Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VRAGENBUS

3 minuten leestijd

Vraag : Is ds. De Cock in 1834 uit de Herv. Kerk gezet om zijn prediking of om zijn gedrag ?
Antwoord : Als men de kwestie van de Afscheiding in 1834 zoo kort wil saamtrekken als in deze vraag geschiedt heeft dat zeer zeker tal van bezwaren. Want de dingen zijn dikwijls zoo samengesteld. Dat was ook in 1834 't geval. En het gedrag van ds. de Cock hing zeer zeker ook saam met de prediking en zijn belijdenis der Waarheid. Maar als we een even kort antwoord moeten geven als de vraag kort gesteld is, dan zou ons antwoord kunnen (en moeten) zijn : het gedrag van ds. de Cock heeft zeer zeker een groote en be langrijke en ten slotte een beslissende rol gespeeld in de zaak van de Afscheiding van 1834. Indien zijn gedrag, zijn optreden, anders geweest was, zou het in 1834 anders geloopen zijn. Indien de wijze van optreden anders geweest ware, zoo zou heel de Vaderlandsche Kerkgeschiedenis van de laatste eeuw anders geweest zijn. Vooral ook toen het gedrag en het optreden van ds. Scholte en ook van ds. van Velzen er bij kwam. Dat b.v. mr. Groen van Prinsterer niet met de Afscheiding meeging, ligt vooral hierin, dat hij de zaakgerechtigheid van de Afgescheidenen erkende, maar de wijze van optreden ten sterkste moest afkeuren. En dat Wormser, die eerst mee was gegaan en ouderling bij „de Afgescheiden gemeente" was, later terug kwam van de dwaling zijns wegs is ook alleen te verklaren uit het feit, dat hij de zaakgerechtigheid van de Afgescheidenen erkende, maar later tot inzicht kwam, dat men ten opzichte van 's Heeren Kerk in dezen lande geheel verkeerd gehandeld had.
Mee door het blijven van mannen als mr. Groen van Prinsterer en vele „Waarheidsvrienden" met hem, is in de Herv. (Geref.) Kerk een veel sterkere actie gekomen voor herstel der Vaderlandsche Kerk en is zelfs door de Synode meermalen erkend, dat de predikanten, alle predikanten „de Kerkleer in wezen en hoofdzaak moesten voorstaan, prediken en onderwijzen." Mr. Groen van Prinsterer is de man van die woorden „wezen en hoofdzaak der Kerkleer" geweest en zijn strijd om kerkherstel is door Gods genade niet ijdel geweest.
Men mag in deze dingen niet op één lijn stellen : wat de Kerkbesturen doen èn wat de Herv. (Geref.) Kerk in aard en wezen is. Men leze het boekje : „Over de leervrijheid" 2de druk. Administratie „De Waarheidsvriend", Maassluis.
 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1934

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1934

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

PDF Bekijken