Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGEN BUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGEN BUS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag : Wat beteekent het, dat de satan tot den Heiland zegt, Luc. 4:6: Mij is al de heerlijkheid der koninkrijken overgegeven en ik geef ze wien ik ook wil ? Wil dat zeggen, dat de koninkrijken, dat staat en overheid, des duivels eigendom, zijn en dat hij er mee kan doen al wat hij wil ?
Antwoord: Als God de koninkrijken (want ze zijn het wettig eigendom des Heeren) overgegeven heeft aan satan, wil dat volstrekt niet zeggen, dat God ze heeft prijs gegeven en dat het niet anders dan duivelsche, satanische dingen zijn, zonder meer. Neen, om der zonde wil beeft satan groote macht en heerschappij gekregen over de koninkrijken., over de staten, de volken, de overheden. Dat is het oordeel op de zonde des: menschen, die satan tot koning heeft verkoren. En dus is het helaas ! een waarheid welke de vader der leugen hier spreekt: dat hij beschikt over de koninkrijken en overal groote invloed en macht heeft en overal zijn wil oplegt en overal in zondige wegen doet wandelen. Dat recht en die macht is door God aan satan, om der zonde wil, overgegeven (want satan heeft die macht niet uit zichzelf). Dat geven van al die macht en invloed is door God geschied en door niemand anders. Als een dief is satan binnengedrongen en God heeft hem, wat hij satanisch gestolen heeft, om de wille van dei zonde des menschen, aan satan gegeven en gelaten. En zoo kan, om der zonde wil, satan betrekkelijk doen wat hij wil de geschiedenis van koninkrijken, volken en vorsten bewijst het) maar wij weten en gelooven en belijden, dat God de koninkrijken niet los gelaten heeft, maar ze bewaart als Zijn wettig eigendom, om. ze tenslotte te doen dienen naar Zijn raad en welbehagen en me te geven aan Wien Hij wil, n.l. aan Jezus Christus, onzen Heere! De macht van satan over de koninkrijken is' niet onbeperkt (denk ook aan de geschiedenis van Job. Hij kan ze ook niet geven aan wien hij wil. Hij heeft er in hoogste instantie geen beschikkingsrecht over. Overal waar het Evangelie binnenkomt komt God Zelf, om de koninkrijken te veroveren en weer te brengen onder Zijn scepter, onder de macht van Zijn Woord. Wat de heidenen offeren, dat offeren zij dien duivelen ; maar de Heere komt, om ze te maken tot onderdanen van Jezus Christus. Daar waar het Woord gekomen is en de Geest van Christus Is, is niet meer d.e onbeperkte heerschappij van satan. Jezus heeft satan overwonnen en de duivel verliest terrein. Ook wat de koninkrijken, wat de staten, wat de volkeren en de overheden, wat de regeeringen en wetten, zeden en gewoonten Christelijke geest. Christelijke beginselen enz.. betreft. Christelijke staatkunde is een zegen Gods, om Christus' wil. En de uitplantlng van Christus' Kerk is om satan zijn vaten te ontrooven. Zóó gaat het, in den weg des Evangelies, naar het einde, dat alle koninkrijken geworden zijn onzes Heeren Christus. En Hij zal als Koning heerschen in eeuwigheid. Openb. 11 VS. 15. Al zal de weg bang en lang zijn, om. der zonde wil, toch zal het eind heerlijk wezen. De geschiedenis staat in dienst van Gods raad en welbehagen. En Hij laat niet varen de werken Zijner handen. Ook satan zal ten slotte moeten medewerken aan den opbouw van Gods Koninkrijk. De Heiland heeft satan zien vallen als een bliksem uit den hemel. Satans kop is vermorzeld. Sions. Koning heeft overwonnen. Zijn Koninkrijk is gekomen, komt en zal komen. Dat er dagelijks gebed opga tot den Heere: Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede gelijk in den hemel, alzoo ook op de aarde.
Daarom moet er bij ons ook zijn een strijden voor de eere Gods en een. opkomen voor de eeuwige beginselen, welke de Heere Zelf in Zijn Woord ons heeft , bekend gemaakt, opdat de Christelijke grondslagen van ons volksleven — Gods algemeene liefde is zoo rijk over ons mogen worden verdedigd, bewaard en versterkt.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 1937

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

VRAGEN BUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 1937

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's