Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZIJ JUICHEN, OOK ZINGEN ZIJ

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZIJ JUICHEN, OOK ZINGEN ZIJ

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zij juichen, ook zingen zij : de velden vol kudden. De dalen, zoo kostlijk met Gods zegen bekroond. Dat de rijpende halmen van zwaarte gaan schudden. Straks dienend tot voedsel van wat d' aarde bewoont. Zij juichen, zij zingen: zoowel zon, maan, als sterren, Ook wolken en luchten stemmen mee in het lied Dat de ziellooze schepping, nabij en van verre, Toe jubelt den Schepper, Die het alles gebiedt.
Zij juichen, ook zingen zij : de engelenscharen. Vergaard rondom Gods troon in het vleklooze licht. Daar wordt bij den welluidenden klank hunner snaren Hun godgewijd lied aanbiddend troonwaarts gericht. Hem eeuwig te dienen is hun innigst begeeren. Hem, Dien alleen toekomt: dank, aanbidding en lof. Hem willen zij blij in hun hallels vereeren. Die machtig en schoon doorruischen 't hemelsche hof.
Zij juichten, ook zongen zij : het menschdom in Eden, Adam en Eva, één in den Heere, hun God. Terwijl het al voller zich ontplooiende heden Vertolkte den rijkdom van hun goddelijk lot. Waar 't oog zich ook wendde, 't was weelde alomme, 't Was een lente vol knop, die de harp hunner ziel Van vreugde deed trillen om Gods gunsten alomme Om Zijn zorgvolle liefde, die te beurte hun viel.
Op Bethlehem's velden rust de Nacht aller nachten. En Gods Eeniggeboorne verschijnt op deez' aard, Die tot heil van de Zijnen, de schande verachtte, Al ging ook die Liefde met den dood zelfs gepaard. Waar de zondaar in diepten des doods was gevallen. Ging de Redder, vrijwillig, dien doodsstaat ook in, Om Zijn opstandingskracht te verleenen aan allen. Die God had verkoren vóór der eeuwen begin.
Waar die opstandingskracht in het hart werd ervaren. Ontbreekt niet de kennis van de diepte der val; Daar ziet men, o wonder, klacht en loflied zich paren En dan speurt men ook rijkdom in Bethlehem's stal. Al stoot zich de wereld aan Kribbe en Kruis, Gods volk nochtans jubelt bij d' aanblik van beiden : Aan 't eind van dien weg toch ligt 't Vaderlijk huis. Waar Christus hen voorging om plaats te bereiden.
Zoo leert God Zijn kind'ren weer juichen en zingen, Hier nog bij aanvang, met in 't oog vaak een traan. Straks eeuwig volkomen in hoogere kringen, Waar 't Lam dat geslacht werd, in 't midden zal staan.
Den Haag, Advent 1932.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1932

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

ZIJ JUICHEN, OOK ZINGEN ZIJ

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1932

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's