Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

STAAT EN MAATSCHAPPIJ

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STAAT EN MAATSCHAPPIJ

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE MEMORIE VAN ANTWOORD
In een breed opgezet betoog beantwoordt de Regeering op krachtige en afdoende wijze in de Memorie van Antwoord de opmerkingen, die in het Voorloopig Verslag nopens hét groote bezuinigingsontwerp tegen haar beleid zijn ingebracht geworden.
De bestrijders van het Kabinet is het, in het 125 bladzijden tellend Regeeringsstuk, niet gemakkelijk gemaakt om de in klare taal gestelde en de met cijfers en feiten goed gedocumenteerde Memorie aan een nieuwe critiek te onderwerpen.
Het behoeft dan ook niet te verwonderen, dat de algemeene indruk, die het Regeeringsantwoord maakt, gunstig is.
De Regeering erkent het recht der Volksvertegenwoordiging om van een afwijkend inzicht te doen billijken, indien zij het met het Regeeringsbeleid niet eens is. Ja, zelfs komt de Regeering er rond voor uit, dat in het parlementaire stelsel — waar de Staten-Generaal mede de verantwoordelijkheid draagt voor de te nemen maatregelen — naast het recht, ook de plicht tot critiek toestaat, maar zij meent van hare zijde — en dit is alleszins juist — te mogen verlangen, dat de critiek op het Regeeringsbeleid reëel zal blijven, dat men zich bij de oordeelsvorming op de basis van de werkelijkheid plaatst en zich rekenschap geeft van den bestaanden toestand.
Duidelijk zet de Regeering in de Memorie uiteen, dat de economische en financieele toestand van Nederland uitvloeisel is van tal van omstandigheden, die ons volk alleen niet kunnen beheerschen. De volkshuishouding ten onzent was sinds de laatste halve eeuw sterk ingesteld op den uitvoer der nationale producten en op het vervoeren en verhandelen van goederen naar het buitenland. Die toestand is thans geheel gewijzigd. De uitvoermogelijkheden van onze landbouwproducten liepen zienderoogen terug ; dientengevolge moest onze invoer — wilde het met de handelsbalans niet verkeerd loopen — wel inkrimpen ; en omdat wij als gevolg van dit laatste niet meer van anderen in denzelfden omvang als voorheen konden blijven koopen, kwam onze industrieele uitvoer eveneens in het gedrang, met het gevolg, dat onze export van 1929 tot 1934, dat is in vijf jaren, terugliep van ongeveer 2000 millioen gulden tot rond 700 millioen, een daling met ± 65%. Gelijk trouwens niet anders te verwachten was, viel een gelijk verschijnsel bij den invoer waar te nemen, daar deze van ongeveer 2700 milIioen tot 1000 millioen gulden, dus eveneens met ±65% achteruitging.
Het wegvallen nu van zoo groote bedragen aan uitvoer, dus aan koopkracht, moet, zooals te begrijpen is, een geweldigen invloed uitoefenen op de algemeene volkswelvaart en niet minder op de werkloosheid bij onze bodemcultuur, in onze industrie, zoomede bij handel en scheepvaart.
Daarbij komt dan nog de moeilijkheid, die voortvloeit uit onvoldoende betallngsmogelijkheden van sommige landen. Zoo hebben b.v. Nederlandsche crediteuren gezamenlijk een vordering op Duitschland van over de 800 millioen gulden, waarvan de rentebetaling weliswaar gedeeltelijk getransfereerd (overgedragen) wordt, doch welk verkleind bedrag dan toch weer de gelegenheid van export tegen betaling vermindert.
De kern der moeilijkheden ligt alzoo In het verminderde goederenverkeer. Het is daarbiij ech­ter niet uit het oog te verliezen, dat het herstel van onzen in-en uitvoer zelfs tegen belangrijk lagere prijzen, dan vóór eenige jaren golden, den toestand onmiddellijk zeer belangrijk zou verbeteren en met name aan de ernstige werkloosheid een gunstige wending zou geven.
Een tweede klacht tegen het beleid der Regeering, welke in de Memorie van Antwoord ontzenuwd wordt, is de grief, waarop wij reeds bij vorige gelegenhedien de aandacht vestigden, n.l. dat de Regeering alleen maar oog zou hebben voor de Staatshuishouding en de z.g.n. Volkshuishoudlng zou verwaarloozen.
Deze klacht wijst de Regeering met klem af. Zij verwijst daarvoor naar de maatregelen, die getroffen zijn om eenerzijds het bestaande voor ineenstorting te behoeden, anderzijds de uitbreiding der industrieele bedrijvigheid te bevorderen.
