Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag : Hoe hebben wij te staan tegenover de drie Formulieren van Eenig-heid ?
Antwoord. Allereerst moeten we beginnen met ze zelf te lezen en ze anderen ter lezing te geven. Waarom we dit zeggen ? Omdat we gelooven, dat velen, die over de drie Formulieren van Eenigheid spreken, ze nooit gelezen, misschien zelfs nooit gezien hebben, uitgenomen wellicht de Catechismus, omdat dit leerboekje uit het jaar 1563 gelukkig nog in vele gemeenten in de Kerk, ook nog wel op de catechisatie, soms nog wel op de School met den Bijbel gebruikt wordt. De drie Formulieren van Eenigheid moeten we voorts (eerst lezen en onderling bespreken!) erkennen en eerbiedigen als de wettige belijdenisschriften der Gereformeerde Kerk. Het kan ons kerkelijk .bewustzijn versterken en onze godsdienstige kennis kan er voordeel van hebben. Men moet maar niet uit den weg gaan voor zulke menschen, die zeggen, dat de drie Formulieren van Eenigheid te oud zijn, om ze nu nog te gebruiken. Dat valt wel mee. Als men maar de moeite wil doen, om ze eerlijk te lezen en ze te beoordeelen naar de rechte bedoeling. Hoe teer, hoe mooi, hoe juist, hoe duidelijk, hoe waar worden vele dingen daar niet beschreven en verklaard! Wie b.v. de vijf Leerregels van Dordt eens lezen wil zal bemerken, dat daar de teerste dingen zoo zuiver naar de Schriften warden behandeld ! Waarbij we met opzet van de Vijf Leerregels van Dordt spreken — niet omdat de andere twee formulieren (Ned. Gel. bel. en Cat.) minder teer en Schriftuurlijk zijn, maar — omdat gewoonlijk (zeer onbillijk) in minachtenden zin over de Dordtsche Leerregels gesproken wordt, (door menschen, die ze niet eens gelezen, zelfs niet gezien hebben soms).
Of wij dan de drie Formulieren van Eenigheid in de plaats van Gods Woord willen stellen ? Neen, geenszins ! Dat zou geheel en al in strijd zijn met den geest van het Geref. Protestantisme. De Formulieren zijn Kerkelijke belijdenisschriften en hebben Kerkelijk gezag, in den kring waar ze Kerkelijk zijn opgesteld, goedgekeurd en aangenomen. Maar ze hebben dan ook uitsluitend gezag, op conditie dat ze naar uitwijzen van de Schriften zijn. Dat willen ze zelf nooit anders, naar hun eigen verklaring. Want ze erkennen zelf Gods Woord als de hoogste en eenigste waarheid. Ze willen geen gezag hebben over de conscientien. Ze zeggen altijd: dat moet Gods Woord en Gods Woord alleen hebben. „Betuiging van instemming met deze Formulieren" (wat in de Kerk, die deze Formulieren als wettige belijdenis heeft, noodig is) „beteekent dus niet, dat men deze Formulieren als losse en op zichzelf staande stukken, voor eensluidend met de volstrekte waarheid acht, maar beduidt veel meer, dat men de Belijdenis van de Kerk, die deze Formulieren aldus liet uitgaan, als de zuiverste, dusver bekende Kerkbelijdenis eert; haar zelf Kerkelijk belijdt; en dan alleen ze wil varen laten, bijaldien eenig deel in haar bleek te strijden met den Woorde Gods. Nooit mag men derhalve zulke Formulieren onderteekenen, dan in dezen zin en bedoeling : ten eerste dat ze zoo volstrekt mogelijk onder de hoogheid van Gods Woord staan en bij verschil altoos voor Gods Woord wijken moeten ; en ten tweede, dat over deze Formulieren geen particulier persoon, maar alleen de Kerk, in wettige Synode saamgekomen, te oordeelen heeft".
Hier staan we voor een der kernpunten van het Geref. Protestantisme : (een Kerk zonder belijdenis en geen belijdenis zonder erkenning, dat Gods Woord de hoogste en geheel eenige bron en regel is voor leer en leven !
Het (ver)oordeel: de belijdenis is al zoo oud — beteekent niets. Waarom 't gaat is dit: is de belijdenis der Kerk naar Gods Woord en heeft de Kerkelijke belijdenis Kerkelijk gezag ?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1934

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1934

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's