Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VRAGENBUS

2 minuten leestijd

Vraag : Een Roomsche vertelt, dat de leer van het vagevuur berust op de Schrift en haalde daarbij aan Matth. 18 vers 34.
Is die leer Schriftuurlijk ?
Antwoord : De Roomsche wil altijd probeeren — tegenover Protestanten — om de dwaalleer van de Pauselijke Kerk zoo aannemelijk mogelijk te maken en haalt er dan graag den Bijbel bij. Maar dan opgepast! Schrift moet met Schrift worden vergeleken en we mogen maar niet — zooals hier, waar Matth. 18 vers 34 genoemd wordt — de dingen uit z'n verband rukken. Als ge Matth. 18 leest, dan zult ge zien dat we hier te doen hebben met een gelijkenis. En bij elke gelijkenis moeten we vragen waarom het daar en op dat oogenblik bij den Heiland gaat, in verband met de dingen van Gods Koninkrijk, 't Gaat over dien onbarmhartigen dienstknecht, vol liefdeloosheid tegenover z'n mededienstknecht. Hij mist elk greintje van liefde. Wat zegt Rome nu : ziet ge wel, dat hier de Heiland spreekt van iemand die in de gevangenis ligt en dat dan tot hem gezegd wordt: „ge moet daarin blijven, totdat ge alles betaald hebt en aangezuiverd hebt, dan moogt ge er uit". Dan is die gevangenis het vagevuur. En die man, die in het vagevuur ligt, omdat hij niet genoeg heiligmaking door de goede werken heeft en dus bij God tekort komt en niet naar den hemel kon die man in het vagevuur krijgt dan gelegenheid om aan te zuiveren, „in de pijniging zijnde". Als hij, „in de pijniging zijnde", in het vagevuur liggend, zich bekeert, kan het tekort van zijn goede werken aangevuld worden. Hij wordt dan gelouterd en geheiligd en toebereid voor den hemel! Als dat nu geen misbruik maken is van de gelijkenis, dan weten we het niet!
Dat de geloovige in de afsterving van den ouden mensch en de opstanding van den nieuwen mensch tot goede werken geroepen is en tot een heiligen wandel, is naar de Schrift. Maar z'n rechtvaardigheid en ook z'n heiligheid ligt tenslotte in Christus en nooit in zichzelf ; noch de rechtvaardigmaking, noch de heiligmaking !

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

PDF Bekijken