Op het gebied van den landbouw de reeds door het vorig Kabinet ter hand genomen steunmaatregelen, die systematisch zijn uitgebouwd en tot verdere ontwikkeling zijn gebracht geworden. Deze steunmaatregelen omvatten in hoofdzaak de tarwewet, de crisis-zuivelwet, de crisis-varkenswet en diverse subsidieregelingen ten behoeve van den landbouw. De landbouwcrlsiswet 1933 breidde de maatregeien uit, waardoor op zoo goed als alle producten van akkerbouw, veehouderij, tuinderij, veenderij en visscherij regelingen konden worden toegepast, tot steun van de betreffende producenten. Daarbij werden eenerzijds op den verkoop der producten binnenslands heffingen gelegd, terwijl anderzijds door middel van het scheppen van centrales, waaraan de contröle van den invoer werd opgedragen, de invoer aan beperkingen onderworpen werd. Zoo konden in vele gevallen aan de producenten in de betreffende takken van bedrijf bedragen worden uitgekeerd, welke hun overeenkomstig den opzet der wet noodzakelijke productiekosten vergoedden. Bovendien worden zoowel akkerbouw, als veehouderij, tuinbouw, veenderij en visscherij gesteund door het verleenen van garantieprijzen, het vaststellen van minimumprijzen, het heffen van monopolierechten op den invoer, waardoor de prijs in het binnenland wordt opgezet, het uitkeeren van toeslagen en het verleenen van credieten.
Ten aanzien van de nijverheid valt te wijzen op de handelspolitieke maatregeien, die getroffen zijn als Wapen in den strijd tegen de gevalt gen der economische crisis, te weten de instelling van de crisis-invoerwet en van de crisis-uitvoerwet. De eerste werd nog aangevuld met de wet tot afschaffing, verhooging of verlaging van invoerrechten op korten termijn, welke beoogt den ondergang van een bedrijf tengevolge van buitenlandsche maatregelen, door een invoerrecht te voorkomen. Daarnaast wordt de nijverheid geholpen door de instelling van de Retorsiewet 1933 (recht van wedervergelding), de instelling van contingenteeringen, de maatregelen met betrekking tot werkverruiming, de steunverleening aan de scheepvaart en de verlaging der loodsgelden. Uit dit alles blijkt duidelijk, hoe onjuist de critiek tegen het beleid der Regeering is, alsof deze alleen oog zou hebben voor een aanpassingspolitiek en voor een constructieve welvaartspolitiek niets zou gevoelen.
Dat de Regeering, wat dit laatste betreft, juist van een tegengesteld gevoelen is, daarvan levert zij opnieuw het bewijs bij de ontwikkeling van haar plannen, zoo spoedig het evenwicht in de rijksfinanciën verkregen is.
Voorop staat bij de Regeering, dat alleen die welvaartspolitiek de juiste is, waardoor een blijvende verbetering verkregen wordt. De werken, die ondernomen worden, moeten, als ze gereed zijn gekomen, nieuwe werkgelegenheid in 't leven roepen, want alleen dan wordt de werkloosheid opgeheven. Dat is b.v. het geval met de inpoldering van den N. O. polder van het IJsselmeer, het productief maken van de gronden in den N. W.-hoek van Overijssel, de heideontginningen enz. Een zelfde resultaat is ook te verwachten, wanneer het gelukt de Industrialisatie van ons land tot verdere ontwikkeling te brengen.
Het is in deze richting, dat de Regeering zoekt de werkloosheid te bestrijden. Mede door het actief optreden der Regeering liep het aantal werkloozen reeds van 422520 op 12 Januari van dit jaar terug tot 355987 op 25 Mei 1.1.
Dat met het oog op wat de Regeering reeds deed en nog voornemens is te doen, haar beleid vertrouwen wekt, moet door ieder onbevooroordeelde worden toegegeven.
Het Kabinet wenscht zich niet schuldig te maken aan bankroetierspolitiek, door in het oneindige schuld op schuld te stapelen. Het ziet zijn eerste taak, om de eigen huishouding in orde te brengen, dan eerst krijgt de Regeering de middelen om het volk in zijn moeilijkheden te helpen.
Op dit punt spreekt de Memorie van Antwoord in beslisten toon en ten deze is de Regeering niet bereid iets toe te geven.
Het Regeeringsantwoord is waardig gesteld. De Kamer weet thans, wat zij aan de Regeering heeft.
Aan verschillende bezwaren tegemoet gekomen.
Uit de Memorie van Antwoord inzake het bezuinigingsontwerp blijkt, dat de Regeering met handhaving van de hoofdlijnen van het door haar tot nog toe gevolgde beleid, prys stelt op een goede samenwerking met de Staten-Generaal.
Om daarvan het toewijs te leveren, is zij op verschillende punten aan de bezwaren
van de Kamer tegemoet gekomen.
Het voorstel, om tot herberekening van de pensioenen over te gaan, wordt teruggenomen.
Van de Armenraden zal een deel blijven bestaan.
Van het instituut der kweekelingen met acte wordt afgezien; het betreffende voorstel is in dien zin gewijzigd, dat het aanvangssalaris voor jonge onderwijzers zal worden verlaagd.
Het voorstel Inzake de onderwijzersopleiding wordt in nadere overweging genomen.
De concentratie der Bijzondere Scholen wordt wel gehandhaafd, doch het maximum aantal leerlingen voor 't behouden der subsidie is verlaagd.
Van de verlaging der bijdragen voor het handelsregister wordt afgezien en daarmee tevens van de concentratie der Kamers van Koophandel.
De keuringsdiensten van waren worden wel opgeheven, doch de Warenwet wordt in stand gehouden.
Door het aanbrengen van deze wijzigingen is aan de belangrijkste bezwaren van de Tweede Kamer tegemoet gekomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juli 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

STAAT EN MAATSCHAPPIJ

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juli 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's