Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag: 2 Petrus 3 vers 9 lezen we : »Niet willende, dat eenigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekeering komen«. Is dat nu de leer der algemeene verzoening ? En zullen alle menschen zalig worden ?
Antwoord : We moeten altijd beginnen om een tekst in het verband te nemen, en dan Schrift met Schrift vergelijken, d.w.z. we moeten de eene Schriftuurplaats niet tegen de andere trachten uit te spelen, maar de Schrifuurplaatsen met elkaar vergelijken om ze met en door elkaar in overeenstemming te brengen. Want de Schrift kan niet gebroken worden, maar is één geheel. En de Schrift verklaart zichzelf, zijnde de waarheid Gods. Wat zegt nu de apostel Petrus hier ? Er zijn er, die gaan twijfelen, dat de Heere niet zal wederkomen op de wolken ten oordeel; want het duurt hun te lang. Zij willen het beter weten dan de Heere Zelf. Zij zeggen, dat God Zijn belofte vergeet en niet gestand doet, enz. Maar dan zegt Petrus, dat bij den Heere duizend jaren zijn als één dag ; en dat Hij Zijn tijd kent en op Zijn tijd komen zal; daaraan behoeft men niet te twijfelen. Waarom de Heere dan nog toeft ? Dat is, omdat de velden wit zijn om te oogsten. En nu wil en zal de Heere nog niet komen ten oordeel, want dan zou een deel van den oogst, een deel van Zijn gemeente, ten eeuwigen leven uitverkoren, niet zalig worden. Er zijn nog zoovele deelen van den wereldakker, die nog bezaaid moeten worden met het zaad des Woords, opdat ook daar vruchten zullen geoogst worden voor de hemelsche schuren. En nu is de Heere „lankmoedig over ons", zegt de apostel, „niet willende, dat eenigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekeering komen". Allen, die God op 't oog heeft en wier namen Jezus Christus op de hoogepriesterlijke borst draagt, moeten tot bekeering komen, moeten behouden worden. En zóó ver zijn de tijden nog niet. Er moeten er nog zoovelen geboren worden en er zitten er nog zoo velen vèr weg — en nu is het louter lankmoedigheid van den Heere, dat Hij nog niet komt, om de wereldoogst nu reeds binnen te halen, want dan zouden er velen verloren gaan van de uitverkorenen, dan zouden niet allen, die de Vader aan den Zoon gegeven heeft, tot verlossing en zaligheid, tot bekeering gebracht worden en behouden worden. Er staat dus nog zoovéél op 't spel, zegt Petrus tot z'n tijdgenooten. En wat zij reeds mochten ontvangen tot behoudenis, moesten anderen ook nog ontvangen; daarom toefde de Heere te komen ; louter uit lankmoedigheid, omdat Hij Zijn verbond gedenkt aan al Zijn gunstgenooten, heinde en ver, die allen moesten zalig worden; van wie geen één verloren mocht gaan. Totdat zij allen tot bekeering komen. Welk een weldaad ! Wat een heerlijke troost. De Heere was en is bezig om Zijn gemeente toe te vergaderen en zal daarmee voort gaan — Hij zal 't niet afbreken. Hij zal dat werk niet laten varen. Hij is getrouw, dat Hij 't ook doen zal, gelijk Hij beloofd heeft: Hij zal net zoo lang werken in het heden der genade tot al de Zijnen binnen zijn gebracht, allen tot bekeering gekomen zijn ; want Hij wil dat ze allen behouden worden. Daarom de Zendingstaak der gemeente ; daarom het Evangelisatiewerk ; daarom de Kerk en de school: de Heere toeft te komen, omdat de laatste zich nog niet heeft bekeerd ; het getal der Zijnen is nog niet compleet; velen ontbreken nog van alle stand, van alle rang en volk ; de Heere toeft nog te komen, opdat wij werken zullen zoolang het dag is. Ontzettend zal het zijn, straks niet te behooren tot het volk, dat zalig wordt; niet te behooren tot degenen die binnen gehaald worden. En Gods lankmoedigheid is over ons; Zijn geluld is zoo groot; Zijn bemoeienissen zijn zoo vele. Laat ons acht geven op de teekenen der tijden. De Bruidegom komt. Branden onze lampen ? Dat in Jezus Christus ook onze zaligheid en vrede mag liggen, onze ziele tot troost voor leven en sterven beide. Daartoe toeft de Heere, opdat ook wij tot Hem zouden leeren vluchten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 1935

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 1935

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's