Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKELIJKE RONDSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKELIJKE RONDSCHOUW

CATECHISMUS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat beteekent de naam : Catechismus ? Vroeger zei men, dat in het werkwoord, waarvan ons woord Catechismus is afgeleid, de beteekenis zat van : met klanken vervullen, veel en herhaaldelijk spreken, mondeling onderwijs geven. Tegenwoordig denkt men meer aan de beteekenis van : onderwijzen met autoriteit en gezag. In elk geval beteekent het: onderwijs geven met uitlegging van de dingen, waarover het gaat. Zoo geeft de Socialistische Catechismus onderricht in de Socialistische beginselen. Zoo heeft de Roomsche Kerk haar Catechismus. Zoo gaf Luther z'n Catechismus, Calvijn en ook Caspar Olevianus en Zacharias Uürsinus gaven den Catechismus van Heidelberg.
Luther is wel de schepper van het Catechetisch leerboek bij het godsdienstonderwijs, om de kinderen en de eenvoudigen onderricht te geven, ten gebruike dus bij het kerkelijk godsdienstonderwijs en het godsdienstig onderwijs op de scholen.
Dat was reeds in 1529.
Men meene dus niet, dat onze Heidelbergsche Catechismus alleen staat of de eerste en de oudste zou zijn geweest. Toen ons leerboek in 1563 verscheen, had het al voorgangers gehad in den Catechismus van Luther 1529, Bazel 1534, Zurich 1534, Calvijn in Geneve 1545, a Lasco 1546, Bern 1552, Bullinger 1558 en Hyperius 1563.
Ieder van de Hervormers heeft dus gevoeld, dat een onderricht, een boek tot onderwijzing in de leer der zaligheid en kennis van God, Zijn Wezen en Zijn werken, noodig w.as voor de kinderen en voor de Gemeente, in de school en in de kerk.
Ze bedoelden daarin niet hun persoonlijke gevoelens tot uitdrukking te brengen, hoewel hun taal het stempel van hun persoon droeg, maar ze trachtten het gevoelen, het standpunt, het gelooven en belijden der Kerk te formuleeren, en, als mannen der Reformatie, de gezonde leer naar het Woord van God te beschrijven en bekend te maken.
Rome kwam met de Kerkleer, de traditie, de particuliere meening, naar de voorstelling van Paus en concilie, maar de Reformatie keerde terug tot Gods Woord als bron en toetssteen der waarheid. Het Woord en niets dan het Woord !
In dien zin hebben ook de Synoden der Nederlandsche Gereformeerde Kerk zich van ouds uitgesproken. En de groote Synode van Dordt, in. 1618—'19 gehouden, heeft er bijzonder in de 15de zitting over gehandeld, het nuttig en noodig vindend, dat er een leerboek in vragen en antwoorden zou zijn tot onderricht in den godsdienst voor kinderen en eenvoudigen in de Gemeente, voor de School en voor de Kerk.
Hoemeer School en Kerk, of beter gezegd: huisgezin, School en Kerk naast elkaar staan in deze, hoe beter het is.
Het oude leerboek, onze oude Heidelberger Catechismus, hebbe en houde de eereplaats, die hem toekomt.
 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1937

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

KERKELIJKE RONDSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1937

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's