Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag : Waarom zegt de Heiland, volgens het Evangelie naar de beschrijving van Johannes, telkens : voorwaar, voorwaar ?
Antwoord. Inderdaad treffen we in het Evangelie van Johannes 25 maal de uitdrukking „Voorwaar, voorwaar" — dus in dubbelen vorm — aan. Er staat daar : „amen, amen" in 't oorspronkelijke. Bij Mattheüs lezen we 30 maal: voorwaar" of „amen", en dan niet herhaald, maar in enkelvoudigen vorm. Die uitdrukking „voorwaar" of „amen" om een verklaring, die volgt, in te leiden, vinden we nergens dan in de taal van den Heere Jezus. Hij is' t, die telkens begint met: voorwaar ! of, zoo als bij Johannes, met: voorwaar ! voorwaar ! In het Boek der Openbaring wordt Hij dan ook Zelf genoemd : de Amen! (3 : 14). Dit woord „voorwaar" of „amen" komt van het Hebreeuwsche werkwoord aman, dat vast zijn beteekent. De uitdrukking : „voorwaar" of „amen", dat een werkwoordsvorm is maar als bijv. naamwoord gebruikt wordt, beteekent dan : vast, geloofwaardig. Als de Heiland dus zegt: voorwaar, voorwaar, dan bedoelt Hij aan te geven en bij Zijn hoorders in te prenten, dat, wat Hij gaat zeggen vast, geloofwaardig is. En als Hij zegt: voorwaar, voorwaar, dan bedoelt Hij aan te geven, dat het zéér, zéér geloofwaardig is en zéér zekerlijk vast staat Waarom drukt de Heiland er dan zoo dubbel op, dat het vast en geloofwaardig is, wat Hij gaat zeggen ?
Omdat Hij weet, dat men er aan twijfelt, dat Zijn hoorders het dikwijls weer los zullen laten ; dat men het niet zal kunnen of willen gelooven. 't Gaat dan altijd over zéér groote, zeer gewichtige dingen ; en daarom bevestigt de Heiland dan dubbel, dat het waar is. Het dubbel gebruik van het woord „amen" of „voorwaar" veronderstelt dus twijfel bij de hoorders, die overwonnen moet worden, door het Woord van den Heiland voor waar, vast en geloofwaardig aan te nemen en daarop te vertrouwen, dat het vast en zeker zal vervuld worden.

Vraag: Waarin ligt de beperking van de godsdienstvrijheid ?
Antwoord: De Christen komt op voor godsdienstvrijheid. Ieder moet gelegenheid hebben en houden om God vrij naar zijn overtuiging te mogen dienen. Maar die vrijheid is niet onbegrensd en onbeperkt voor de Overheid. Wel vrijheid (Joh. 4 vers 24 ; Rom. 14 vers 10— 13 ; 2 Cor. 3 vers 17). Dwang is uit den booze. Maar de vrijheid van godsdienst der burgers mag niet leiden tot opzettelijke Godslastering, tot openlijke afgoderijpleging in het publieke leven, tot schending van de eerbaarheid, tot in gevaar brengen van den Staat en oproer prediken door ongehoorzaamheid aan de Overheid en de landswetten.
Dan moet de Overheid als Gods dienaresse waken en zij draagt het zwaard niet tevergeefs. Zij is bekleed met macht, om wettelijk te verbieden en bij overtreding te straffen. Vrijheid, maar geen onhandigheid. Godslastering, onzedelijkheid, anarchie.

Vraag: Wat is feminisme?
Antwoord: Feminisme staat met het vrouwen-vraagstuk in verband en is de neiging om in het openbare leven het onderscheid der geslachten uit te wisschen, wat in strijd is met den geest van het Christendom. De vrouw moet niet veracht worden als de mindere van den man, maar de vrouw moet geëerd worden als een andere dan de man. Ieder op hun eigen plaats, naar Gods ordinantie ! Het feminisme loochent het geheel „eigene" van de vrouw en wil haar in alles tot man maken ; de z.g.n. „vrijmaking van de vrouw" ; maar in werkelijkheid de gelijkmaking. Dat strijdt met de natuur en met Gods wil; welke wil Gods ook in de natuur tot uiting komt, omdat God den man tot man, en de vrouw tot vrouw gemaakt heeft naar Zijn wil. Wie de natuur geweld aandoet, doet Gods wil geweld aan en wil het leven met geweld in andere banen leiden dan God gewild heeft en nog wil. Het is 't leven bederven en verarmen, in plaats van verrijken en beter maken.
Het feminisme is een internationale beweging. Het gevaar is o.m. de oplossing van het gezinsleven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1932

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1932

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's