Hij dat Hij was een held, om het pad te loopen ter verlossing der Zijnen. Ja, het was Zijn liefdewil voor Zijn Kerk, die Hem deed gaan in den dood, den smadelijken dood des Kruises.
Toch is dit niet het eenige gezichtspunt, waaronder Gods Woord ons het lijden van den Christus doet verschijnen. Daar straalt een nog rijker licht in de Heilige Schrift uit over den lijdensweg van den Heere Jezus. Over het Kruis van Golgotha breekt uit den donker dreigenden hemel het licht van Gods Raad : het licht van het heilig moeten, waaronder Gods heilig kind Jezus zich stelde.
De Christus verkondigt ons dit Zelve, wanneer Hij, wandelend met. de bedroefde en verslagen discipelen van Emmaus, hun toeroept : Moest de Christus niet al deze dingen lijden ?
En Gods Kerk van den nieuwen Dag, biddend in haar nood tot God, belijdt van wat Herodes en Pontius Pilatus met de Heidenen en de volken Israels den Heere Jezus hebben aangedaan, dat het was „om te doen, al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou". En het is naar ditzelfde licht, dat onze tekst ons toeroept : Hij, d.i. God, heeft Hem krank gemaakt.
In 't lijden van Immanuël is Gods slaande hand, die straffend rust op den Zoon. De Vader maakt Hem krank. Hij doet de zondekrankheden op Hem aanloopen. Wat Gods kind schuldverslagen doet uitroepen in aangriipend diepe zieleklacht: melaatsch van den hoofdschedel tot den voetzool, dat is de krankheid, die de Vader op den Zoon legde. Daardoor werd uw Jezus, volk des Heeren, een uitgestootene, over Wiens gezegend hoofd de fiolen van Gods toorn zich uitstortten. En daarom moet Gods Kerk van dit mysterie van Gods welbehagen getuigen: „Die ook Zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven".
Neen, daarmede is de schuld van wie Jezus doodden niet verkleind, niet weggedoezeld. Die blijft. Die is daarin ingeschakeld, zóó, dat zelfs een Judas, die van deze dingen heeft gehoord, in het berouw van de wanhoop uitroept : „Ik heb gezondigd, verradend het onschuldig bloed".
God heeft ons ook dit licht van Zijn raad over Jezus' lijden doen schijnen, opdat wij in den kruisgang van Immanuël zouden ontdekken en aanbidden de eeuwige liefde des Vaders voor de verlorene kinderen des huizes.
Het zal er nu op aankomen, dat wij ons leeren koesteren in deze liefde des Vaders, in al' onze krankheden, lichamelijke en geestelijke. Dit is het heerlijke, dat ons de tekst doet zien : tot op Zijn kruis, tot in de kolken van den eeuwigen dood heeft de Heere Jezus willen zijn in de dingen des Vaders. En dat, om ons te brengen uit onze dingen in de dingen Gods, ja, om ze ons te ontdekken als de dingen des Vaders, en zoo ons te leiden tot de gehoorzaamheid des geloofs.
Hebben wij die genade ontvangen : Is Gods Geest, Die alleen het gehoorzamende hart, het kinderhart schenkt, onze Levenwekker geworden, zoodat wij overmocht en gebroken ons laten vinden door Jezus ? Als het zoo is, dan zien ook wij ons krank gemaakt. Krank gemaakt voor God. Krank gemaakt in eigen oog. En we wanen ons niet langer gezond, zoodat wij den Medicijnmeester wegzenden. Neen, dan leeren wij, uitloopen tot het kruis van Hem, van Wien wij dan gelooven, dat Hij alleen ons redden kan en wil, omdat Hij zich liet krank maken in onze plaats. Zie, als dat genadelicht over ons uitgaat, zullen wij genezing zoeken en vinden, ja, dan worden wij krank van liefde voor Immanuël. En het kruislijden van Jezus wordt in de overpeinzing de weg om, genietend van Zijn liefde, ons te verlustigen in de liefde van den Vader, Die den Zoon krank maakte, om de Zijnen in te brengen in de zaligheid, waarvan de profeet getuigt, als hij zegt : En geen inwoner zal zeggen : Ik ben ziek, want het volk dat daarin woont, zal vergeving van ongerechtigheid hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1931

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1931

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's